جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

موج اعتراضات جهانی به رژیم صهیونیستی همزمان با ادامه بمباران مناطق مسکونی غزه

بر اساس آخرین اخبار رسیده از غزه،  توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر حملات خود را علیه مناطق شرق شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه از سر گرفته است. غرب خان یونس نیز با توپخانه ارتش رژیم اشغالگر هدف قرار گرفت.

Loading
کریس پارکر مدیر مرکز مطالعات استراتژیک لندن می گوید

راه رفته در نتیجه برجام بازگشت پذیر نیست

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: یک اقتصاددان برجسته میگوید ایران وارد اقتصاد دنیا شده است و عادی شدن رابطه اقتصادی ایران و غرب تنها به زمان نیاز دارد . دیگر راه رفته شده در نتیجه برجام بازگشت پذیر نیست

بعد از برداشته شدن تحریم های اقتصادی، ایران  این فرصت را بدست آورد تا رسما وارد اقتصاد دنیا شود . حقی که به دلیل سال ها تحریم از ایران سلب شده بود و حال  بعد از امضای توافق نامه هسته ای دوباره به ایران بازگردانده شده بود. اما این بازگشت هم برای ایران  اهمیت زیادی دارد و  هم می تواند بر اقتصاد دنیا بسیار اثر گذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری امیدملی ایرانیان، کریس پارکر مدیر عامل مرکز مطالعات استراتژیک لندن و مسوول مطالعات بازار ایران مصاحبه ای مفصل با گلوبال ریسک اینسایت انجام داد و در این مصاحبه در مورد روابط ایران اقتصادی ایران با دیگر کشورهای دنیا و شرایط اقتصادی ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها صحبت کرد. او ایران را با ثبات ترین اقتصاد خاورمیانه معرفی کرده است و سرمایه گذاری در ایران را هم برای طرف ایرانی و هم برای  سرمایه گذاران خارجی سودآور قلمداد کرده است.

وی که مدیریت یکی از شرکت های بزرگ  مشاوره ای در بریتانیا را بر عهده دارد، در این مصاحبه مفصل در مورد بازگشت ایران به اقتصاد دنیا صحبت کرد و تاکید کرد که ایران می تواند به مرکزی تجاری در خاورمیانه تبدیل شود .موسسه مطالعات استراتژیک لندن یکی از شرکتهای برجسته و بنام بریتانیا برای ارایه خدمات مشاوره ای به فعالان اقتصادی و بازرگانان است و اصلی ترین کارش را مطالعه روی شرایط اقتصادی دیگر کشورها و شناسایی برترین بازارها برای  فعالیت سرمایه گذاری می داند. وی  می گوید: اقتصاد ایران در دوره گذار قرار دارد و تغیرات زیادی در زیر ساختهای اقتصادی این کشور ایجاد شده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در داخل ایران هم این گذار اقتصادی را تایید کرده اند . آنها هم معتقدند در جریان این گذار اقتصادی تغیرات زیادی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد و نیروهای فعال در اقتصاد تغییر می کنند . این تغییر را می توان در سیاستهای اقتصادی  تدوین و اجرا شده در کشور دید و یا در نحوه برقراری رابطه اقتصادی با دیگر کشورهای  دنیا مشاهده کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی خارج از ایران بر این باور هستند که این تغییر را می توان در  افزایش تمایل شرکتهای ایرانی برای مشارکت با شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی دید . از طرف دیگر افزایش  تمایل اروپایی  ها و امریکایی ها برای ورود به اقتصاد ایران و سرمایه گذاری در بازارهایی که تا کنون به دلیل تحریم ها دسترسی به آنها وجود نداشت هم از مظاهر این دوره گذار است .

بررسی و مطالعات ما نشان می دهد هم بخش خصوصی  و هم بخش دولتی  در ایران تمایل زیادی برای مشارکت  بیشتر در فعالیتهای اقتصادی و همکاری با شرکتها و سرمایه گذاران خارجی دارند.

شرکت های خصوصی که در سال های تحریم به دلیل محدودیت های زیاد نتوانستند مطابق با پتانسیل خود رشد کنند ، در فضای کنونی فرصت بیشتری برای جولان دادن  خواهند داشت . بدون شک اگر دولت بتواند فضای آرامش و اعتماد را در اقتصاد ایران ایجاد کند هم  بخش خصوصی با سرعت بیشتری رشد می کند و هم  سرمایه گذاران  خارجی با اعتماد بیشتری وارد ایران می شوند . کریس پارکر می افزاید: باید در نظر داشت علیرغم برداشته شدن موانع قانونی و حقوقی هنوز هم  بسیاری از بانک های بزرگ برای وارد شدن به اقتصاد ایران تردید دارند و همین مساله سبب شد تا فعالان اقتصادی ایرانی از سرعت اثر گذاری توافق هسته ای روی زندگی و کارشان نا راضی باشند.

اما می توان با اطمینان گفت که این دوره می گذرد و اقتصاد ایران می تواند تعامل عادی و سازنده ای با دنیا داشته باشد. باید به این نکته توجه داشت که ایران سال های سال به دلایل مختلف تحریم بوده است و شمار زیادی از شرکت های غربی  وبانک های بزرگ به دلیل همکاری با ایران جریمه شدند . بنابراین نمی توان به این سرعت انتظار عادی شدن اوضاع و بازگشت آرامش را داشت . این مسیری است که باید طی شود و تنها از این راه است که می توان ایران را به عضوی عادی در اقتصاد دنیا تبدیل کرد. اجرای برجا م و صبر تا زمان نتیجه دهی سیاستهای اقتصادی که در برجام به تایید جامعه جهانی رسید تنها راهی است که می تواند اقتصاد  ایران را به جامعه جهانی بازگرداند .

این اقتصاددان برجسته با اشاره به این نکته که دنیا امروز ایران را به عنوان عضوی  در جامعه اقتصادی دنیا پذیرفته است گفت:  ایران وارد اقتصاد دنیا شده است و عادی شدن رابطه اقتصادی ایران و غرب تنها به زمان نیاز دارد . دیگر راه رفته شده در نتیجه برجام بازگشت پذیر نیست و این نکته ای  است که  باید تمامی فعالان اقتصادی و اقتصاددانان بدانند.

منبع:سایت امید ملی ایرانیان

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *