جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading
اتحادیه اروپا هم به کمک اسد آمد

حلب در آستانه آزادسازی نهایی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: روزنامه نگار مشهور عرب از احتمال آزادی کامل شهر حلب تا آغاز سال نو میلادی و حمایت اتحادیه اروپا از بقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر مسند قدرت خبر داد و به نقل از موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گزینه ای غیر واقعی است.

«عبدالباری عطوان» در تحلیلی که در روزنامه رای الیوم منتشر شد، نوشت: یک سال پیش مذاکرات میان دولت سوریه و گروههای مخالف میانه رو با حمایت قدرت های بزرگ منطقه ای و بین المللی بر راه حل سیاسی متمرکز بود که مرحله انتقالی را با اختیارات سیاسی و امنیتی کامل به مدت 18 ماه تضمین می کرد اما اکنون پس از پیشرویهای ائتلاف روسیه، سوریه وایران در شهر حلب و پس از آنکه گروههای مسلح بیش از 80 درصد از مناطق شرق حلب را از دست دادند موضوع به طور کلی تغییر پیدا کرده است و مذاکرات بر چگونگی تامین امنیت عقب نشینی گروههای مسلح و غیرنظامیان به پناهگاه های امن تمرکز دارد.

مخالفان سوری که استانبول را به عنوان پایگاهی برای خود انتخاب کردند،به دلیل تحقیرشان به وسیله همپیمانان شان در ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) وآمریکا دچار یأس و ناامیدی  شده و مجبور شدند به روسیه پناه برند و از این کشور برای فرمول راه حل سیاسی کمک گیرند بگونه ای که آبروی آنها را حفظ کند و آتش بسی برقرار شود که اجازه دهد محاصره شدگان در شرق حلب یا باقی ماندگان آنها این بخش را ترک کنند . این همان چیزی است شاید بتوان از  سفر سامح شکری وزیر خارجه مصر به نیویورک و چه بسا سیگنال ها و علامتهای روس ها   با ارائه پیش نویسی که امروز در شورای امنیت مورد بحث وبررسی قرار می گیرد، تفسیر کرد .این پیش نویس خواستار آن است که آتش بس به مدت یک هفته برقرار شود و  قابل تمدید باشد .  همچنین بر اساس آن  کمک های لازم بشر دوستانه به دست بیش از صد هزار غیر نظامی سوریه که گفته می شود  همچنان در محاصره هستند،برسد.

راهبرد روسیه و سوریه سیاست « پیشرویهای مرحله ای » را در بازپس گیری مناطق شرقی دنبال می کند یعنی پذیرش آتش بس های کوتاه مدت که بلافاصله  پس از آن حملات قاطع و سرنوشت ساز ارتش سوریه به محض پایان  آتش بس عملا با پوشش هوایی گسترده روسیه آغاز می شود.

به نظر می رسد  این راهبرد دو ماه  پیش،  به اجرا در آمد  و موفقیت های بزرگی نیز پس از آن به دست آمده است زیرا ارتش سوریه بیش از 60 درصد از مناطق شرقی را آزاد کرد  و بیش از 30 تا 50 هزار نفر از ساکنان این مناطق برای نجات خود به مناطقی فرار کردند که در کنترل نیروهای دولتی است یا تحت نفوذ شبه نظامیان کرد قرار دارد.

آنچه تاکنون به موفقیت این راهبرد کمک کرده درگیری های خونینی است که در روزهای اخیر میان گروههای مسلح در شرق حلب صورت گرفته است به ویژه میان جنبش «استقم» وابسته به ارتش آزاد و جماعت نور الدین زنگی که مورد حمایت ترکیه هستند و به جبهه «فتح الشام» یا همان جبهه «النصره» سابق نزدیک تر هستند. همچنین زخمی شدن شدید عبد الرحمن نور فرمانده «ارتش حلب» که یک هفته پیش به وسیله چند گروه مسلح برای دفاع از مناطق مخالفان تشکیل شد و رایزنی درباره جانشین وی اوضاع گروههای مسلح در شرق حلب را بدتر کرده است.

این درگیری ها بر سر مناطق نفوذ ، بسیاری از ساکنان شرق حلب را شوکه کرده  و آنها را به سمت نه فقط خروج از این مناطق و رفتن به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه سوق داده است بلکه ساکنان این مناطق به دلیل خشم شان از این گروهها تظاهرات کردند و خواستار بیرون رفتن  این گروهها  از این مناطق شدند.

نکته قابل توجه اینکه پیشروی سریع ارتش سوریه وسقوط مناطق شرق حلب به طور عمده در دست نیروهای دولتی،تحولی چشمگیر در لحن و ادبیات دیپلماتیک روسیه به وجود آورده است و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که فقط خواستار خروج گروههای تندور«جهادگرا» از حلب بود اکنون درباره مذاکره با طرف آمریکایی برای بیرون رفتن همه گروههای مسلح بدون استثناء از حلب یا رویارویی آنها با مرگ سخن می گوید.

مسئولان سوری پیش بینی می کنند  همزمان با جشن های آغاز سال جدید میلادی همه مناطق شهر حلب آزاد خواهد شد و همانطور که برخی منابع لبنانی نزدیک به سوریه به این روزنامه گفتند مقدمات را برای برگزاری جشنی سنتی آغاز کردند.

 خانم فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا دو هفته پیش در ابوظبی با سه تن از شخصیت های معارض سوری در داخل سوریه و خارج از این کشور دیدار کرد این شخصیت ها شامل آقایان حسن عبدالعظیم رئیس کمیته هماهنگی،انس العبده رئیس ائتلاف مخالفان سوری و  یحیی قضمانی مرد شماره دو در کمیته معارضان ریاض بودند. موگرینی در این دیدار رسما به آنها اعلام کرد اتحادیه اش آماده تامین مالی طرح های بازسازی  همه مناطق سوریه است و از وجود طرحی برای ایجاد سیستم استان های غیر مرکزی سخن گفت که اجازه می دهد معارضان در نیروهای امنیتی با حفظ موسسات مرکزی کشور ادغام شوند.

یکی از این چهار شخصیت در جلسه ای خصوصی که روزنامه رأی الیوم از جزئیات آن مطلع شد گفت  خانم موگرینی به آنها به شکل غیر مستقیم تأکید کرد   اتحادیه اروپا برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه را هدفی واقعی به شمار نمی آورد.

جنگ حلب به فصل های آخر خود نزدیک می شود و اتوبوس ها برای انتقال افراد مسلح یا افراد مسلحی که تمایل دارند به ادلب بروند و همچنین برای انتقال غیر نظامیان به مناطق غربی آماده شده اند تا پس از آن فصل پایانی جنگ برای بازپس گیری شهر«الباب» که رهبران سوریه آن را خط قرمز می دانند و با ورود نیروهای «سپر فرات» ترکیه به این شهر مخالفت می ورزند، آغاز شود.

موگرینی گزافه گویی نمی کند. آنچه را موگرینی می گوید  باور کنید زیرا وی اخبار قطعی در اختیار دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *