جدیدترین مطالب

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به دست حزب‌الله

حزب‌الله از ابتدای ورود به نبرد طوفان الاقصی تاکنون علاوه بر عملیات‌های موشکی پیشرفته ضد مواضع صهیونیست‌ها در داخل فلسطین اشغالی، یک معادله جدید را در برابر دشمن ترسیم کرده که مربوط به قدرت پدافندی مقاومت و سرنگونی اهداف اسرائیل در آسمان است.

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

تهران-ایرنا- نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود.

بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرآنلاین درباره اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل گفت: تصور آنها این است که اگر رای مثبت بدهند، مبارزات فلسطینی گسترش پیدا کرده و مبنای سیاسی پیدا می‌کند. چون به عنوان یک دولت دیده می‌شوند و مساله اتهام تروریست بودن به گروه‌های فلسطینی رنگ می‌بازد.

Loading
گزارش یک گروه تحقیقات تسلیحاتی درباره داعش :

داعش در حد یک ارتش سلاح می‌سازد

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:براساس گزارش یک گروه تحقیقات تسلیحاتی، داعش در حال ساخت تسلیحات در موصل و نواحی اطراف آن در مقیاس صنعتی است که وسایل اولیه مورد نیاز برای آن به صورت گسترده از ترکیه خریداری می‌شود.

“موسسه تحقیقاتی تسلیحات جنگی” مستقر در لندن در گزارش امروز خود آورده است، این یافته ها نشان می دهد که داعش همچنان یک زنجیره تامین منابع قوی و قابل اعتماد میان ترکیه و عراق را داراست که به شبه نظامیانش اجازه می دهد تا ده ها هزار سلاح تولید کنند.

محققان این گروه، تسلیحات داعش یافت شده در تاسیسات کارگاهی و صحنه نبرد در جریان عملیات نیروهای عراقی برای باز پس گیری موصل را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

این گروه در گزارش خود آورده است که داعش مقررات پیچیده‌ای را در سراسر مناطق تحت اشغال خود برای تولید سلاح رعایت می‌کند که از سوی یک نهاد مرکزی صادر می‌شود. برای مثال گلوله‌های خمپاره‌ای که داعشی‌ها در موصل می‌سازند امکان پرتاب به وسیله لوله‌هایی که در مناطق دیگر ساخته شده‌اند را دارند و این یعنی اینکه تسلیحات توسط داعش بر اساس الگوها و مقیاس‌های رعایت‌ شده‌ای در سراسر قلمرو این گروه ساخته می‌شود.

در حالیکه نیروهای عراقی در موصل به پیشروی دست می‌یابند، شبه نظامیان داعش ظرفیت های فیزیکی خود را برای ساخت سلاح در مقیاس صنعتی از دست می دهند اما جیمز باون، مدیر اجرایی این گروه تحقیقاتی هشدار داده که شبه نظامیان آموزش دیده داعش می توانند همچنان از تجربیات خود برای ساخت تسلیحات بهره ببرند.

وی گفت: این گروه شبه نظامی سازمان یافته است و بر این باورم که داعش قبلا بمب سازان حرفه ای و آموزش دیده اش را از موصل خارج کرده و به سوریه و جنوب ترکیه فرستاده است. داعش برای ظرفیت های تکنیکی خود ارزش زیادی قائل است و هر کاری برای حفظ آنها انجام می دهد. نیروهای داعش احتمالا برای خرید مواد برای ساخت سلاح به ترکیه روی آورده اند و می دانند که با توجه به اوضاع در عراق باید نیازهایشان را از خارج تامین کنند.

نیروهای عراقی از زمان آغاز درگیری ها در موصل در اکتبر 2016 هنوز هم با شرایط بدی در موصل روبرو هستند.

در این گزارش آمده است که این گروه‌های تندرو مواد خامی دارند که آن را از ترکیه وارد می‌کنند و با دقت تمام سلاح‌هایی را تولید می‌کنند که تقریبا در سطح سلاح‌های یک ارتش است. به رغم اینکه تأسیسات تولیدی داعش از مواد غیراستاندارد و مواد شیمیایی در ساخت مواد منفجره‌ استفاده می‌کنند اما سطح تنظیم و نظارت و اداره انبار آن به نظام پیچیده‌ تولید صنعتی اشاره دارد.

این مؤسسه که به مشخص کردن و پیگیری سلاح و مهمات در درگیری‌ها می‌پردازد، اعلام کرد: تأسیساتی که اخیرا در شرق موصل از آن‌ها بازدید کرده بخشی از سامانه تولید سلاح براساس قواعد دقیقی هستند که مسئولان اصلی آن را تعیین می‌کنند.

پژوهشگران این مؤسسه می‌گویند داعش طی چند ماه گذشته ده‌ها هزار موشک و خمپاره را در موصل تولید کردند.

این مؤسسه اعلام کرد که داعش تلاش می‌کند تا برای نشان دادن قدرت خود و مشروعیت بخشیدن به اقداماتش، مثل ارتش‌های جهان عمل کند.

در این گزارش آمده است که اسناد و مدارک به دست آمده در موصل بیانگر این است که داعش به نیروهایش آموزش‌های پیچیده‌ای درباره ساخت و کار گذاشتن بمب‌ها و استفاده از موشک ضد تانک داده است.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *