جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

حماس: قصد خروج از قطر را نداریم

تهران- ایرنا- مسئول رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان، گفت: سران حماس در دوحه حضور دارند و قصد جابجایی و خروج از قطر را ندارند.

رئیس‌جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی می‌شود

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی خواهد شد، افزود: اراده و خواست ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواهان جهان تحت لوای انسجام و یکپارچگی برای آزادی قدس و پیروزی فلسطین حتما محقق خواهد شد.

سندرز: آمریکایی‌ها انزجار خود را از ماشین جنگی نتانیاهو نشان داده‌اند

تهران- ایرنا- برنی سندرز نماینده مجلس سنای آمریکا با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به تامین مالی رژیم صهیونیستی در این جنگ وحشتناک ادامه دهیم، تاکید کرد: آمریکایی‌ها انزجار خود را از ماشین جنگی بنیامین نتانیاهو نشان داده‌اند.

Loading
کنکاشی دردکترین 2016 سیاست خارجی روسیه

احتیاط پوتین در رابطه با ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین: رسانه ها:سرانجام دکترین ۲۰۱۶ سیاست خارجی روسیه منتشر شد . نکات مهم این دکترین ، لحن بسیار منفی نسبت به آمریکا، لحن نسبتا آشتی‌جویانه به اتحادیه اروپا، تاکید بر مبارزه با تروریسم و چندجانبه‌گرایی، روابط با ایران است.دکتر علیرضا میریوسفی، رئیس گروه مطالعات خاورمیانه مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به تشریح نکات مهم دکترین جدید سیاست خارجی روسیه پرداخته است.

 دونالد ترامپ بیش از اوباما بر همکاری با مسکو تاکید می‌کند، فکر می‌کنید در دوره ریاست جمهوری وی روابط مسکو و واشنگتن به چه سمت و سویی رود؟

علی‌رغم تعارفاتی که دو طرف در دوره انتخابات نسبت به هم داشتند، ولی واکنش رسمی روسیه به پیروزی ترامپ محتاطانه بود. از آن مهم‌تر، دکترین ۲۰۱۶ سیاست خارجی روسیه که در روزهای اخیر منتشر شد، لحن بشدت ضدآمریکایی خود را حفظ کرده و حتی نسبت به آخرین دکترین منتشر شده این کشور در سال ۲۰۱۳، لحن بسیار منفی‌تری نسبت به آمریکا اتخاذ کرده که نشان می‌دهد روسیه در رابطه با آمریکا دچار ساده‌انگاری محاسباتی نشده است. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این دکترین جدید، لحن آشتی‌جویانه نسبت به اروپاست که آن را شریک راهبردی روسیه دانسته است و همچنین تاکید بر اولویت مبارزه با تروریسم به ویژه در خاورمیانه و همینطور تاکید موکد بر چندجانبه‌گرایی و نقش سازمان ملل در حل و فصل بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و همین‌طور لحن بسیار مثبت در روابط با ایران و برجام. هرچند چنین اسنادی و از جمله دکترین اخیر، عموما سندهای عملیاتی محسوب نمی‌شوند و جنبه دیپلماسی عمومی و سیاست‌های اعلامی آن پررنگ است، با این حال نباید اهمیت چنین اسنادی را دست‌کم گرفت. موضوع دشمنی آمریکا با روسیه و لحن بسیار تندی که در این دکترین علیه آمریکا به کار گرفته شده است، باعث می‌شود تا خوشبینی‌های ناشی از پیروزی ترامپ برای تنش‌زدایی در روابط دو کشور کم‌رنگ‌تر شود؛ اتفاقی که یکبار هم در اواخر سال ۲۰۰۸ و با پیروزی اوباما افتاد، ولی نتیجه‌ای به همراه نداشت. در این دکترین گفته شده آمریکا و متحدانش مهار روسیه را جزو اولویت‌های خودشان تعریف کرده‌اند و روسیه باید خود را برای مقابله با چنین اقداماتی آماده کند. آنچه برای ایران مهم است، این که عدم اعتماد به آمریکا و نگاه منفی روسیه به ایالات متحده یکی از مهم‌ترین و شاید مهم‌ترین نقطه پیوند میان ایران و روسیه طی سال‌های اخیر است. به طور مشخص تجربه ناخوشایندی که رهبران ایران وروسیه از عملکرد آمریکا و بدعهدی‌های مکرر مقامات آمریکایی در دهه‌های گذشته دارند ایران و روسیه را به هم پیوند زده است.

 

چه بدعهدی‌هایی از سوی آمریکا در مورد روسیه صورت گرفته است؟

روابط دو کشور مملو از بدعهدی‌ها و رویکرد خصمانه آمریکا علیه روسیه علی‌رغم ژست‌های به ظاهر دوستانه طرف آمریکایی است که اجلاس ناتو در سال ۲۰۰۸ در بخارست مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین آن بوده است. برای درک بهتر این موضوع، باید برگشتی به تاریخ روابط آمریکا و روسیه بعد از خاتمه جنگ سرد و به ویژه حوادث ۱۱ سپتامبر داشته باشیم. بعد از ۱۱ سپتامبر پوتین گرایش بسیار مثبتی را به آمریکا و غرب نشان داد و به «ک‌گ‌ب» دستور داد کلیه پرونده‌های امنیتی روسیه را که به ویژه مرتبط با ۱۱ سپتامبر است با طرف آمریکایی به اشتراک بگذارد و انتظار داشت در مقابل حسن‌نیت دریافت کند. اما در عمل و به‌ویژه بعد از اشغال عراق و افغانستان و همین‌طور گسترش ناتو به شرق، خوشبینی پوتین به آمریکا بتدریج رنگ باخت و هرچه گذشت روسیه و شخص پوتین بی‌اعتمادی بیشتری نسبت به آمریکا پیدا کردند. در مقاطع مختلف مثل جنگ گرجستان و آبخازیا و اوکراین روسیه احساس تهدیدات بسیار بیشتری کرد و رفته‌رفته ماه‌عسل روابط آمریکا و روسیه رو به خزان رفت و در اواخر دوره جورج بوش پسر اعتماد کاملا از هم پاشیده بود و دو کشور رو به مسیر تقابلی داشتند. به ویژه، اجلاس ناتو در ۲۰۰۸ در بخارست که در آن صحبت از پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو شد باعث گردید روسیه احساس تهدید بیشتری کند و همین هم به جو بدبینی‌ها بیشتر دامن زد. با این وجود انتخاب اوباما و شعارهای وی برای تغییر باعث شد رهبران روسیه به آمریکا اعتماد مجدد نموده و با خوشبینی سعی در جهت احیا و نوسازی روابط داشته باشند که قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران نتیجه همین دوران است؛ دورانی که بعدا روسیه متوجه رویکرد اشتباهش در رابطه با ایران و بسیاری مسائل دیگر شد. بدعهدی‌های جدید آمریکا در این دوران و از جمله حمله به لیبی، جنگ سوریه و موضوع اوکراین باعث شد بی‌اعتمادی بسیاری شدیدتری از سوی روسیه نسبت به آمریکا در انتهای دوره پیش آید. بسیاری انتظار داشتند بعد از ترامپ و شعارهای مثبت وی نسبت به روسیه راهبرد سیاست خارجی روسیه کمی تعدیل شود اما در عمل دیدیم این‌گونه نشده و دکترین جدید نشان می‌دهد روس‌ها برخوردی محتاطانه با انتخاب ترامپ دارند.

 

غرب آسیا در دکترین جدید سیاست خارجی روسیه چه اهمیتی دارد؟

برخی کشورها اولویت را مبارزه با تروریسم و برخی ساز و کارهای سیاسی و حتی تغییر رژیم در سوریه در نظر دارند و در این راهبرد جدید روسیه مبارزه با تروریسم اولویت اول فرض شده است. در دکترین جدید تاکید بر چندجانبه‌گرایی و نفی یکجانبه‌گرایی دارد، روسیه ساز‌ و‌کارهای سازمان ملل را در حل موضوعات منطقه‌ای و از جمله سوریه مثبت می‌داند و بر آن تاکید دارد و هر گونه اقدام یکجانبه خارج از نظارت سازمان ملل را به رسمیت نمی‌شناسد و در مورد سوریه بر تمامیت ارضی تاکید می‌کند که همه اینها با سیاست ایران و به ویژه طرح چهار ماده‌ای ایران درباره سوریه در سال ۲۰۱۳ بسیار نزدیک و همخوان است. در یک دید کلی‌تر، آنچه در دکترین سیاست خارجی جدید روسیه دیده می‌شود در بسیاری مسائل به پایه‌های اصلی سیاست ایران قرابت دارد.سیاست خارجی ایران در مورد سوریه ثابت و مبتنی بر ۴ اصل تاکید بر چندجانبه‌گرایی و شناسایی نقش سازمان ملل بوده است؛ همین‌طور، ایران تروریسم در سوریه را تهدید مستقیم برای خود دانسته و بر مهار آنها پافشاری دارد، به‌علاوه بر گفت‌وگوی سیاسی به عنوان راه‌حل پایدار برای سوریه و نیز راه حل سوری ـ سوری تاکید شده که این اصل‌ها در دکترین جدید سیاست خارجی روسیه نیز در نظر گرفته شده است.

 

در بخشی از این دکترین به گسترش ناتو اشاره شده است، آینده روابط مسکو و اروپا را با توجه به این سند چطور تحلیل می‌کنید؟

بخشی از این دکترین جدید به ناتو و به ویژه گسترش ناتو به شرق اختصاص دارد. همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین تنش‌ها میان دو کشور آمریکا و روسیه مربوط به اجلاس ۲۰۰۸ ناتو است که در آن گسترش ناتو به شرق و به ویژه گرجستان و اوکراین مطرح شد که آثار مخربی را بر روابط دو کشور به جای گذاشت و اثرات آن هنوز ادامه دارد. در دکترین روسیه نکته مهم این است که با وجود لحن بسیار تند علیه آمریکا، اتحادیه اروپایی و کشورهای اروپایی را شریک مهم برای روسیه تلقی کرده و لحن مثبتی را به کشورهای اروپایی دارد و نشان می‌دهد روسیه ناتو را بیشتر سازمان آمریکایی تصور کند؛ موضوعی که می‌تواند آن را از بدنه اروپایی‌اش جدا کند، این موضوع دارای اهمیت بسیاری است. نکته دیگر اعلام آمادگی برای گفت‌وگوها با ناتو است که معمولا به طور سنتی در سیاست خارجی روسیه وجود داشته و سعی کرده باب گفت‌وگو را با رقبا نبندد. با این حال در برخی موضوعاتی که در راهبرد قبلی و مواضع اعلامی مقامات روس با صراحت کمتری صحبت می‌شد مثل موضوع تهدیدات ناتو و به‌ویژه برنامه سپرموشکی با صراحت بیشتری صحبت کرده است، سیاست قبلی روسیه در مقابل چنین اقداماتی این بود که سعی کند خود را شریک اینها کند، در راهبرد سیاست خارجی روسیه به صراحت علیه سیستم موشکی و موشک‌های نصب شده موضع گیری شده و آنها را تهدید عمده برای روسیه تلقی کردند.

در مجموع دکترین جدید سیاست خارجی روسیه دارای لحن ضدآمریکایی‌تر و بی‌اعتمادی بیشتر نسبت به سیاست‌های آمریکا تدوین شده است و موضعش نسبت به اروپا آشتی‌جویانه‌تر و در مورد ایران از گسترش روابط همه‌جانبه صحبت شده و به ویژه بر اجرای برجام براساس قطعنامه شورای امنیت تاکید کرده که قابل توجه است و نشان می‌دهد روسیه هم مانند اروپا برجام را یکی از میراث‌های سیاسی مهم دانسته و بر اجرای آن تاکید دارد.

منبع: اندیشکده راهبردی تبیین

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *