جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading
وبگاه آمریکایی:

لندن دنبال افزایش حضور در خلیج فارس با هدف مهار ایران است

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:وبگاه آمریکایی نوشت: پایگاه‌های نظامی انگلیس در خلیج فارس علاوه بر نقش ظاهری در عملیات علیه داعش می‌توانند بستری برای پاسخ به هر اقدام‌ ایران باشند.

وبگاه آمریکایی «وار ایز بورینگ» در تحلیلی پیرامون تلاش‌های شدت یافته انگلیس برای حضور بیشتر در خلیج فارس نوشت: انگلیس با دقت در حرکات ایران، در پی افزایش روابط خود با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است.

بر اساس این گزارش، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در دسامبر 2016 با سخنان خود باعث آزرده خاطر شدن ایران شد. خانم می در نشستی با 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس در اوائل ماه جاری از میل لندن برای اجرای تعهدهای امنیتی ماندگارتر و طولانی‌تر خبر داد.

به نوشته این وبگاه، این رویکرد شامل سرمایه‌گذاری 3 میلیارد پوندی در هزینه‌های دفاعی در منطقه در دهه بعد است.

نخست وزیر انگلیس حتی پا را فراتر نهاد و افزود که مراقب تهدیدهای ایران در منطقه است و با قدامات این کشور مبارزه می‌نماید. سخنانی که باب میل اکثر کشورهای عضو این شورا متشکل از عربستان، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات بود. اما در تهران نیز مقام‌های ایرانی این موضع‌گیری را «خصمانه» بر شمردند.

 

سیگنال‌های انگلیس به مشتریان عرب

این وبگاه  نوشت: با وجود کاهش قدرت نظامی انگلیس، این کشور علائمی دال بر حضور نظامی قابل توجه در خلیج فارس نشان داده، به طوری‌ که در سپتامبر2014، مقام‌های انگلیسی از عزم خود برای ساخت سه پایگاه نظامی جدید در خلیج فارس و در ظاهر برای نبرد با داعش خبر دادند. هرچند که پیشتر نیز این کشور از اعزام جنگنده‌های خود به پایگاه‌هایی در جنوب دبی، واقع در امارات متحده عربی خبر داده بود.

با توجه به این که انگلیس هیچ ناوهواپیمابری برای عملیات در منطقه ندارد، این کشور به شدت متکی به پایگاه‌های منطقه‌ای است و جدای از قبرس، انگلیس به شدت به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس متمایل شده است. این پایگاه‌ها علاوه بر نقششان در علمیات علیه داعش، می‌توانند بستری برای پاسخ به هرگونه اقدام‌ تحریک کننده ایران باشند.

به نوشته این وبگاه، مقام‌های انگلیسی قبل از وقوع انقلاب سال 1979 میلادی در تهران اعلام کرده بودند که خلیج فارس را حیات خلوت خود می‌پندارند. در حالی‌ که ایرانی‌ها مخالف حضور قدرت‌های نظامی در آب‌های خلیج فارس هستند.

 

مهار ایران اساس سیاست خارجی لندن

این وبگاه در ادامه با نقل از کتابی به نام «نیسکون، کیسنجر و شاه» در مورد روابط آمریکا با ایران نوشت: روابط نزدیک انگلیس با اعراب سیاست خارجی این کشور را در «مهار امیال ایران در منطقه» شکل دادند. این سیاست بر پایه مهار ایران و اطمینان دادن به دوستان عرب بود.

در بخش دیگر این مطلب با اشاره به وقایع رخ داده درباره واگذاری بحرین از سوی شاه ایران و خرید‌های نظامی گسترده او از آمریکا و انگلیس آمده است: بعد از وقوع انقلاب ایران توازن ارسال سلاح‌های نظامی از تهران به سمت ریاض و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس کشیده شد و از دهه هشتاد میلادی به این سو، آمریکا ریاض را به بیش از 100 فروند جنگنده «اف-15 ایگل» و دیگر نسخه‌های این هواپیما مجهز نمود. وزارت خارجه آمریکا در سال 2016 نیز با فروش جنگنده اف 15 ایگل به قطر موافقت کرد. شرکت انگلیسی «BAE» نیز در حال تجهیز عربستان به جنگنده‌های «یورو فایتر» است.

چالش‌های ایران

در انتهای این مطلب آمده است: کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در اقدامی جنون آمیزتر از شاه سابق ایران در چهل سال قبل، در حال تقویت نظامی خود با تجهیزات نظامی پیشرفته هستند. این تقویت بنیه نظامی چالشی واضح برای ایران است.

با توجه به سخنان ترزا می در دسامبر 2016، به نظر انگلیس در حال تداوم حمایت از اعراب برآمده و حتی شاید نیروی بیشتری را به منطقه گسیل نماید.

منبع: خبرگزاری فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *