جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

نیوزویک نسبت به تبعات انتقال سفارت آمریکا به قدس هشدار داد

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:نشریه دست راستی نیوزویک به دولت جدید آمریکا هشدار داد که با انتقال سفارت به قدس، موجب افزایش بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

هفته نامه آمریکایی «نیوزویک» در گزارشی نسبت به عواقب تغییر مکان سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی در دولت «دونالد ترامپ» هشدار داد.

نویسنده این گزارش نوشته است: «وقوع این امر احتمالا به مرزهای اسرائیل محدود نمی‌شود بلکه به طور گسترده‌تر در منطقه آسیب وارد کرده و به منافع ملی آمریکا نیز لطمه می‌زند.»

به نوشته نیوزویک، دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا مخالف تغییر مکان سفارتخانه این کشور به قدس اشغالی بوده‌اند زیرا احاطه بر این شهر آخرین مرحله از مذاکرات در زمینه ایجاد دو کشور مستقل لحاظ شده است.

بر اساس این گزارش، فلسطینی‌ها قدس را پایتخت فلسطین می‌دانند. در حالی‌که راه حل‌های پیشنهادی برای این شهر متعدد هستند اما لحاظ کردن وجود برخی اختلاف‌ها بین بخش غربی که اکثر ساکنانش یهودی هستند و بخش شرقی که اکثرا فلسطینی هستند در فرآیند تشکیل دو کشور ضروری است. اینک که راه حل دو کشوری محلی از اعراب ندارد، هرگونه اقدامی که ادعای اسرائیل بر کل شهر را مشروع نماید برای بسیاری از کشورهای منطقه و فراتر از آن به عنوان عامل تحریک کننده آمریکای حامی اسرائیل لحاظ می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: «چنین حرکتی همچنین مزیتی خوب برای گروه‌های جهادی منطقه است. این امر موجب جلب توجه احساسات به سوی شهر قدس شده و در منطقه طنین‌انداز می‌شود.»

این امر همچنین موجب ایجاد حساسیت‌های سیاسی برای اردن، متحد کلیدی آمریکا در منطقه می‌شود. اردن که روابط ویژه‌ای را با اسرائیل از دیر باز داشته، به طور علنی اعلام کرده که مخالف تغییر وضعیت این شهر خارج از هرگونه مذاکره‌ای است.

این اقدام موجب شعله ور شدن ناراحتی جمعیت اردن و فشار بر دولت این کشور نیز می‌شود که اینک در حال نبرد با داعش است. ثبات اردن هسته مهم منافع ملی آمریکا و اسرائیل است.

نیوزویک نوشت: «با جابجایی مکان سفارت آمریکا در اسرائیل، اعراب منطقه مخالفت عادی سازی روابط با اسرائیل را تداوم بخشیده و همکاری با اسرائیل را به پایین‌ترین سطح می‌رساندند که از لحاظ سیاسی در برهه کنونی برای اسرائیل خطرناک است. مطرح شدن مجدد مبحث فلسطین چالش خطرناک مبدل شدن این موضوع به عنوان اولویت مهم مورد نگرانی جهان عرب را به همراه دارد.»

این نشریه سپس مدعی شده است که انتقال سفارت به قدس به نفع ایران و حزب‌الله است چراکه موجب همراهی افکار عمومی منطقه با مواضع ضداسرائیلی خواهد شد.

 در خاتمه این گزارش آمده است: «اینک محیط ناملایم امروزی منطقه بیشتر در معرض خطر قرار دارد و این جابجایی به سادگی می‌تواند  بیش از پیش به اعتبار آمریکا در روند صلح اعراب و اسرائیل لطمه وارد کند. این اقدام شعله‌های آتش منطقه را که به حالت انفجار رسیده، تشدید کرده و لطمات جبران‌ناپذیری به منافع ایالات متحده وارد می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *