أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading
نمایندگان مجلس تحلیل و بررسی کردند:

آزادی موصل؛ پایان رویای خلافت داعش

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آزادسازی حلب معادلات جنگ سوریه را به نفع دمشق تثبیت کرد ، این اتفاق در عراق با آزادی موصل به نفع بغداد در حال تکرار است.

ارتش عراق به موازات موفقیت های ائتلاف متحدین دمشق به پیروزی های استراتژیکی دست یافته است. براساس گزارش های موجود ارتش عراق توانسته دومین پل احداث شده بر روی رود دجله که دو نیمه شرقی و غربی این شهر را به هم مرتبط می‌سازد، آزاد کرده است. با این پیشروی های استراتژیک می توان گفت که 85 درصد موصل آزاد شده است.

در همین حال با پیشروی نیروهای عراقی در سمت شرق موصل و تسلط آنان بر دومین پل از پنج پل موجود بر رود دجله، تروریست‌های داعش امروز سه پل باقی مانده را نیز منهدم کردند تا به طور کامل ارتباط میان شرق و غرب موصل قطع شود.

به گفته تحلیل گران ، اینکه داعش پل‌های باقی مانده بر روی رود دجله را منفجر کرده به این معنی است که آخرین طرح خود را برای مقاومت در شرق موصل پیاده کرده و دیگر نیتی برای اعزام نیرو و تجهیزات از غرب موصل به مناطق شرقی ندارد. این به دان معناست که نیروهای باقی مانده تا پای جان با ارتش عراق می‌جنگند و دیگر راهی برای عقب نشینی به بخش غربی ندارند.

نمایندگان ملت با بیان این که «عراق چشم انتظار آزادی موصل» است نسبت به ایجاد تنش باتوجه به ادامه حضور ترکیه در شمال عراق ابراز نگرانی کردند. به نظر نمایندگان مردم «همگرایی مشترک ترکیه با کشورهای منطقه» منجر به شکست داعش و بازگشت تروریست ها به کشورهای مبدا خواهد شد.

عراق در انتظار جشن آزادی موصل

سید حسین نقوی حسینی ضمن ابراز خرسندی از پیشروی های ارتش عراق در جنگ با تروریست های تکفیری گفت: باتوجه خبرهای رسیده عراق در انتظار جشن آزادی موصل است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: نیروهای ارتش با همراهی نیروهای مردمی حشدالشعبی و حشدالعشایر ضربات کشنده ای به داعش وارد کرده اند.

وی در ادامه افزود: با انهدام پل های دجله در غرب موصل عملا توسط تروریست های تکفیری در این شهر شکست را پذیرفته اند و نیروهای خود را برای عملیات انتحاری در این شهر حبس کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تروریست های تکفیری همانند ائتلاف ضد داعش تلاش می کند زیرساخت های عراق را منهدم کند تا در آینده بهانه های جدید برای استعمار عراق توسط آمریکا فراهم شود.

احتمال تنش با ادامه حضور ترکیه در شمال عراق

وی با پیش کشیدن ادامه حضور نیروهای ارتش ترکیه در شمال عراق و پایگاه بعشیقه گفت: در جریان سفر بن‌علی ییلدیریم به بغداد ، نخست وزیر ترکیه متعهد به تخلیه شمال عراق شده بود که این وعده تاکنون محقق نشده است.

نقوی حسینی تصریح کرد: با توجه ادامه حضور نیروهای ترکیه باتوجه به تحولات عراق این نگرانی وجود دارد که تنش های جدیدی شکل بگیرد.

وی گفت: نگرانی اصلی تهران این است که با توجه به حضور برخی نیروهای مسئله دار در شمال عراق برخی تنش های نظامی بین آنکارا و بغداد را مهندسی کنند.

این نماینده مجلس دهم گفت: با توجه به این که ترکیه در برخورد با تروریست های تکفیری تغییر رویه داده و عملا با داعش وارد نبرد شده است ، ادامه حضور آنها در جنگ عراق با داعش ایجاد اخلال می کند.

وی در انتها تاکید کرد:تروریست های تکفیری داعش تهدید امنیتی هستند که تنها با همکاری مشترک و همگرایی می توان آنها را شکست داد ؛ آنکارا ضمن تعامل با تهران و مسکو با احترام به تمامیت ارضی عراق و سوریه می تواند امنیت را به ترکیه بازگرداند.

تثبیت معادلات عراق با آزادی موصل

محمد جواد جمالی نوبندگانی گفت: آزادسازی حلب معادلات جنگ سوریه را به نفع دمشق تثبیت کرد ، این اتفاق در عراق با آزادی موصل به نفع بغداد در حال تکرار است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: پیروزی های موازی سوریه و عراق در جنگ با تروریست های تکفیری ابعاد شکست های داعش را تشدید کرده است.

وی در ادامه افزود: گروه های تکفیری باتوجه به شکست های اخیر تحت همکاری های مستشاری ایران و مقاومت مردم عراق و سوریه محکوم به شکست هستند.

همگرایی شرط تامین منافع آنکرا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متاسفانه ترکیه در برخورد تحولات خاورمیانه ظرف 5سال اخیر دچار اشتباهات محاسباتی شد که بیش از همه امنیت این کشور را مورد تهدید قرار داده است.

وی تصریح کرد: ترانزیت تروریست های تکفیری از خاک ترکیه و ادعاهای مالکیت عثمانی گرایانه موجب ایجاد تنش هایی شد که نتیجه آن را در سقوط لیرترکیه مشاهده می کنیم.

جمالی نوبندگانی گفت: تهران امیدوار است که وعده نخست وزیر ترکیه مبنی بر تخلیه شمال عراق محقق شود و آنکارا با همکاری بغداد جنگ علیه پ.ک.ک و داعش به صورت هماهنگ عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: تروریسم پدیده ای است که مرز نمی شناسد و همه را از دم یک تیغ می گذراند، داعش که امروز در عراق و سوریه دست به جنایت می زند فردا علیه ترکیه وارد عمل خواهد شد.

این نماینده مجلس دهم گفت: تروریسم در خاورمیانه تنها با همکاری کشورهای منطقه و مشارکت ترکیه شکست خواهد خورد و امنیت به منطقه بازمی گردد.

وی در انتها تصریح کرد: ترکیه سالیان متمادی تمام امیدهای خود را در سبد اتحادیه اروپایی و ناتو گذاشته بود اما تاکنون به نتیجه دلخواه تاکنون نرسیده است. ترکیه با همگرایی منطقه ای می تواند به بهترین شکل منافع اقتصادی و امنیتی را محقق کند.

بازگشت تروریست های تکفیری با سقوط پایتخت داعش به خانه

سیدصادق طباطبایی نژادبا بیان این که عملیات آزادی موصل باتوجه به شرایط اخیر عراق تسریع شده است، گفت: براساس برنامه ریزی بغداد عملیات آزادی موصل چندماه دیگر به نتیجه می رسید اما امروز عملا می توان گفت که این شهر در آستانه رهایی قرار گرفته است.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تروریست های تکفیری با آزادی موصل به قسمت های دیگر عراق و سوریه سرریز خواهند شد.

وی در ادامه افزود: رهایی موصل در حقیقت سقوط پایتخت راهبردی تروریست های تکفیری است و داعش تلاش می کند که با حملات انتحاری گسترده مانع ادامه پیشروی ارتش عراق و نیروهای مردمی حشدالشعبی شود.

طباطبایی نژاد گفت: داعش تلاش می کرد با ادعای تشکیل حکومت اسلامی قسمت غربی عراق و شرق سوریه را به پایتختی موصل تحت سلطه خود در آورد اما عملا با آزادی موصل و حلب این رویای شوم شکست خورده است.

وی تصریح کرد: تروریست های تکفیری در شرایط فعلی مجبور هستند به خانه بازگردند و این اتفاق می تواند تبعات کشنده ای برای کشورهای اروپایی و حامیان داعش در پی خواهد داشت.

این نماینده مجلس دهم گفت: جنگ با تروریست های تکفیری در عراق و سوریه منجر به شکل گیری نیروهای مردمی حشدالشعبی در کنار نیروهای جبهه مقاومت شده است.

وی گفت: داعش یک تفکر سلفی است که توسط رژیم سعودی ایجاد شده است و با آزادی موصل یا حلب از میان نخواهد رفت و جنگ با تروریسم تکفیری ادامه پیدا می کند.

طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: جبهه منسجم مقاومت کابوسی است که مقابل تفکر خطرناک تکفیری ایستادگی خواهد کرد و درنهایت داعش شکست خواهد خورد.

منبع: مرکز پژوهش های مجلس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *