جدیدترین مطالب

دلایل مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست جوزپ بورل برای تحریم مقامات رژیم اسرائیل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تعلل و عدم حمایت اتحادیه اروپا از تحریم مقامات رژیم اسرائیل، نشانه سست بودن این اتحادیه در مقابل فشارهای این رژیم و آمریکا است.

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دلایل مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست جوزپ بورل برای تحریم مقامات رژیم اسرائیل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تعلل و عدم حمایت اتحادیه اروپا از تحریم مقامات رژیم اسرائیل، نشانه سست بودن این اتحادیه در مقابل فشارهای این رژیم و آمریکا است.

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

Loading
برجام چقدر مي‌تواند بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد؟

پیش‌بینی بانک جهانی درباره رشد اقتصادی ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - ترجمه: مسیر رشد اقتصادی ایران به پیشرفت‌های چشمگیر در روابط تجاری و سرمایه‌گذاری وابسته است. بنابراین، اجرای برجام به‌صورت کندتر ازآنچه پیش‌بینی‌شده، ممکن است تأثیر منفی بر چشم‌انداز اقتصادی ایران داشته باشد.

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب، آورده است: به دنبال رشد اقتصادی اندک در سال 2015 که از بلاتکلیفی‌های مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ناشی می‌شد، پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های 2016 تا 2018، اقتصاد ایران با تحقق رفع تحریم‌ها و بهره‌مندی از مزایای آن، از رشد متوسط 4.5 درصد برخوردار باشد. بااین‌حال، چشم‌انداز میان‌مدت اقتصاد ایران به تداوم دستور کار اصلاحی و انسجام هرچه بیشتر با اقتصادی جهانی وابسته است.

 

رشد اخیر

انتظار می‌رفت که در آستانه اجرای برجام (ژانویه 2016)، رشد اقتصادی ایران از 3 درصد در سال 2014 به 0.6 درصد در سال 2015 (مارس 2015 تا مارس 2016) کاهش یابد. توافقات اولیه با شرکت‌های خارجی برای فراهم ساختن زمینه افزایش سرمایه‌گذاری آن‌ها در ایران، حاکی از آن است که از ماه ژانویه، ایران در دولت حسن روحانی، احتمالاً از مزایای رشد و بهبود تجارت و اعتماد مشتریان برخوردار می‌شود. شاخص‌های اولیه از رشد فعالیت اقتصادی و میزان رشد اقتصادی 4.4 درصد در سه‌ماهه اول سال 2016 (مارس- ژوئن) حکایت می‌کند، هرچند که این رشد در درجه اول از حوزه نفت ناشی شده است.

به‌موازات رشد اندک در سال 2015، نرخ بیکاری به میزان 0.5 درصد افزایش‌یافته و به 11.3 درصد رسید که تا حدی از افزایش تعداد نیروی کار فعال ناشی می‌شد که از 37.2 درصد در سال 2014 به 38.2 درصد در سال 2015 رسیده بود. عدم توازن ساختاری در بازار کار هنوز هم چالش عمده‌ای محسوب می‌شود و تفاوت‌های زیادی ازنظر جنسیت، سن و جغرافیا به چشم می‌خورد.

فشار تورم رو به کاهش است و تورم قیمت برای مصرف‌کننده سال‌به‌سال کاهش‌یافته است؛ به‌طوری‌که از 34.7 درصد در سال 2013 به 11.9 درصد در سال 2015 رسید و در ژوئن 2016 به 9.2 درصد کاهش‌یافته است. بااین‌حال، بعد از کاهش سقف سود سپرده‌ها از 20 به 18 درصد در اکتبر 2015، نرخ بهره وام بانک مرکزی تقریباً تغییری نکرده است. از جنبه مالی، برآورد می‌شد که در سال 2015 کسری بودجه دولت بیشتر شود و از 0.4 درصد به 1.6 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. مازاد حساب‌جاری ایران نیز از 3.8 درصد ناخالص داخلی در سال 2014 کاهش‌یافته و برآورد شده است که در سال 2015 به 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. کاهش واردات نیز تنها بخشی از کاهش صادرات غیرنفتی را جبران کرده است.

 

چشم‌انداز

انتظار می‌رود که اقتصاد ایران در سال‌های 2016 تا 2018 به میزان متوسط سالانه 4.6 درصد رشد داشته باشد. در میان‌مدت (2017-2018)، با فرض اینکه توافقات سرمایه‌گذاری‌های جدید که در حال مذاکره و تفاهم هستند، در سال 2017 و 2018 تحقق یابد و روابط مالی با جهان برقرار شود، سرمایه‌گذاری احتمالاً نقش بیشتری در رشد اقتصاد ایران ایفا خواهد کرد.

هم‌زمان، درنتیجه قیمت پایین کالاها و کاهش هزینه واردات به خاطر لغو تحریم‌ها، احتمال می‌رود که تورم کاهش یابد و برای اولین بار پس از سال 1990، در سال 2016 تک‌رقمی (8.6 درصد) شود. اما اگر قیمت نفت افزایش یابد، تورم ممکن است در سال 2017-2018 بالا رود.

انتظار می‌رود که تعادل مالی، درنتیجه افزایش پیش‌بینی‌شده در حجم صادرات نفت و افزایش درآمدهای غیرنفتی، به میزان 2 درصد بهبود یابد و در سال 2016 به منفی 0.4 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. با افزایش صادرات انرژی بیش از واردات، افزایش واردات به خاطر کاهش هزینه‌های تجاری و افزایش مصرف داخلی، مازاد حساب‌جاری در سال 2016 بایستی روبه بهبودی بنهد و در سال 2018 به 4.1 درصد برسد.

 

شکل1- عملکرد دولت (درصد از تولید ناخالص داخلی)

شکل1- عملکرد دولت (درصد از تولید ناخالص داخلی)

خطرها و چالش‌ها

مسیر رشد اقتصادی ایران به پیشرفت‌های چشمگیر در روابط تجاری و سرمایه‌گذاری وابسته است. بنابراین، اجرای برجام به‌صورت کندتر ازآنچه پیش‌بینی‌شده، ممکن است تأثیر منفی بر چشم‌انداز اقتصادی ایران داشته باشد. همچنین، وابستگی اقتصاد ایران به بخش انرژی باعث تأثیرپذیری آن از نوسانات قیمت نفت و گاز می‌شود. خطر دیگر برای آینده اقتصاد ایران پیامد بالقوه انتخابات ریاست جمهوری است که در ژوئن 2017 برگزار خواهد شد. تداوم تعهد به اجرای اصلاحات چشمگیر ساختاری ازجمله در شرکت‌های دولتی، در بخش مالی و در مدیریت درآمدهای نفتی، نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی ایفا می‌کند. درنهایت، در صورت افزایش خطر ژئوپلیتیکی، اقتصاد ایران عمدتاً از کانال تجاری ضربه خواهد دید. دسترسی بهتر به اطلاعات خرد و تجزیه‌وتحلیل عمیق، برای ارزیابی دقیق از روندهای فقر و نابرابری، ضروری خواهد بود.

 

جدول 1. جمهوری اسلامی ایران/ چشم‌انداز شاخص‌های کلان  (درصد تغییرات سالانه)

 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

رشد واقعی تولید ناخالص داخلی، باقیمت ثابت بازار

مصرف خصوصی

مصرف دولتی

نرخ سرمایه‌گذاری ثابت

صادرات، کالا و خدمات

واردات، کالا و خدمات

 

1.9-

9.3-

1.6

6.9-

0.0

18.7-

4.3

3.1

2.7

3.5

12

5.7-

1.7

3.9

8.9-

1-

6.3

5.6-

4.6

2.4

1.3-

2.8

22.7

18.2

5.2

3.2

9.1

7.7

17.5

23.6

4.8

3

8.5

6.9

12

14.6

رشد واقعی تولید ناخالص داخلی (GDP)، با ضریب قیمت ثابت

کشاورزی

صنعت

خدمات

1.8-

4.8

4.7-

0.6-

3

3.8

4.9

1.7

0.6

3

4.2

2-

4.3

3.5

6.5

2.9

4.8

4.1

6.7

3.5

4.5

6.7

4.8

4

تورم (شاخص قیمت مصرف‌کننده)

34.7

15.6

11.9

8.6

 

10.4

 

9.1

تراز حساب‌جاری (درصدی از GDP)

تراز مالی (درصدی از GDP)

بدهی (درصدی از GDP)

تراز اولیه  (درصدی از GDP)

6.3

0.9-

1.6

0.9-

3.8

1.2-

1.3

1.1-

2.3

1.6-

0.9

1.5-

2.6

0.4-

0.7

0.4-

3.4

0.5

0.5

0.6

4.1

1.1

0.4

1.1

متن این گزارش (به زبان انگلیسی) را می‌توانید در این لینک دریافت کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *