جدیدترین مطالب

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

مقام سازمان ملل: جایگزینی برای آنروا وجود ندارد

تهران – ایرنا – رئیس گروه مستقل بازرسی «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» ( آنروا) با بیان اینکه در غیاب راه حل سیاسی، آنروا کمک های بشردوستانه و خدمات اساسی را به مردم غزه ارائه می دهد، تاکید کرد که در شرایط حساس کنونی، آنروا نقشی حیاتی در تامین نیازهای بشردوستانه در غزه ایفا می کند و جایگزینی ندارد .

Loading

چرا چین برنده نشست ترامپ-کیم در سنگاپور است؟

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اظهارات شوک آور رئیس جمهور آمریکا درباره توقف احتمالی رزمایش های نظامی مشترک ایالات متحده با کره جنوبی به روشنی نشان می‌دهد که پکن برنده اصلی نشست سنگاپور بوده است.

هندوستان تایمز نوشت، شاید چین در نشست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور حضور نداشت ولی به یک پیروزی راهبردی دست یافت و این پیام روشن و آشکار را ارسال کرد که هیچ کس نمی تواند پکن را منزوی کرده و به گوشه ای براند.

این گزارش افزود: تنها چند ماه قبل به نظر می رسید که آمریکا قصد دارد با برقراری تماس مستقیم با کره شمالی عملا چین را از روند مذاکرات با پیونگ یانگ خارج کند. ولی پکن این اجازه را نداده است که از تحولات شبه جزیره کره کنار گذاشته شود چرا که منافع اقتصادی و امنیتی مهمی در منطقه دارد و مقام های چینی به سرعت به کره شمالی و آمریکا این نکته را تذکر دادند که پکن منزوی شدنی نیست.

پس از نشست رهبران کره شمالی و آمریکا زمانی که ترامپ اظهارات عجیبی درباره توقف احتمالی مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی بیان کرد، این مساله به روشنی مشخص شد که چین به یک پیروزی بزرگ راهبردی دست یافته است.

این پیروزی بزرگ چین زمانی مستحکم تر شد که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا بلافاصله به پایتخت چین سفر کرد تا شی جین پینگ رئیس جمهور چین و سایر مقام های ارشد این کشور را در جریان مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی قرار دهد.

“وو شین بو” کارشناس روابط بین الملل در دانشگاه فودان شانگهای در این باره گفت: نتایج نشست سنگاپور اساسا مطابق با انتظارات چین بوده است. خلع سلاح کامل شبه جزیره کره و برقراری مکانیسم صلح در منطقه دقیقا منطبق با درخواست های همیشگی چین بوده است.

یک دیپلمات غربی نیز تاکید کرد: نتیجه نشست ترامپ –کیم موجب شد تا چین برنده راهبردی این نشست قلمداد شود. پیش از این چینی ها هرگز تصور نمی کردند که ترامپ مانورهای مشترک نظامی با کره جنوبی را متوقف کند.

این گزارش افزود: نفوذ چین در نتایج این نشست فراتر از حد تصورات بوده است. سال های سال است که همکاری چین موجب مقاومت کره شمالی در برابر تحریم های شدید بین المللی شده است. چین از کره شمالی به عنوان یک سپر در برابر حضور نظامی آمریکا در کره جنوبی استفاده کرده است.

ولی چین نمی توانست آزمایش های هسته ای و موشکی مکرر کره شمالی طی سال گذشته را نادیده بگیرد و تصمیم گرفت تا از تحریم های شورای امنیت علیه کره شمالی حمایت کند.

به نظر می رسید که آمریکا قصد داشت تا بدون چین به تقابل با کره شمالی ادامه دهد. زمانی که ترامپ در ماه مارس اعلام کرد که قصد دیدار با رهبر کره شمالی را دارد، این طور نمایان شده بود که آمریکا قصد دارد چین را حذف کرده و رابطه مستقیمی با کره شمالی برقرار کند. ولی چین اجازه حذف خود از بازی را نداد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تصمیم گرفت تا نخستین سفر رسمی به پکن را از سال 2011 میلادی انجام دهد و دومین دیدار خود با شی جین پینگ رئیس جمهور چین را نیز با فاصله کمی نسبت به نشست نخست در شهر دالیان برگزار کرد.

بونی گلیزر مشاور ارشد امور آسیا در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در واشنگتن گفت: تا آن زمان کره شمالی واقعا هیچ اولویتی برای پایان مانورهای نظامی بین آمریکا و کره جنوبی قائل نبود. ولی پس از دیدار با رئیس جمهور چین در دالیان ما چهره دیگری از مقام های کره شمالی را مشاهده کردیم. به نظر می رسد نشست سنگاپور یک پیروزی بزرگ نه تنها برای رهبر کره شمالی بلکه رئیس جمهور چین بوده است.

وی افزود: چینی ها بر این باورند که اگر بتوانند نظامیان آمریکایی را از منطقه بیرون کنند، این مساله نقش مهمی در کاهش نفوذ آمریکا در منطقه خواهد داشت و روند ایجاد منطقه ای تحت تسلط بیشتر چین را تسریع خواهد کرد.

پس از نشست سنگاپور بود که چین علنا اعلام کرد که قصد دارد نقش مهم و کلیدی در مذاکرات ایفا کند.

چارلی پارتون دیپلمات سابق بریتانیایی در چین در این باره گفت: در نهایت، اگر هرگونه راه حل موفقیت آمیزی بین آمریکا و کره شمالی وجود داشته باشد، چین نیز باید مشارکت کند. شما نمی توانید یک قدرت بزرگ و مهم را که مرز زمینی و تجارت و همکاری اقتصادی با کره شمالی دارد، نادیده بگیرید.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *