جدیدترین مطالب

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

اسرائیل – فلسطین: جامعه بین المللی مردد در برابر تصمیمات ترامپ

۱۳۹۵/۱۰/۲۹ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:کنفرانس پاریس در مورد خاورمیانه، در میان نگرانی های ناشی از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، اصول حل و فصل این درگیری را یادآوری کرد. خطرات ناشی از سیاست احتمالی ترامپ درباره اسرائیل و فلسطین – به ویژه عواقب مخرب انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، که از نظر بین المللی به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته نمی شود - ذهن همه شرکت کنندگان در کنفرانس پاریس را به خود مشغول کرده بود، اما در متن نهایی این کنفرانس بازتاب نیافت.

بیانیه نهایی کنفرانس پاریس که ٧۵ کشور و سازمان بین المللی را بدون حضور نمایندگان دو طرف اصلی موضوع این کنفرانس یعنی اسرائیل و فلسطین گرد هم آورده بود، از اسرائیلی ها و فلسطینی ها خواست تا «تعهد خود را برای راه حل مبتنی بر دو کشور نشان دهند، و از اقدامات یک جانبه ای که نتایج مذاکرات به ویژه درباره مرزها، بیت المقدس، پناهندگان را به خطر می اندازد، خودداری کنند». این بیانیه می افزاید اگر چنین اقداماتی انجام شود، «آنها این اقدامات را به رسمیت نمی شناسند» که اشاره ای است به وعده دولت جدید آمریکا درباره انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت المقدس. این اشاره ای بسیار غیرمستقیم است. یک دیپلمات فرانسوی با حسرت گفت: «این یک پیام پنهان است».

«تحریک کننده»
تلاش اتحادیه عرب از مطرح کردن این موضوع و درخواست از «طرف های ثالث» (بدون این که با صراحت نامی از واشنگتن به میان آورد) و خودداری از دعوت از دو طرف اصلی این مناقشه یعنی اسرائیل و فلسطین، برای خودداری از اقدامات بی ثبات کننده، به نتیجه مورد نظر نرسید. اگرچه اتحادیه عرب بر تعهد خود برای راه حل دو کشور تأکید کرد، اما نمایندگان جامعه بین المللی در پاریس (همه کشورهای گروه ٢٠، بیست و هشت عضو اتحادیه اروپا، کشورهای اتحادیه عرب…) اتفاق نظر نداشتند. در درون اتحادیه اروپا همانند جهان عرب، برخی از کشورها – به ویژه مقامات لندن و قاهره- نمی خواهند با دولت آینده آمریکا مخالفت کنند.
مقامات فرانسوی نیز چندان آشکارا به واشنگتن هشدار ندادند. فرانسوا اولاند در سخنرانی خود با لحنی دیپلماتیک گفت: «هر کسی باید به خوبی درک کند که چالش کدام است و هیچ چیز نمی تواند غیرمنتظره یا مخرب باشد.» ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه، برای مطرح کردن طرحی «با عواقب بسیار شدید» خود را بسیار جدی نشان داد. او در کنفرانس مطبوعاتی نهایی توضیح داد: «همه روسای جمهور گذشته آمریکا برای این انتقال متعهد شده بودند و همه از آن صرفنظر کردند» و تأکید کرد که «مسئله به قدری حساس است که فقط می تواند با مذاکرات بین همه طرف ها حل شود. اقدام یک جانبه اثرات تحریک کننده ای دارد.»

سازش دشوار
کنفرانس پاریس در نظر داشت ضرورت اجباری خروج از وضعیت کنونی را یادآوری کند. فرانسوا اولاند تأکید کرد: «چگونه تصور می کنید که خاورمیانه بتواند ثبات خود را بازیابد در حالی که ما قدیمی ترین درگیری هایش را برطرف نکنیم؟ زیرا جنایتکاران از این بهانه برای جذب افراد گمراه استفاده می کنند.» ژان مارک آیرو با بیان این مطلب بر وی سبقت گرفت: «در همه سخنرانی ها تأکید شده که احساس ضرورت برای حفظ شرایط برای راه حل دو کشور که در حال حاضر به شدت به خطر افتاده است، وجود دارد.» او گفت: «همه شرایط پیشرفت در آن جا وجود دارد.» او ضمن اشاره به متونی که از اسرائیل  می خواهد تا از سرزمین های اشغالی پس از جنگ ١٩۶٧ عقب نشینی کند، همچنین یادآوری کرد که «اساس» حل و فصل درگیری «مرزهای ١٩۶٧ و قطعنامه های مهم سازمان ملل متحد است.»
یک دیپلمات به طور خلاصه می گوید هدف «تأکید بر اصول مهم قبل از یک دوره بی ثباتی شدید است». موضوع مجموعه اقدامات اخیر جامعه بین المللی در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین از جمله رأی سازمان ملل متحد در بیست و سوم دسامبر به قطعنامه ٢٣٣۴ مطرح است، که خواستار قطع «فوری و کامل» شهرک سازی شد. این متن با رأی ١۴ عضو شورای امنیت و رأی ممتنع آمریکا، که برای نخستین بار از سال ١٩٧٩ تا کنون از حق وتو استفاده نکرد، تصویب شد. چند روز بعد جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک سخنرانی به شکل وصیت نامه سیاسی، دوباره شهرک سازی را محکوم و اصول مهم اجتناب ناپذیر را برای یک راه حل، درست مانند لزوم به رسمیت شناختن ماهیت یهودی دولت اسرائیل، آنچه که فلسطینی ها آن را انکار می کنند، بازگو کرد.
سازش دشوار در بیانیه نهایی کنفرانس به توصیه های گروه چهار جانبه (آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل متحد) که در ژوئیه ٢٠١۶ منتشر شده بود، بیشتر از معتبر ترین قطعنامه های سازمان ملل متحد، از جمله قطعنامه ٢٣٣۴ استناد می کند، قطعنامه ای که به ویژه کشورهای عرب را راضی کرد. این بیانیه شامل تشریح صریح مسئله «اصول» که جان کری مطرح کرده بود، نیز می شود.

ارزش نمادین
وزیر امور خارجه آمریکا پس از فعالیت های انجام شده، از متن «عادلانه» ابراز خرسندی کرد. او همچنین گفت که روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفتگو کرده بود تا به وی «اطمینان دهد». بنیامین نتانیاهو همواره اقدام فرانسه را محکوم کرده و آن را «فریبکارانه» یا «بیهوده» نامیده است. قرار است در روز دوشنبه وزرای امور خارجه بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا که در بروکسل گردهم می آیند، بیانیه نهایی را با همه ارزش نمادین آن بپذیرند. احتمال دارد در روز سه شنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، این متن با موضوع «بیانیه» دوباره مطرح شود. بر خلاف قطعنامه، این نوع متن هیچ گونه ارزش قانونی ندارد، اما نمی تواند با وتو متوقف شود. آنچه که موجب ترس بیشتر مقامات اسرائیلی شده است.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *