جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

احضاریه دادگاه برای ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از غزه

نیویورک – ایرنا- همزمان با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل در غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن ، دانشگاههای آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

جزئیات دیدار رئیسی با فرمانده ارتش پاکستان

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

Loading

همه آنچه را که ترامپ می تواند لغو کند

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: کلمنس ورگن ، روزنامه نگار دی ولت آلمان معتقد است ترامپ می خواهد میراث اوباما را درهم بشکند، اما برخی جنبه های آن باقی خواهد ماند. البته برای آینده یک پروژه بسیار مهم هیچ امیدی وجود ندارد – و این امر پیامدهایی برای اروپا خواهد داشت.

(وقایع) دوران هشت ساله ریاست جمهوری اوباما باید به حالت قبل باز گردانده شود – این هدف دونالد ترامپ و حزب او است. جمهوری خواهان با در اختیار داشتن اکثریت مجلس سنا و نمایندگان، تا حد زیادی برای انجام هر آنچه می خواهند آزاد هستند. اما این لزوماً بدان معنا نیست که هیچ اثری از دوران تصدی اوباما باقی نخواهد ماند. در اینجا مروری بر آن دستاوردها و پیامدها می شود:
بیمه درمانی اوباما: بیمه درمانی که در دوران باراک اوباما ایجاد شد و در نتیجه آن ٢٠ میلیون نفر دیگر از آمریکایی ها تحت پوشش بیمه بهداشت و درمان قرار گرفتند، یکی از اولین اهداف نابودی است. “بازگشت به حالت قبل” شعار انتخاباتی ترامپ بود. این بدان معناست که فرآیند دیگری جایگزین آن خواهد شد. اما چشم انداز آن هنوز به طور کامل مشخص نیست. در هفته گذشته، ترامپ موجب شگفتی جمهوری خواهان شد، زمانی که اعلام کرد، همه آمریکایی ها باید از بیمه درمانی جدید خود استفاده کنند. گسترش به جای بازگشت به عقب، هدف و خواسته دکترین محافظه کاران نبود. مشاوران ترامپ تا حدودی این سخنان وی را تکذیب کرده اند. با این حال، این پرسش باقی مانده که این چتر پوششی در آینده تا چه اندازه گسترده خواهد بود. به هنگام رویارویی با میلیون ها آمریکایی که پوشش بیمه خود را در صورت الغای این طرح از دست خواهند داد، هم اکنون بسیاری از نمایندگان جمهوری خواه نگران شده و عقب نشینی کرده اند. این تلاش ها اکنون در بوته آزمایش قرار گرفته است. در نظر سنجی ها نیز اکنون برای اولین بار اکثر آمریکایی ها با ایده اولیه برقراری بیمه سلامت موافق هستند. نتیجه گیری: بیمه درمانی اوباما به طور کامل لغو نشده و بخش هایی از آن باقی خواهد ماند.
قوانین: بین ترامپ و حزب او اختلاف های مهمی بر سر موضوع قوانین وجود دارد. اوباما در هشت سال ریاست جمهوری خود قوانین بی شمار جدیدی را درباره موضوعاتی چون محیط زیست، حمایت از مصرف کننده و حقوق کارگران از طریق اختیارات ریاست جمهوری یا اداری معرفی و اعمال کرده است. علاوه بر آن، مقررات بانکی تصویب شده از سوی کنگره آمریکا طی دورانی که دمکرات ها در اکثریت بودند نیز وجود دارد. جمهوری خواهان می خواهند تمامی این قوانین را لغو کرده یا به شدت محدود کنند – آن هم با بیشترین سرعت ممکن. آنها بسیاری از این مقررات را که برای کارآفرینان ایجاد مشکل کرده، از علل مهم تضعیف و کاهش روند خروج از بحران مالی و بانکی نسبت به دوره های سابق می خوانند.
سیاست های آب و هوایی: یکی از قوانین وضع شده در دوران اوباما که ترامپ قصد دارد به سرعت آن را لغو کند، “طرح قدرت پاک” است. هدف این طرح محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای بوده و به ویژه برای صنعت معادن و تأسیسات مصرف کننده سوخت زغال سنگ مشکل زا است. همچنین انتظار می رود اقدامات دیگر سازمان حفاظت از محیط زیست درباره تغییر آب و هوا لغو و به حالت پیشین بازگردانده شوند. ترامپ همچنین در طول مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس تلاش خواهد کرد. هنوز معلوم نیست آیا او به واقع دست به چنین اقدامی خواهد زد یا خیر. به نظر می رسد ایوانکا، دختر وی تأثیر تعدیل کننده ای بر روی پدر خود در این گونه مسائل داشته باشد. ترامپ پس از انتخابات اعلام کرد در مورد این موضوع حاضر به بررسی استدلال های متفاوت می باشد.
مهاجرت: ترامپ ممانعت از مهاجرت غیرقانونی را به عنوان یکی از زمینه های اصلی مبارزات انتخاباتی خود قرار داده بود. او اعلام کرد که فرمان ریاست جمهوری اوباما را مبنی بر عفو و پذیرش حدود ۴ میلیون مهاجر غیر قانونی به سرعت لغو خواهد کرد. اجرای این حکم که با قوانین موجود تناقض و تداخل داشته، به خودی خود متوقف شده بود: از آنجا که در دادگاه قانون اساسی بر سر این موضوع اختلاف ایجاد شده، حکم دادگاه فدرال که این فرمان اوباما را متوقف کرده، همچنان برقرار است. ترامپ همچنین می خواهد کمک ها و بودجه فدرال تخصیص یافته به آن شهرها و شهرک هایی را که حاضر به همکاری با دولت فدرال در مورد مهاجران غیرقانونی نیستند، متوقف کند. او همچنین برای ساخت دیواری در مرز با مکزیک به منظور جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی بیشتر پافشاری می کند.
سقط جنین: جمهوری خواهان خواستار توقف کمک¬های دولتی به انجمن فرزند پروری ‌شده اند. این مرکز یکی از مراکز اصلی ارائه دهنده خدمات سقط جنین در آمریکا هستند، اگر چه این کمک های مالی برای خدمات بهداشتی و مشاوره و نه به سقط جنین اختصاص داده شده اند. بر اساس روند معمول آغاز شده از زمان رئیس جمهور رونالد ریگان، این رئیس جمهور جمهوری خواه نیز پرداخت کمک به سازمان های بین المللی که سقط جنین را انجام داده یا به زنان برای سقط جنین توصیه می کنند، پایان خواهد داد. همچنین ممکن است که انتصاب قضات جدید در دیوان عالی که تحت سیطره افراد با میانگین سنی بالا قرار دارد، به جمهوری خواهان توانایی محدود کردن حق سقط جنین را به کمک دادگاه قانون اساسی بدهد.
توافق ایران: ترامپ در طول مبارزات انتخابی خود وعده داده بود که لغو توافق هسته ای با ایران اولین اقدام رسمی وی خواهد بود. این که آیا او به واقع چنین کاری را انجام خواهد داد، هنوز مشخص نیست. سیاستمداران امنیتی برجسته دولت او علیه فسخ و لغو توافق سخن گفته اند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع منتخب احتمالی اگر چه در ابتدا مخالف این توافق بود، اکنون نگران است که آمریکا در نتیجه چنین اقدامی در سطح بین المللی منزوی شود. ترامپ در مصاحبه ای با نشریه های “بیلد” و “تایمز” در هفته جاری حاضر به اظهار نظر درباره آینده این توافق نشد. اما کاملاً محتمل است که کنگره آمریکا
تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کند که با توافق ایران مرتبط نخواهند بود.
تجارت آزاد: دونالد ترامپ مخالف صریح تجارت آزاد است، امری که در واقع ناقض فلسفه اقتصادی حزب وی می باشد. باراک اوباما در دوره تصدی خود توانست دو توافق بزرگ تجارت آزاد را به امضا برساند، توافقنامه تجارت آزاد ترانس پاسیفیک (TPP) و توافق بسیار پیشرفته تری با اروپایی ها (TTIP) . هیچ یک از این دو در دوران ترامپ امکان و فرصت تصویب ندارند، بدین ترتیب در واقع آنها پایان یافته اند. حتی توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی، توافقی که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون به تصویب رسید نیز هم اکنون تحت فشار قرار گرفته است. ترامپ تلاش دارد در مورد آن بار دیگر مذاکره کرده و در بدترین حالت حتی بدان خاتمه دهد.
جنسیت سیاست: باراک اوباما در پایان دوران تصدی خود یک جنگ فرهنگی را به پایان رساند: با ارائه تفسیر جدیدی از قانون ضد تبعیض، او مدارس سراسر کشور را مجبور کرد دسترسی دانش آموزان را نه بر اساس جنسیت بیولوژیک، بلکه بر اساس وضعیت ذهنی به دستشویی ها و رختکن های مناسب مجهز کند. اگرچه ترامپ در این مسائل به نسبت بسیاری از همکاران حزبی خود به مراتب کمتر بر اساس باورها و اعتقادات رفتار می کند، اما به یقین او دخالت مستقیم دولت مرکزی را پایان خواهد داد. با این حال، نامشخص است که آیا افزایش تحمل و انعطاف درباره مسائل جنسیتی که در دوران اوباما در ارتش آمریکا به وجود آمد بار دیگر از بین خواهد رفت، برای مثال پذیرش سربازان تراجنسی. ترامپ همچنین شک و تردیدهای خود را در مورد اصلاحات اوباما که ورود زنان را به واحدهای رزمی مجاز کرده، ابراز داشته است.

 

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *