جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading
آمریکن اینترست:

مسکو به‌خاطر ترامپ از روابط با ایران دست بکشد

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:پایگاه آمریکن اینترست نوشت:اگر پوتین امیدوار است که موقعیت و جایگاه فعلی خود را به عنوان یک میانجی در خاورمیانه حفظ کند، نمی‌تواند روابط خود با تهران و تمام منافع تاکتیکی و عملیاتی که به دنبال این روابط به‌وجود می‌آید را نادیده بگیرد.

پایگاه «آمریکن اینترست» در مقاله‌ای با عنوان «آیا ترامپ می‌تواند روسیه را از ایران جدا کند» با اشاره به منافعی که روسیه در حفظ روابط خود با ایران دارد و همچنین تردیدهایی که همچنان درباره بهبود روابط مسکو-واشنگتن در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا مطرح است، تأکید کرد که باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی رقم خواهد خورد اما آنچه مسلم است، بسیار بعید است که مسکو از روابط خود با تهران دست بکشد.

بنابراین گزارش، روسیه منافع مهمی در ایران دارد که به خاطر همین منافع عقب‌گرد و روی‌گردانی ناگهانی از ایران بعید به نظر می‌رسد. شاید بتوان گفت، روابط خوب با ایران به حفظ توازن و تعادل در منطقه قفقاز کمک می‌کند و البته اگر تهران بخواهد می‌تواند کمک بسیاری در مقابله با شورش‌های این منطقه ایفا کند.

در ادامه این مقاله آمده است: ممکن است پوتین قادر باشد تا حدودی از نفوذ خود بر تهران استفاده کند تا اندکی از نقش ایران در سوریه بکاهد اما از نفوذ کافی برای خارج کردن کامل ایران از سوریه، مطابق آنچه که مد نظر تیم دونالد ترامپ است، برخوردار نیست.

نویسنده این گزارش تأکید می‌کند، حقیقت مهمتر این است که توافقات میان آمریکا و روسیه به ویژه در سال‌های گذشته با شکست مواجه شده است و دلیل اصلی آن نیز کمبود شدید اعتماد در روابط دو طرف بوده است و این عدم اطمینان قطعا بلافاصله با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا برطرف نخواهد شد.

این گزارش در پایان تأکید می‌کند، از زمان پایان جنگ سرد، هر دولتی که در آمریکا روی کار آمده است، تا حدودی تلاش کرده تا راهی برای برقراری مجدد روابط دوستانه با روسیه پیدا کند، اما تمام این تلاش‌ها با شکست مواجه شده‌اند. شاید در دوره ترامپ اوضاع متفاوت شود، اما تردید‌ها در این خصوص بسیار زیاد است و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

منبع: خبرگزاری فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *