جدیدترین مطالب

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

تحلیلی بر رویکرد احتمالی ترامپ در حوزه سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اگرچه چگونگی مقابله با تهدید چین، موضوع اول سیاست خارجی آمریکا خواهد بود، اما جامعه آمریکا در جنگ اقتصادی تمام عیار با چین، دولت این کشور را همراهی نخواهند کرد.

واکاوی علل پذیرش آتش‌بس در لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سرانجام پس از حدود دو ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان و در شرایطی که در روزهای منتهی به برقراری آتش‌بس، جنگ در جبهه لبنان به شکل بی‌سابقه‌ای شدت پیدا کرده بود، رژیم‌صهیونیستی تن به آتش‌بس داد.

اوکراین عرصه جنگ نیابتی قدرت‌های شرق آسیا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نگرانی‌ها در مورد توانایی کی‌یف برای حفظ توان دفاعی خود در جنگ با روسیه، با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش یافته است؛ اما در پس این نگرانی‌ها، دخالت فزاینده قدرت‌های شرق آسیا در جنگی اروپایی مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر ورود حداقل ۱۰,۰۰۰ سرباز کره شمالی به جبهه روسیه، نقش در حال تحول چین، ژاپن و کره جنوبی این سوال را مطرح می‌کند که آیا یک جنگ نیابتی در اوکراین در حال گسترش است یا خیر؟ با توجه به شواهد، پاسخ مثبت است و این جنگ سابقه جدیدی برای کشورهای هند و اقیانوسیه ایجاد می‌کند تا برای منافع خود در صحنه جهانی رقابت کنند.

Loading

أحدث المقالات

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

تحلیلی بر رویکرد احتمالی ترامپ در حوزه سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اگرچه چگونگی مقابله با تهدید چین، موضوع اول سیاست خارجی آمریکا خواهد بود، اما جامعه آمریکا در جنگ اقتصادی تمام عیار با چین، دولت این کشور را همراهی نخواهند کرد.

واکاوی علل پذیرش آتش‌بس در لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سرانجام پس از حدود دو ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان و در شرایطی که در روزهای منتهی به برقراری آتش‌بس، جنگ در جبهه لبنان به شکل بی‌سابقه‌ای شدت پیدا کرده بود، رژیم‌صهیونیستی تن به آتش‌بس داد.

اوکراین عرصه جنگ نیابتی قدرت‌های شرق آسیا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نگرانی‌ها در مورد توانایی کی‌یف برای حفظ توان دفاعی خود در جنگ با روسیه، با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش یافته است؛ اما در پس این نگرانی‌ها، دخالت فزاینده قدرت‌های شرق آسیا در جنگی اروپایی مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر ورود حداقل ۱۰,۰۰۰ سرباز کره شمالی به جبهه روسیه، نقش در حال تحول چین، ژاپن و کره جنوبی این سوال را مطرح می‌کند که آیا یک جنگ نیابتی در اوکراین در حال گسترش است یا خیر؟ با توجه به شواهد، پاسخ مثبت است و این جنگ سابقه جدیدی برای کشورهای هند و اقیانوسیه ایجاد می‌کند تا برای منافع خود در صحنه جهانی رقابت کنند.

Loading

ممانعت ایران از تقسیم دریای خزر

1398/04/03 | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: ویکتوریا پانفیلوا، خبرنگار و تحلیلگر روزنامه روسی نزاویسمایا گازتا معتقد است احتمال دارد که در اجلاس روسای دولت های «گروه پنج دریای خزر» که قرار است در سال جاری در آستانه برگزار شود، بر مسئله تعیین وضعیت دریای خزر نقطه پایانی گذاشته شود. خلف خلف اوف، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان، در باکو و در جریان نشست کار گروه ویژه تدوین کنوانسیون دریای خزر، چنین سخنانی را ایراد کرد.

به درازا انجامیدن تصمیم گیری در خصوص وضعیت این دریاچه بزرگ، تهدیدهای نظامی را شدت می بخشد.
خلف خلف اوف، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان روز چهارشنبه در باکو، اعلام کرد: «در زمینه حاصل شدن توافق در راستای طرح کنوانسیون تعیین وضعیت دریای خزر فعالیت های بسیاری انجام شده است». به گفته او، حاصل شدن توافق کامل در رابطه با طرح کنوانسیون، مقدمات لازم برای تعیین وضعیت دریای خزر در سطح روسای دولت های «گروه پنج دریای خزر» – روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران – را فراهم خواهد آورد.
باکو خواهان تقسیم هر چه سریع تر بستر دریای خزر است و در این مورد روی توافق های حاصل میان آذربایجان، قزاقستان و روسیه استناد می کند. خلف اوف اعلام کرد که فقط در خصوص چند بند توافق حاصل نشده است. از جمله، تعیین برخی ابعاد برای ورود کشورهای حاشیه دریای خزر به دیگر دریاها و اقیانوس ها، حق تردد کشتی های نظامی در آب های ارضی دیگر کشورها، قوانین کابل کشی و نصب خطوط لوله. این مقام آذری گفت: «اجلاس های گذشته که در باکو و عشق آباد برگزار شدند، مواضع طرفین در برخی مسائل را نزدیک کردند. من امیدوارم که در اجلاس آینده، طرفین در خصوص وضعیت حقوقی دریای خزر نیز به توافق برسند».
اما، کارشناسان معتقدند که در این اجلاس، تحولی حاصل نخواهد شد. اِستانیسلاف پریتچین، کارمند علمی مرکز مطالعات آسیای مرکزی، قفقاز و ولگا در انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه، به نشریه «نزاویسیمایا گازتا» گفت: «بر کسی پوشیده نیست که اصل تقسیم دریای خزر، عامل کلیدی بازدارنده در مذاکرات است. موضع ایران تغییری نکرده است: در حال حاضر، تهران با اصل تقسیم دریای خزر موافقت نکرده است». به گفته او، در سند نهائی اصل مرزبندی باید همان باشد که روسیه، آذربایجان و قزاقستان در تقسیم بستر دریا در بخش شمالی بر آن تکیه کرده اند، نه مختصات همه پنج قسمت. گفتنی است که در این جریان، از اصل میانگین و یا اصل تغییر یافته جدید استفاده شد – خط تقسیم با فاصله مساوی از دو خطوط ساحلی که به طور کامل هم دقیق نبود و این خط سیر به توافق مذاکره کنندگان رسیده بود. می بایست خاطر نشان کرد که این مکانیسم تقسیم بندی، در حل و فصل اختلافات ارضی دریایی در جهان بیشتر مرسوم است، زیرا امکان رسیدن به سازش با حداکثر میزان توجه به شرایط جغرافیایی را مهیا می سازد.
اما، در چنین شرایطی، ایران می تواند فقط کمی بیش از ۱۳۳ درصد از کل دریای خزر را در اختیار گیرد و این در حالی است که سهم دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر بیشتر خواهد بود. برای نمونه، بر اساس این طرح، قزاقستان می تواند در حدود ۲۹ درصد سهم داشته باشد. تهران دو پیشنهاد دارد: یا فضای آب های ساحلی به پنج قسمت مساوی تقسیم شود تا هر یک از پنج کشور ۲۰ درصد از دریا را در اختیار گیرند و یا در مجموع، تقسیمی صورت نگیرد و همه پنج کشور از کل دریای خزر به طور مشترک استفاده کنند. در سال گذشته، ابراهیم رحیم پور، معاون وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرده که کشور وی با قبول ۱۳ درصد از سهم دریای خزر موافق نیست.
داسیم ساتپایف، مدیر مرکز ارزیابی خطرات، به نشریه «نزاویسیمایا گازتا» گفت: «جالب این است که به گزارش رسانه های گروهی ایران، کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص هفت مسئله به توافق نرسیده اند. مشکل این است که در کل جهان، نمونه مشابهی از اصول جا افتاده جمعی در زمینه تقسیم اراضی بحث برانگیز، مانند مورد دریای خزر یافت نمی شود. دریای خزر وضعیت منحصر به فردی دارد. حداکثر کاری که انجام شده است – صدور بیانیه از سوی روسای جمهوری پنج کشور حاشیه دریای خزر در سال ۲۰۱۴ میلادی، در رابطه با تعیین حاکمیت ملی هر کشور بر خطوط ساحلی در حدود ۱۵ مایلی دریا بوده است. همچنین، حق انحصاری صید هر گونه منابع زنده آبزی در محدوده ۱۰ مایلی از ساحل دریا نیز مشخص شده است».
اما، به اعتقاد اِستانیسلاف پریتچین، بروز مشکلات در روند مذاکرات پیرامون وضعیت بین المللی و حقوقی دریای خزر فقط به ایران ارتباطی ندارد. «برای نمونه، ترکمنستان روی موضع خود در راستای امکان اجرای پروژه های مرتبط با احداث خط لوله در دریای خزر پافشاری دارد. عشق آباد رسمی اصرار دارد که بدون جلب موافقت تمامی پنج کشور نیز می توان چنین پروژه هایی را اجرایی کرد. اما، روسیه و ایران موضع دیگری را در پیش گرفته اند: به خاطر بسته بودن دریای خزر و آسیب پذیر بودن وضعیت اکولوژی آن، اجرای هر گونه پروژه زیر ساختی در این دریا باید با توافق تمامی بازیکنان انجام شود. به موازات آن، تاکنون، بحث آذربایجان و ترکمنستان بر سر معدن «سردار – کپز» نیز لاینحل باقی مانده است.
از این رو، کارشناسان سخنان خلف خلف اوف در رابطه با حاصل شدن توافق در رابطه با بخش اعظم مسائل مرتبط با طرح کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را بسیار خوشبینانه می نامند. اِستانیسلاف پریتچین گفت: «با توجه به تمامی عوامل موجود و همچنین، رویدادهای جاری در جهان – جنگ در سوریه، انتخابات گذشته ریاست جمهوری در آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در ایران – بر اساس بهترین سناریوی ممکن می توان پیش بینی کرد که امضای کنوانسیون وضعیت دریای خزر در سال ۲۰۱۷ میلادی، یک جهش واقعی خواهد بود. بر اساس بهترین سناریو، تدوین چند توافقنامه تخصصی محتمل است، برای نمونه، در رابطه با فعال شدن همکاری های اقتصادی با توجه به پایان کار احداث خط راه آهن ایران – آذربایجان – روسیه و همچنین، صدور قطعنامه ها و یا اعلامیه سیاسی با تثبیت توافق های حاصل ای که بعدها، بخشی از کنوانسیون نهائی خواهند بود».
به اعتقاد کارشناسان، به طول انجامیدن حل و فصل مسئله مرتبط با وضعیت حقوقی دریای خزر خطرات بی شمار جانبی را به همراه خواهد داشت. به گفته ساتپایف، نخستین مشکل – روند فعال نظامی شدن منطقه در زمانی است که در عمل، تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر نیروهای دریایی خود را در این راستا تحکیم می بخشند. مشکل دوم – ارسال نفت به بازار جهانی است. ساتپایف خاطر نشان کرد: «قزاقستان و آذربایجان – ارسال کنندگان اصلی نفت دریای خزر به بازار جهانی هستند و این در حالی است که هم برای روسیه و هم ترکمنستان و ایران، منابع نفت و گاز دریای خزر دارای اولویت نیستند». به گفته او، ۱۰ معدن بزرگ نفتی روسیه مانند معادن «ساموتلورسکی»، «روماشکینسکی»، «پریوبسکی» و غیره مانند معادن بزرگ گازی روسیه از دریای خزر فاصله دارند. ذخایر اصلی گاز ترکمنستان نیز در خشکی قرار دارند. برای ایران نیز گزینه مواد هیدرو کربنی چندان مهم نیست، زیرا تکیه اصلی این کشور بر ذخایر نفت و گازی وسیع خود در خلیج فارس است. اگرچه، نباید این موضوع را رد کرد که بعد از لغو تحریم ها علیه ایران، این کشور جذب سرمایه گذاران به معادن دریای خزر خود را آغاز می کند. در این میان، از نظر روسیه و ایران، دریای خزر – عرصه منابع ژئو سیاسی مهم خود، به شمار می رود و این در حالی است که قزاقستان و آذربایجان بیشتر بر منافع اقتصادی خود و مرتبط با استخراج مواد خام تکیه دارند.
ساتپایف خاطر نشان کرد: «از این رو، مسکو و تهران بیشتر نگران ایجاد موانعی برسر راه حضور نیروهای نظامی کشورهای ثالث در دریای خزر و یا حفظ توازن اکولوژیکی هستند تا مسائل توسعه نفت و گاز این منطقه. بخشی از این بازی های ژئو سیاسی، از جمله اعتراضات مسکو و تهران علیه احداث هر گونه خطوط لوله نفتی و گازی در بستر دریای خزر را نیز شامل می شود که آمریکا و اتحادیه اروپا در این زمینه لابی گری فعالی داشته اند». به گفته او، برخی از کارشناسان روسی حتی، توقف پروژه استخراج نفت و گاز در این منطقه را پیشنهاد کرده اند تا شرایط برای تصاحب منابع بیولوژیکی این دریا در بلند مدت مهیا شود. اما، به اعتقاد او، این پیشنهاد با سیاست انرژی قزاقستان و آذربایجان مغایرت دارد.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *