بازگشت کیسینجر برای کمک به رفع تنش با کرملین

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: پائولو ماسترولیلی، تحلیلگر روزنامه لااستامپا چاپ ایتالیا می نویسد : هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق و استراتژیست معروف آمریکا درصدد است در راستای کمک به ترامپ برای ایجاد مصالحه دراوکراین، از پوتین بخواهد نقش میانجی را بازی کند.

آمادۀ مصالحه ای بر سر اوکراین و آیندۀ سوریه لیکن بسیارند کسانی که در دولت آمریکا به پوتین اعتماد ندارند
هنری کیسینجر نیز به دونالد ترامپ کمک می کند تا در مورد ولادیمیر پوتین پا درمیانی کند تا گفتگویی را با کرملین آغاز نماید. لیکن در میان همکاران بسیار نزدیک به رئیس کاخ سفید بدبینی بسیاری در خصوص مقاصد واقعی مسکو باقی می ماند. منابع نزدیک به دولت آمریکا که در تیم انتقال کار کرده اند و همچنان به دولت مشاوره می دهند این موضوع را فاش ساختند. در واقع موانع همچنان آشکار هستند همچنان که بازداشت چهار عضو سرویس های مخفی روسیه به اتهام جاسوسی برای سازمان سیا از این امر حکایت دارد.
ترامپ در خلال کارزار انتخاباتی اظهار داشته بود که طرفدار نزدیکی مجدد به پوتین است زیرا بازگشت به جنگ سرد به نفع هیچ کس نبود. سپس این مقاصد با گزارش های سازمان اطلاعاتی مواجه شدند که دخالت هکرهای روسی در انتخابات ریاست جمهوری را تقبیح می کردند و بر این تردید که کرملین نفع خود را در کمک به پیروزی نامزد جمهوری خواه می دید زیرا او را نزدیک تر و انعطاف پذیرتر از هیلاری کلینتون قلمداد می کرد، صحه گذاشتند. رئیس جدید کاخ سفید در خلال کنفرانس مطبوعاتی خود با خانم می، نخست وزیر انگلیس تأکید نمود که قصد دارد به گفتگو با پوتین بپردازد البته بدون آن که در مورد نتایج به گمانه زنی بپردازد.
یکی از مشاورانی که به او در راه پیدا کردن یک سازش یاری می رساند، کیسینجر است که بعد از یافتن راهی به سوی چین در دورۀ ریاست جمهوری نیکسون، خوشحال خواهد بود که نامش به عنوان فردی که مانع از وقوع یک جنگ جدید سرد گردیده، وارد تاریخ بشود. نقطۀ شروع این است که میان وزیر خارجۀ اسبق آمریکا و رئیس جمهور جدید این کشور دوستی دیرینه ای حاکم است. کسانی که آنها را می شناسند مشاهده کرده اند که حتی خارج از محیط کاری و در موقعیت های اجتماعی با یکدیگر رفت و آمد دارند. در آنجا رابطه ای صمیمی دارند. بعد از انتخابات کیسینجر در فرصت های مختلف از برج ترامپ بازدید کرد و خود را به عنوان میانجی مطرح نمود. وی در ضمن به اروپا نیز سفر کرده است. عقیدۀ وی این است که رئیس کاخ سفید باید حاکمیت روسیه بر کریمه را در قبال یک توافق جامع به منظور کمک به ثبات جهانی بپذیرد. مرزهای کشورهای بالتیک و لهستان نیز خط قرمزی غیر قابل عبور از سوی مسکو خواهند بود. روسیه و آمریکا ممکن است به منظور متوقف ساختن جنگ در سوریه با مصالحه ای که این کشور را به قطب های نفوذی تقسیم کند و نابودی داعش را میسر سازد، با یکدیگر همکاری کنند. مسکو قصد دارد پایگاه های دریایی را در این کشور حفظ نماید. در وهلۀ اول به بقای اسد نیز دست خواهد یافت لیکن حاضر است این دیکتاتور را قربانی توافقی گسترده تر هم نماید. در لیبی نیز ممکن است در ازای نبرد مشترک با تروریسم در جنوب این کشور، اعطای نقشی به حفتر را برای خود تضمین نماید. فردی که از سوی روس ها حمایت می شود که البته به او اجازه
نمی دهند در طرابلس رژه برود.
از تیلرسون، وزیر خارجۀ آمریکا به عنوان فردی نزدیک به کیسینجر یاد می شود. از این رو می تواند به این فرایند کمک کند. لیکن فلین، مشاور امنیت ملی هنوز ابراز بدبینی می کند. درست است که در موقعیت های مختلف از مسکو دیدار کرده بود و زمانی که اوباما دستور اخراج ٣۵ دیپلمات روسی را داده بود، به سفیر روسیه در واشنگتن اطمینان خاطر داده بود. لیکن در کتاب « عرصۀ پرواز » که با همکاری مایکل لدین به رشتۀ تحریر درآورد اظهار داشته بود که کرملین را عضوی از اتحاد جهانی قلمداد می کند که عزم خود را برای نابودی آمریکا به همراه ایران و جهادگرایی که تحت کنترل تهران است، جزم کرده است. در روزهای اخیر مقامات روسی مشکلات موجود را مورد تأیید قرار دادند و چهار نفر از جمله اعضای سرویس امنیت فدرال روسیه (Fsb) یعنی سرگئی میخائیلف و دمیتری دوکوچائف را به جرم خیانت به سبب انتقال اطلاعات به سازمان سیا بازداشت نمودند. فلین اطمینان ندارد که بتوان به برقراری مجدد رابطه با مسکو و برداشتن تحریم ها به سبب اوکراین پرداخت لیکن ترامپ و کیسینجر قصد دارند دست کم شرایط پوتین را بسنجند.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *