جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

اسلام‌آباد – ایرنا – نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.

نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

اسلام‌آباد – ایرنا – نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.

Loading
پیامدهای ناگوار تصمیم گیری های ترامپ برای آمریکا

آینده وخیم آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ

۱۳۹۵/۱۱/۲۲ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: طبیعی است که با تصمیم های شتاب زده ترامپ، آمریکا از اقدام های تروریستی مشابه حوادث تروریستی سال 2001 میلادی در امان نباشد. در همه شرایط به نظر می رسد سیاست های ترامپ زیان های بسیاری برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.

«دونالد ترامپ» به عنوان ریاست جمهوری تازه آمریکا از حزب جمهوریخواه در مدت اندک چند هفته ای که وارد کاخ سفید شده آمریکا را در وضعیت نابسامانی قرار داده است. رییس جمهوری آمریکا با گذر از رقابت های جنجالی انتخاباتی اکنون قصد اجرای شعارهای خود را دارد؛ شعارهایی که اجرای برخی از آن نه در راستای منافع ملی آمریکا که هزینه هایی سنگینی را بر این کشور تحمیل خواهد کرد. این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که رسانه های عربی درباره پیامدهای اجرایی شدن وعده های انتخاباتی ترامپ در اوضاع آمریکا منتشر کرده اند.

** پیامدهای ناگوار تصمیم گیری های ترامپ برای آمریکا
تارنمای های روزنامه «الاتحاد» امارات و «العهد» لبنان، روزنامه های «الاخبار» لبنان، «القدس العربی» چاپ لندن، «الرای» اردن و شبکه خبری «الجزیره» با اشاره به تصمیم های جنجال آفرین ترامپ، پیامدهای اقدام های او را برای آینده امنیت آمریکا بررسی کردند.
به نوشته روزنامه الاتحاد، آشوب و هرج و مرج مهمترین ویژگی نخستین روزهای ریاست جمهوری ترامپ است. این آشوب ها در درون خود خطرهای بزرگی را برای نظام حاکم، سیاست خارجی و بازارهای مالی جهانی به دنبال خواهد داشت.
العهد نیز در گزارشی به قلم «عادل الجبوری» نوشت: بیشتر طرح ها و تصمیم های رئیس جمهوری آمریکا نشان می دهد که آمریکا وارد مرحله تازه ای می شود که با گذشته در بعدها و جوانب گوناگون متفاوت است.
ترامپ ریاست جمهوری را در حالی آغاز کرد که بر روی شعارهای انتخاباتی خود شرط بندی کرد. او نخستین روزهای ریاست جمهوری خود را با فرمان هایی مانند دیوارکشی میان آمریکا و مکزیک، جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا آغاز کرد. این تصمیم های ترامپ در سطح جهانی با انتقادهایی روبرو شد.
پیش بینی می شود که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود تصمیم های احساسی و شتاب زده بیشتری بگیرد. از این رو، باید منتظر پیامدها و آثار منفی این تصمیم ها بر خود ترامپ، حزب او و آمریکا باشیم. با وجود اینکه برخی تندروها از تصمیم های ترامپ استقبال می کنند. اما در سطح جهانی تصمیم های او با انتقادهای گسترده ای روبرو می شود که نباید آن را نادیده گرفت.
تاکنون زمان زیادی از تصمیم های شتاب زده ترامپ سپری نشده است. اما پیامدهای آن بسیار زودهنگام و شوکه کننده بود. از پیامد تصمیم های ترامپ، صدور حکم قضایی درباره باطل بودن تصمیم های ترامپ و لغو برخی از این تصمیم ها است. این موضوع ضربه ای به رئیس جمهوری جدید و دولت او است. بهترین مثال دراین باره حکم «جیمز رابرت» قاضی فدرال آمریکا در دادگاه سیاتل در ایالت واشنگتن است. او تصمیم ترامپ درباره ممنوعیت سفر را به حالت تعلیق در آورد.
افزون بر این، بسیاری از شهرهای آمریکا تظاهراتی را شاهد بودند که در آنها مردم سیاست های ترامپ را محکوم کردند. بسیاری از رسانه های آمریکا هم اخبار، گزارش ها و تحلیل هایی را درباره آثار ناگوار تصمیم های ترامپ منتشر کردند. این رسانه ها برای تضعیف و برکناری ترامپ تلاش می کنند. برخی رسانه های آمریکایی و غرب او را دیوانه خطاب کرده اند.
اکنون در محافل دانشگاهی شماری از افراد اصطلاح «ترامپیسم» را رواج می دهند. آنان ترامپیسم را پدیده تازه ای در روابط بین الملل به شمار می آورند که دارای ویژگی ها نژادپرستی، پوپولیسم، چماق داری، تندروی و اولویت اقتصاد بر سیاست و به کارگیری زور برای حل مشکلات است.
به نوشته روزنامه الاخبار، از زمان راهیابی ترامپ به کاخ سفید، آمریکا و جهان در باتلاق تصمیم های اجرایی او به سر می برد. این تصمیم ها در چارچوب وعده های انتخاباتی او صورت می گیرد. ترامپ در سیاست داخلی و خارجی آمریکا تغییرهایی را به وجود می آورد.
روزنامه القدس العربی در گزارشی به قلم «سعید الشهابی» با عنوان «آینده وخیم آمریکا با ریاست ترامپ» نوشت: به یقین جهان در خطر است. رئیس جمهوری جدید آمریکا تغییر دهنده اصول سیاسی، اخلاق و ارزش های انسانی است که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت.
به نوشته روزنامه القدس العربی، تردیدی نیست که شکاف و اختلاف در آمریکا افزایش یافته است. کشور به 22 بخش تقسیم شده است. در یک طرف هواداران ترامپ و در طرف دیگر مخالفان او قرار دارند.
روزنامه الرای در گزارشی به قلم «طائل ضامن» نوشت: وجود تنوع قومی – مذهبی زیر چتر قانون یکی از مولفه های قدرت آمریکا است، اما تصمیم های کنونی دولت آمریکا که به بهانه های دینی، مردم و کشورهای را تحریک می کند، تهدید کننده است. اقدام های ترامپ بسیار بدتر از حمله های تروریستی برای آمریکا است. او اصولی را که آمریکا بر اساس آن شکل گرفته را هدف قرار داده است و آمریکا را به کشوری نژادپرست تبدیل می کند که برای حقوق بشر هیچ احترامی قائل نیست. او با این اقدام های خود امنیت آمریکا را با خطرها روبرو می کند و احتمال انتقام گیری از آمریکا را بالا می برد.
دیوید بولاک» پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه واشنگتن به شبکه الجزیره گفت: پیروزی ترامپ در گسترش تندروی و نژادپرستی نقش داشت. همچنین این مساله سبب شد تا لیبرال ها و چپگرایان هم عکس العمل نشان دهند. به طوری که میلیون ها نفر از مردم آمریکا در تظاهرات علیه ترامپ و سیاست های نژادپرستی ترامپ شرکت می کنند.
«اسامه ابو ارشید» پژوهشگر مرکز مطالعات عربی دوحه نیز به الجزیره گفت: ترامپ از قدرت و امکاناتی برخوردار است که می تواند بسیاری از تصمیم های غیرقانونی خود را عملی سازد. در چنین شرایطی آمریکا با یک چالش واقعی روبرو است و کنگره و مردم حق دارند که در برابر تصمیم های نژادپرستانه ترامپ مقاومت کنند. قدرت یابی پوپولیسم و راست افراطی در آمریکا مساله خطرناکی است.

** سناریوهای آینده در آمریکا
تارنمای العهد لبنان برخی سناریوهایی که تصمیم های ترامپ می تواند به دنبال داشته باشد در کانون توجه قرار داد.
به نوشته العهد این سناریوهای عبارتند از:
1: گسترش دامنه تظاهرات و راهپیمایی های به گونه ای که دیگر قابل کنترل نباشد.
2: عکس العمل ها و موضع گیری ها مخالف با تصمیم های ترامپ در محافل سیاسی آمریکا به ویژه در میان جمهوری خواهان و دولت ترامپ افزایش خواهد یافت. این مساله احتمال کناره گیری مسوولان اجرایی را افزایش خواهد داد. افزون بر این، دور از ذهن نیست که تنش های بسیاری میان دستگاه های اجرایی و قضایی به وجود آید.
3: احتمال ترور ترامپ بر پایه طرح هایی که برخی از گروه ها در داخل آمریکا آن را دنبال می کنند. در این زمینه دستگاه های اطلاعاتی خارجی هم نقش دارند. همچنین اگر خطرها افزایش یابد احتمال کنارگیری ترامپ هم وجود دارد.
4: دچار شدن جهان و آمریکا به طور کلی و مراکز اقتصادی و مالی پیشرفته به طور ویژه با مصیبت ها و بحران های اقتصادی که از بحران های گذشته سخت تر خواهد بود.
مخالفت های گسترده با سیاست های ترامپ، نگرانی از این تصمیم ها در داخل و پشت پرده محافل غرب و در میان نخبگان فرهنگی و نهادهای جامعه مدنی و افکار عمومی در رخ دادن این سناریوها نقش دارند. همچنین سخت بودن اجرایی شدن تصمیم های ترامپ و هزینه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی اجرایی شدن این تصمیم ها در رخ دادن این سناریوها نقش خواهد داشت.
افزون بر این، گرایش ترامپ به تندروی و دشمنی با صدها میلیون مسلمان می تواند زمینه را برای گسترش اقدام های تروریستی فراهم کند. زیرا گروه های تروریستی داعش و القاعده که ادعای دفاع از اسلام را دارند از این بهانه استفاده می کنند و فعال تر ظاهر خواهند شد.
طبیعی است که با تصمیم های شتاب زده ترامپ، آمریکا از اقدام های تروریستی مشابه حوادث تروریستی سال 2001 میلادی در امان نباشد. در همه شرایط به نظر می رسد سیاست های ترامپ زیان های بسیاری برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *