جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading

موگرینی در انتظار روابط “معقول” با آمریکا

۱۳۹۵/۱۱/۲۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:آندره تاوبر، تحلیلگر روزنامه آلمانی دی ولت معتقد است رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد امکان از دست دادن نقش رهبری آمریکا نگران است و موگرینی انتظار روابط "معقول" با آمریکا را دارد.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوران جدیدی را در روابط دو سوی آتلانتیک می بیند. وجود نقاط اشتراک کمتر نباید موجب آشوب و هیاهوی بی مورد شوند. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی در مورد امکان از دست دادن نقش رهبری آمریکا نگران است. موگرینی در گفتگویی با نشریه “دی ولت” در چارچوب مصاحبه با نشریه “اتحادیه روزنامه های پیشرو اروپایی (LENA)” و در ارتباط با مذاکرات هفته گذشته خود در واشنگتن گفت: “من هرگز آمریکا را تا به این اندازه چند قطبی و چند پاره که دچار درگیری های متعدد باشد، ندیده ام. با این حال کشوری که خواستار نقش رهبری جهانی است، باید در سیاست داخلی خود نیز قوی، دارای اعتماد به نفس و مصمم باشد.”
این مقام ایتالیایی الاصل نگران است که چنین تحول هایی تأثیرات منفی بر ثبات جهانی داشته باشد. موگرینی گفت: “اگر بزرگ ترین دمکراسی جهان دارای مشکلاتی به این بزرگی باشد، ممکن است به یک عامل بی ثبات کننده برای بقیه جهان تبدیل شود.”
انتظار می رود چند تن از مقامات دولت آمریکا در اواخر این هفته به اروپا سفر کنند. در همین راستا، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز این چهارشنبه برای ملاقات با همتایان خود در ناتو به اروپا خواهد رفت. انتظار می رود رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه نیز روز پنجشنبه در اجلاس G-٢٠ در شهر بن شرکت کند. مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ که روز جمعه شروع می شود، حضور خواهد داشت.

تغییرات اساسی در روابط
موگرینی انتظار دارد که در آینده نزدیک یک رابطه عمل گرایانه بین اروپا و آمریکا برقرار شود. “ما در روابط فی ما بین وارد یک مرحله جدید خواهیم شد. باید تک تک موضوعات را بررسی کنیم تا ببینیم چه نقاط اشتراکی وجود دارد. این یک نمایش هیجان انگیز نیست. در آینده شاید موضوعات بیشتری نیز وجود داشته باشد که دولت های اروپایی و آمریکا درباره آن مواضع مختلفی اتخاذ خواهند کرد.” تحولات اخیر در آمریکا با تغییرات اساسی در روابط به وجود آمده پس از جنگ نیز مرتبط است. او می گوید: “من به عنوان یک فرد ایتالیایی و همانند آلمانی ها عمیقاً قدردان عملیات آزاد سازی در جنگ جهانی دوم می باشم. تاریخ در جای خود ثابت می ماند، اما حال حاضر و آینده مهم تر هستند. امروزه ما وارد رابطه ای معقول می شویم که نه فقط بر پایه قدردانی، بلکه بر پایه موقعیت مستقل ما ایجاد شده است.”در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن در چهارشنبه این هفته، موگرینی درباره انتقال سفارت این کشور از تل آویو به اورشلیم به آمریکا هشدار داد. او در مصاحبه با روزنامه “دی ولت” گفت: “من نگرانی شدید خود را در رابطه با جابجایی احتمالی سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم ابراز کرده ام.”

نگرانی از روند صلح در خاورمیانه
موگرینی نگران وارد شدن آسیب قابل توجهی به روند صلح در خاورمیانه می باشد. وی گفت: “چنین گام نمادینی می تواند افکار عمومی جهان عرب را تحریک کند، امری که به نوبه خود باعث می شود رهبران عرب در ایجاد و هدایت یک روند صلح به سمت راه حل مبتنی بر دو کشور دشواری های بیشتری داشته باشند.”
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود انتقال سفارت آمریکا و همچنین به رسمیت شناختن اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل وعده داده بود. فلسطینی ها نیز به نوبه خود شرق بیت المقدس را به طور رسمی به عنوان پایتخت خود اعلام کردند. این نکته نیز به احتمال زیاد یکی از موضوعات اصلی گفتگو در جریان بازدید نتانیاهو از واشنگتن خواهد بود. موگرینی در روز پنجشنبه و جمعه هفته گذشته برای مذاکره به واشنگتن سفر کرده بود. او در آنجا با مقامات مختلف از جمله تیلرسون، وزیر امور خارجه، جارد کوشنر، مشاور ویژه و داماد ترامپ و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی که به تازگی استعفا داد، ملاقات کرد.
اتحادیه روزنامه های پیشرو اروپایی (LENA) علاوه بر “دی ولت”، همچنین در بر گیرنده روزنامه ایتالیایی “لا ریپابلیکا”، “ال پائیس” از اسپانیا، “لو سوار” از بلژیک ، “لو فیگارو” از فرانسه و “لا تریبون دو ژنو “و”تاگس آنسایگر” از سوئیس می باشد.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *