جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

Loading
در رسانه های غربی بررسی شد

تاثیر قیمت نفت بر بودجه نظامی کشورهای عربی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هزینه‌های نظامی جهانی حدود ۱.۵۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسید و هزینه‌های نظامی کشورهای عربی نیز افزایش یافت و به طور بی‌سابقه‌ای حدود ۱۵ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را شامل شد.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به نظر می‌رسد با وجود کسری بودجه شدید ناشی از کاهش قیمت نفت به هزینه‌های میلیاردی خود در بودجه دفاعی خود ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنابراین دور از ذهن نیست که این کشورها به زودی اقدامات ریاضتی را برای کاهش هزینه‌ها اجرایی کنند.

هزینه‌های نظامی جهانی حدود ۱.۵۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسید و هزینه‌های نظامی کشورهای عربی نیز افزایش یافت و به طور بی‌سابقه‌ای حدود ۱۵ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را شامل شد.

نمایشگاه سالانه بین‌المللی تجهیزات دفاعی تحت عنوان “نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی دفاعی- آیدکس ۲۰۱۷” که در ابوظبی از فردا کار خود را آغاز خواهد کرد با توجه به این آمارها می‌تواند محل توافق‌های تسلیحاتی بزرگی باشد. از جمله این توافق‌ها می‌توان به تلاش امارات متحده عربی برای خرید حدود ۶۰ جنگنده اشاره کرد. احتمال داده شده، هزینه‌های دفاعی در بخش هواپیمایی و نظامی از ابتدای ۲۰۱۷ روند رو به رشدی داشته باشد.

سازمان‌دهندگان این نمایشگاه احتمال دادند، بیش از ۱۲۳۵ شرکت از ۵۷ کشور به میزبانی مرکز نمایشگاه‌های ابوظبی شرکت کنند و قراردادهایی بالای ۱۸.۵ میلیارد درهم (پنج میلیارد دلار) امضا شود.

بودجه کل نظامی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۲ میلیارد دلار تخمین زده شد. در حالی که براساس مطالعات گروه تیل به عنوان یک شرکت تحلیل دفاعی مستقر در آمریکا این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۸۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

همزمان امارات متحده عربی نیز در حالی که اکنون هزینه‌های دفاعی‌اش ۱۵.۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ به ۱۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گفته معاون رئیس گروه تیل، هزینه‌های نظامی در این کشورها به تصورات آنها از تهدیدات و مساله امنیت ملی و نه مسائل منابع مالی بازمی‌گردد.

این ارقام در حالی آورده شده است که قیمت نفت طی دو سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

معاون رئیس گروه تیل در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به پایین بودن قیمت نفت می‌گوید، حتی اگر پایین بودن قیمت زمان توافقات نظامی را پیچیده کند در واقع اما تاثیر اندکی بر حجم مبادلات تسلیحاتی میان و بلندمدت خواهد داشت.

براساس تحقیقات موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم در میان کشورهای جهان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با توجه به تولید ناخالص داخلی خود بالاترین میزان بودجه نظامی را دارند.

همزمان گفته می‌شود که ریاض در حالی که در میانه توافق خرید اف ۱۵ خود قرار دارد تلاش دارد تا با توجه به اهداف بلند پروازنه خود توافق‌های تسلیحاتی بیشتری منعقد کند.

علاوه بر این گفته می‌شود، کویت ۲۸ بوئینگ اف ای ۱۸ درخواست کرده است. در حالی که بحرین نیز نسبت به خرید ۴۰ جنگنده ابراز تمایل کرده است.

جدای از جنگنده‌های متعدد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دنبال به روز رسانی سامانه‌های موشکی خود و خرید هلی‌کوپترها، تانک، پهپاد و سایر تجهیزات نظامی هستند.

در حالی که سطح فروش سلاح در جهان افزایش یافته بودجه‌های نظامی کشورهای عربی از سطح ۲۱۰ میلیارد دلار تجاوز کرده است در حالی که بودجه نظامی مصر بین چهار تا پنج میلیارد و بودجه نظامی اسرائیل ۱۵ میلیارد و بودجه نظای ترکیه از ۱۸ میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *