جدیدترین مطالب

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

موضع‌گیری تازه پنتاگون درباره جنگ با ایران

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تلاش برای کم‌ اهمیت جلوه دادن پاسخ مشروع ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی طی حمله گسترده موشکی و پهپادی شامگاه شنبه به اراضی اشغالی، تلویحا اشاره کرد که آمریکا در پاسخ نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران شرکت نخواهد کرد.

موضع‌گیری تازه پنتاگون درباره جنگ با ایران

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تلاش برای کم‌ اهمیت جلوه دادن پاسخ مشروع ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی طی حمله گسترده موشکی و پهپادی شامگاه شنبه به اراضی اشغالی، تلویحا اشاره کرد که آمریکا در پاسخ نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران شرکت نخواهد کرد.

Loading
تحلیلگر برجسته عرب مطرح کرد

خطرات راهبردی ائتلاف عربی – اسرائیلی

۱۳۹۵/۱۲/۰۱ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب در واکنش به آنچه تلاش دونالد ترامپ برای تشکیل یک ائتلاف از کشورهای عرب و رژیم صهیونیستی و ترکیه در منطقه، نوشت: این ائتلاف به مراتب برای منطقه خطرناک تر از بمب هسته ای خیالی ایران است که رئیس جمهور آمریکا کشورهای عرب را با آن تهدید می کند.

عطوان امروز یکشنبه در سرمقاله این روزنامه افزود: هرکس تصریحات این روزهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ‘مایک پنس’ معاون وی در خصوص خطر ایران که آمریکا و متحدانش را در منطقه تهدید می کند، می شنود، گمان می کند که جنگ جدی و نزدیک است و موشک های ایران با کلاهک های هسته ای آماده حمله به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است.
به نوشته عطوان، معاون رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش ادعا کرد که ‘کاخ سفید تمام سعی خود را برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای که اسراییل را تهدید می کند، خواهد کرد’، ادعایی که باعث تعجب ما شد؛ ما نمی دانیم ایران چطور می تواند این سلاح را داشته باشد در حالی که این کشور پایبند به توافق خود با شش قدرت جهانی بوده و به مدت 15 سال نباید به غنی سازی گسترده اورانیوم دست بزند.
عطوان در ادامه می نویسد: پرسشی که مطرح می شود و پاسخ دادن به آن دشوار است دلایل و انگیزه های دولت آمریکا برای کوبیدن بر طبل جنگ و تشکیل ائتلاف های سیاسی و نظامی در منطقه برای مواجهه با ایران است، در حالی که از روی کار آمدن دولت ترامپ تنها سه هفته گذشته است، آیا این دولت خطراتی را می بیند که دولت سابق آمریکا و دولت های اروپایی آن را نمی دیدند؛ دولت هایی که دو سال بر سر توافق هسته ای با ایران مذاکره کردند.
‘معتقدیم که چیزی به نام خطر ایران وجود ندارد، بلکه تلاش هایی برای بزرگ نمایی آن و احیای آن از سوی دولت جدید آمریکا با تحریک بنیامین نتانیاهو برای ایجاد یک خاورمیانه جدید براساس اصول مختلف است که مهمترین آن تشکیل یک ائتلاف جدید با کشورهای عرب سنی بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس، مصر، اردن و ترکیه است؛ موضوعی که باعث فراموشی مساله فلسطین شده و آن را از اولویت های منطقه و جهان خارج می کند.’
عطوان می نویسد، بنیامین نتانیاهو فیلسوف! خاورمیانه جدید و نظریه پرداز آن است؛ وی در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا گفت که او خواهان صلح در خاورمیانه بین اسراییل (رژیم صهیونیستی) و کشورهای عربی است؛ بسیاری از کشورهای عربی اسراییل (رژیم صهیونیستی) را دشمن خود نمی دانند، بلکه متحد او در مواجهه با ایران و داعش محسوب می شوند.
سردبیر روزنامه رای الیوم افزود: ما به خوبی می دانیم که چه کسانی از ترس ایران خواب به چشمانشان نمی رود، آیا الجزایری ها، سودانی ها، اغلب سوری ها و عراقی ها، مصری ها، اردنی ها و مغربی ها نیز نگران خطر ایران هستند؟ و رژیم صهیونیستی را ملجأ و پناه خود می دانند؟.
عطوان در ادامه می نویسد: حاکمان عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی نسبت به خطر ایران نگران بوده و سعی دارند این موضوع را به ملت خود منتقل کنند، همچنان که این گونه احساس خطر ها را صدام و قبل از آن جمال عبدالناصر از خود اختراع می کردند؛ زمانی هم محمدرضا پهلوی که به فارس بودن خود افتخار و عرب ها را تحقیر می کرد و روابط راهبردی با رژیم صهیونیستی داشت.
عطوان معتقد است: آنچه که یقین داریم این است که این ائتلاف عربی – اسرائیلی با مقاومت سخت روبرو خواهد شد، چراکه این ائتلاف بر پایه های عادلانه برای راه حل دو دولت استوار نبوده و طرح های جایگزین چه بسا باعث شود تا کشورهایی مانند مصر و اردن از آن خارج شوند.
‘راه حل پیشنهادی جدید مبتنی بر تاسیس دولت فلسطینی در سینای مصر و همچنین برای گسترش نوار غزه و انضمام کرانه باختری به اردن می باشد و این چیزی است که ملت مصر که بر سر واگذاری دو جزیره مهجور در دهانه خلیج عقبه با عربستان سعودی به کل مخالفند و با آن مواجهه می کنند، آیا در مقابل این موضوع کوتاه خواهند آمد و از سرزمین خود صرفنظر خواهند کرد؛ ملت فلسطین نیز این طرح های جایگزین را هزگر قبول نخواهد کرد’.
عطوان در ادامه می نویسد: اما قرار دادن نام اخوان المسلمین در لیست گروههای تروریستی از سوی دولت دونالد ترامپ به نفع ایران خواهد بود، چرا که باعث می شود که این جنبش روابط خود را با ایران تقویت کند.
وی در پایان می افزاید: ائتلاف های عربی – اسرائیلی جدید هر زمان که تشکیل شوند بمبی خواهد بود که منطقه و چه بسا کشورهای عضو آن را منفجر خواهد کرد و این ائتلاف به مراتب از بمب هسته ای خیالی ایران خطرناکتر خواهد بود.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *