أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading

ماجرای جاسوسی واقعی در آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:دیوید رینولدز ایگناتیوس، تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست می نویسد ماجری ارتباط اطرافیان ترامپ با عوامل روسیه تا همین مرحله با پیچ و خم های متعددی همراه بوده است و باید گفت که آنچه تا کنون از این ماجرا فاش شده، پایان سریال نیست بلکه ماجرا همچنان ادامه دارد. روس ها بر خلاف تصور نسل پیشین ماموران سازمان سیا، غول های بی شاخ و دم نیستند اما باید اعتراف کرد که آن ها در کار خود بسیار خبره هستند

اگر شما می خواستید فیلمنامه ای برای یک سریال هالیوودی درباره تحقیقات جاری در زمینه ارتباط ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ با جاسوسان روسی بنویسید احتمالا فیلمی که در باره این ماجرا ساخته می شد به اندازه فیلم “میلیاردها” و سریال معروف دیگری به نام ” آمریکایی ها”، بیننده می داشت .
ماجری ارتباط اطرافیان ترامپ با عوامل روسیه تا همین مرحله با پیچ و خم های متعددی همراه بوده است و باید گفت که آنچه تا کنون از این ماجرا فاش شده، پایان سریال نیست بلکه ماجرا همچنان ادامه دارد. این ماجرا را باید در سریال تلویزیونی تماش کرد اما این ماجرا نیز همانند سریالی که درباره محاکمه او جی سیمسون( قهرمان پیشین بیسبال آمریکا که به قتل همسرش متهم بود) ناامید کننده خواهد شد. شما از همان ابتدا می دانید که سرانجام بسیاری از شخصیت های فیلم عاقبب خوشی نخواهند داشت ( و در واقع برای کشور نیز خوشایند نخواهد بود) اما نمی توانید از تماشای این سریال خودداری کنید.
در ابتدا نگاهی می اندازیم به دو نفر از قهرمانان داستان ریاست جمهوری. نخستین قهرمان داستان، رئیس جمهوری میلیاردر است. وی به انداره کافی خوشبخت بوده است که به گفته دامین لوئیس که نقش بابی اکسلراد را در سریال ” میلیارد ها” به عنوان یک دلال سهام بازی می کند، مو (یا پول) داشته باشد.اما ترامپ در برخورد با مشاوران خود رویکردی شبیه سیاست ” زمین های سوخته ” را دارد و به همین علت است که در ارتباط با ماجرای تحقیق درباره نقش روسیه در مبارزات انتخاباتی خود، با مشکلی فزاینده رویروست.
با شدت گرفتن اتهامات مربوط به اقدامات سری روسیه در زمینه کمک به مبارزات انتخاباتی ترامپ، رفتار رئیس جمهور جدید آمریکا درخلال یکسال گذشته شبیه رفتار وی در زمینه فعالیت های تجاری اش بوده است. وی به عنوان مدیر ارشد اجرایی ” سازمان ترامپ” به شدت چانه زنی کرده است. در مواقعی که وی تحت پیگرد قرار می گرفت چنان بی پروا و پر مخاطره آمیز با طرف مقابل برخورد می کرد که مشاورانش به وحشت می افتادند. وی به هیچ وجه راضی نمی شد که با طرف دعوای خود مصالحه کند بلکه ترجیح می داد که دعوا با حکم دادگاه فیصله پیدا کند چون بر این باور است که مصاحله سبب می شود تا دعاوی بیتشری مطرح شوند.
این برخود شدید با مخالفان و مدعیان را می توان در واکنش ترامپ به ماجرای ارتباط روسیه با مبارزات انتخاباتی وی نیز مشاهد کرد. ترامپ مدعی است که هیچ ارتباطی با سرمایه داران روسی نداشته است. وی در صفحه توئیتر خود نوشته است ( هیچ ارتباطی با روس ها نداشته ام). اما این ادعای وی با اسناد و مدارک موجود، در تضاد است. زمانی که اتهامات علیه وی ادامه پیدا کرد، ترامپ به حمله متقابل روی آورد و در ابتدا دستگاه های اطلاعاتی را به افشای اطلاعات به سبک آلمان نازی متهم کرد و سپس مدعی شد که باراک اوباما در دفتر کار وی در برج ترامپ دستگاه شنود کار گذاشته است. هر دو اتهام بی اساس بوده اند اما در منحرف ساختن افکار عمومی از ماجرای ارتباط ترامپ با روسیه، سودمند واقع شده اند.
ترامپ از همان ابتدا عزم خود را جزم کرده است که درباره ماجرای روسیه هیچ نوع سازشی از خود نشان ندهد. اگر در همان ابتدای مطرح شدن این ماجرا وی بدون جار و جنجال اسناد و مدارکی را که بازگو کنند واقعیت ها هستند انکار نمی کرد و می گفت که مایل است روابط بهتری با روسیه داشته باشد چون این سیاست را عاقلانه می داند و به همکارانش دستور می داد تا ارتباطات گذشته خود با روس ها را بازگو کنند، در آنصورت به دردسری که اکنون در آن گرفتار آمده است، دچار نمی شد. اما وی این چنین نکرد.
سرکشی کردن ترامپ باعث شده است تا وی با کنگره و اف بی آی درگیر شود. برخی از هواداران وی مدعی هستند که دستگاه های اطلاعاتی و تشکیلات مرتبط با سیاست خارجی که در واقع دولتی در دل دولت آمریکا محسوب می شوند، سرگرم توطئه و به راه انداختن کودتا علیه ترامپ هستند. اما واقعیت این است که ترامپ هرگز از روند عادی امور که ما از آن تحت عنوان حکومت قانون یاد می کنیم ، پیروی نمی کند.
حال باید دید که چرا ترامپ تا این اندازه با مصالحه و سازش مخالف است. آیا وی از آن بیم دارد که حقایق سرانجام فاش شوند یا اینکه این شیوه ای است که وی به آن عادت کرده است. او هرگز سر تسلیم فرود نمی آورد و معتقد است نباید هیچ وقت در برابر قلدرها کوتاه آمد و همواره باید خود را طرف برنده نشان داد. ما از حقایق با خبر نیستیم ، اما ترامپ با کارهایی که انجام می دهد ما را به زوایای تاریک گذشته خود می برد و به همین علت ممکن است که سرانجام از کارهای وی سر درآوریم.
حال باید به دیگر قهرمان این داستان یعنی روس ها بپردازیم. نخستین نکته ای که باید درباره آن ها گفت این است که روس ها در عرصه بازی های اطلاعاتی و جاسوسی، استاد هستند. شخصیت های قسمت اف ایکس سریال” آمریکایی ها” نشان می دهد که روس ها از زمان حکومت تزارها بر این کشور، از فوت و فن متداول در تجارت، با مهارت خاصی در زمینه جاسوسی نیز استفاده می کنند. آن ها دشمنانی بی رحم هستند اما نه اینکه کارشان بی عیب و نقص باشد و البته منطور این نیست که ما با آغاز جنگ سرد دیگری روبرو هستیم.
از آنجاکه همکاران ترامپ تازه کار هستند، دیپلمات ها و بازرگانان تراز اول روس افزون برکار رسمی خود، به کارهای اطلاعاتی نیز مبادرت می کنند. از اینرو، دیدار و گفتگوی سفیر یا یک فر د ثروتمند و سرشناس با مقامات آمریکایی از سوی دستگاه اطلاعاتی آمریکا ردیابی می شود. زمانیکه عناصر کرملین در بین خود درباره دسترسی به همکاران ترامپ داد سخن می دهند( البته فرض بر این است) این گونه مکالمات ممکن است از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا شنود شود و در مواقعی نیز چنین ماجراهایی به رسانه ها راه پیدا می کند.
اما باید توجه داشته باشیم وقتی درباره ارتباط ماموران روسی با همکاران ترامپ مطالبی در رسانه می شنویم یا می خوانیم این اطلاعات اغلب موثق و تائید شده نبوده بلکه اطلاعاتی خام محسوب می شوند. دیپلمات ها، ماموران اطلاعاتی و مدیران شرکت ها و مو سسات روسی اغلب درباره تماس های خود و اطلاعاتی که در اختیار دارند، اغراق می کنند.
مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به گونه ای ناعادلانه در مورد این گونه ادعاهای بی اساس بدنام شده اند که یکی از نمونه های آن ادعای دروغین به استخدام درآمدن یک دیپلمات آمریکایی در پاکستان به عنوان جاسوس است. ما باید این نکته را درک کنیم که ترامپ و همکاران وی ممکن است به گونه ای ناعادلانه با مطرح شدن اطلاعات خام و غیرموثق، شایعاتی که عنوان بسیار محرمانه گرفته اند، بدنام شده اند. به همین علت است که برای پی بردن به واقعیت و حقیقت باید به دقت تحقیق و بررسی کرد.
روس ها بر خلاف تصور نسل پیشین ماموران سازمان سیا، غول های بی شاخ و دم نیستند. آن ها هیولاهایی نیستند که دشمن همیشگی آمریکا باشند. آن ها در مورد ما جاسوسی می کنند درست همانگونه که ما درباره آن ها جاسوسی می کنیم. اما باید اعتراف کرد که آن ها در این کار بسیار خبره هستند و این موضوعی است که کارشناسان ما در خلال چند ماه گذشته آن را تائید کرده اند.
ماجرای جاسوسی روس ها از همکاران ترامپ در واقع بخش تازه ای از این سریال است. هر چند جالب نیست که سرانجام قهرمانان سریال ها و داستان ها زودهنگام اعلام شود، اما در این مورد خاص می توان گفت که روس ها برنده بوده اند.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *