جدیدترین مطالب

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه

افزایش خطرات ژئوپلیتیکی در منطقه کاسپین و احتمال تعدیل مسیر سیاست خارجی کشورهای حاشیه کاسپین به سمت غرب، چالش‌های جدیدی را برای روسیه در ارتباط با دفاع از منافع خود و به حداقل رساندن تأثیر منفی تحریم‌های غرب ایجاد می‌کند.

بی‌توجهی سازمان سیا در رسیدگی به پرونده‌های آزار و اذیت جنسی کارکنانش

تهران – ایرنا – کمیته اطلاعات مجلس آمریکا در یک گزارش هشت صفحه ای، سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را متهم کرد که در جریان تحقیقات در مورد سوءرفتار جنسی در این سازمان جاسوسی به درستی به اتهام های آزار و اذیت کارکنان رسیدگی نکرده است.

سازمان ملل خواهان تحقیق درباره گور جمعی کشف شده در جنوب نوار غزه شد

تهران – ایرنا – سازمان ملل متحد خواهان تحقیقات موثق، کامل و مستقل درباره گور دسته جمعی کشف شده در مجتمع پزشکی «ناصر» در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه درپی عقب نشینی نظامیان رژیم صهیونیستی از آنجا شد.

Loading
نگرانی تل آویو از پاسخ احتمالی ایران

چرا اسرائیل به ایران حمله نمی کند؟

۱۳۹۶/۰۱/۰۷ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اسرائیل از حمله به ایران خودداری کرد زیرا تحمل کشته ها وزخمی های ناشی از پاسخ [ایران] را ندارد... یک تحلیل گر تاکید می کند جنگ آینده جنگی است که دولت یهود از سال ١٩٧٣ تاکنون شاهد آن نبوده است

تجاوز اسرائیل به لبنان یا نوار غزه تنها مسئله زمان است و در اینجا پرسش این نیست که آیا این جنگ درخواهد گرفت یا نه بلکه پرسش این است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد و در این راستا مسئله مهم اشاره به این مطلب است که سخنان مقامات مسئول اسرائیل در این اواخر تغییر کرده است به طوری که آنان تاکید می کنند حمله به لبنان شامل کشور لبنان خواهد شد و این دولت سرکش و عربده کش تنها به حمله به پایگاه های حزب الله اکتفا نخواهد کرد و این مسئله شامل نوار غزه هم می شود. نقشه اسرائیل همانطور که از اظهارات رهبران تل اویو در سطح نظامی، امنیتی و سیاسی آشکار می شود هدف قرار دادن زیر ساخت کشور لبنان و گسترش اصطلاح ناحیه جنوبی است به گونه ای که شامل تمام کشور لبنان شود ناحیه ای که در تجاوز سال ٢٠٠۶ دگرگون شد و این تغییر در سخنان مقامات اسرائیلی علاوه بر این که بخشی از جنگ روانی است اما تایید آن از سوی مقامات مهم تل اویو این مسئله قطعی را تاکید می کند که اسرائیل در صدد از میان بردن کشور لبنان و استفاده از نیروی آتش گسترده خود است با آگاهی از این که قدرتمند ترین ارتش را در منطقه خاورمیانه در اختیار دارد.
شکست اتکای اسرائیل روی تقسیم سوریه و موفقیت محور مقاومت در کسب پیروزی تاکتیکی بر دشمنان امت عرب، حکام تل اویو را به بحران سازی و حمله به لبنان و شاید سوریه سوق خواهد داد. سوریه ای که هفته گذشته با بمباران جنگنده های اسرائیل که به یکی از پایگاه های این کشور حمله کرده بودند قواعد درگیری را تغییر داد و عاموس هارئیل، تحلیل گر مسائل نظامی در روزنامه عبری هآرتص را به نقل این جمله از یکی از مسئولان بلند پایه نظامی در اسرائیل وادار کرد ؛ رئیس جمهور سوریه تصمیم به تغییر قواعد بازی گرفته است.
به طور خلاصه باید یادآوری کرد قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس در ماه مارس سال ٢٠١۶ مبنی بر تروریستی دانستن حزب الله مشروعیت عربی به اسرائیل برای از میان بردن این تروریسم [مورد نظر آن ها یعنی حزب الله]می دهد. همچنین باید یادآوری کرد با آغاز تجاوز اسرائیل به لبنان در سال ٢٠٠۶ عربستان سعودی بیانیه ای صادر کرد و در آن تاکید کرد حزب الله لبنان وارد ماجراجویی حساب نشده ای شده است. دروغ نگفته ایم اگر قاطعانه اظهار کنیم که سازگاری و همسویی منافع میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل درباره دو مسئله حزب الله “تروریست” و مسئله توسعه و گسترش [نفوذ] ایران “شیعه” علنی شده و در دستور کار سیاسی و امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل هر دو به طور یکسان قرار گرفته است. در این راستا کافی است به سخنان نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در سفر ماه گذشته خود به واشنگتن و دیدار و گفتگوی وی با دونالد ترامپ توجه کرد وی گفت برای اولین بار در تاریخ و در تاریخ اسرائیل، کشورهای عربی تبدیل به دوست ما و نه دشمن ما شده اند. کشورهای سنی مورد نظر درباره این اظهارات خطیر نه اظهار نظر کردند و نه ان را تکذیب یا تایید کردند. این مسئله گواه این مسئله است که این سخنان درست و دقیق بوده و هست.
علاوه بر این از آنجا که چراغ سبز آمریکا آماده است بنابراین تل اویو از حمله امتناع نخواهد کرد با علم به این که مسئولان بلند پایه نظامی در تل اویو به صورت علنی توضیح می دهند که توازن و برابری راهبردی میان دولت عبری و حزب الله عاملی است که تصمیم گیرنداگان سیاسی را از اتخاذ تصمیم جنگ یا همانطور که آنان می گویند ورود به ماجراجویی و قمار بسیار خطرناک بازمی دارد.
بی تردید در صورت وقوع این جنگ، واپسین جنگ های خاورمیانه خواهد بود زیرا اسرائیل و نمایندگان عربش در منطقه نمی توانند با تهدید تاکتیکی و راهبردی حزب الله و حماس باحمایت ایران و سوریه هم زیستی کنند و در نتیجه آن ها برای بهره برداری از این تجاوز به منظور از ریشه کن کردن و از میان بردنن حزب الله تلاش خواهند کرد.
در مقابل چند روز پیش از این مسئله پرده برداشته شد که مقامات نظامی اسرائیل دولت نتانیاهو را به عدم بمباران تاسیسات هسته ای ایران متقاعد کرد زیرا دولت عبری تاب تحمل ده ها هزار کشته و زخمی را ندارد که در اثر پاسخ مستقیم ایران و غیر مستقیم این کشور از سوی حزب الله برجای گذاشته می شوند.
همچنین جبهه داخلی اسرائیل به اعتراف مسئولان بلند پایه در تل اویو آماده رویارویی با هزاران موشک نیستند به این ترتیب که طبق اظهارات رهبران تل اویو سامانه دفاع موشکی اسرائیل با بردهای مختلف تنها آماده دفاع از اماکن حساس دولت یهود است مانند پایگاه های نظامی بنادر و فرودگاه بین المللی بن گورین و طبیعتا تاسیسات هسته ای دیمونا که اسرائیل اعتراف کرد در تیررس موشک های مقاومت لبنان قرار گرفته است.
علاوه بر آنچه در بالا بیان کردیم مسئولان تل اویو تاکید می کنند بدترین سناریو به راه افتادن جنگ در دو جبهه شمالی و جنوبی در یک زمان واحد است و موشک های حزب الله تمام نقاط اسرائیل را هدف قرار می دهند همچنین موشک های مقاومت فلسطین همانطور که در تابستان سال ٢٠١۴ اتفاق افتاد به شهرهای اصلی اسرائیل از جمله قدس اشغالی رسید.
یوسف فیر تحلیلگر راهبردی اسرائیل با عنوان “جنگ بزرگ آینده اسرائیل” پیش بینی کرد جنگ بزرگ آینده ای که اسرائیل وارد آن خواهد شد علیه برخی نیروهای ایرانی، سوری و حزب الله در امتداد مرزهای شمالی با سوریه و لبنان خواهد بود و وی نامحتمل ندانست که اسرائیل وارد جنگ دیگری با دو جنبش جهاد اسلامی و حماس در غزه شود وی توضیح داد جنگ آینده در شمال اسرائیل که تخمین زده می شود ١,٢ میلیون جمعیت دارد به احتمال فراوان جنگی تمام عیار باشد که دولت یهود از سال ١٩٧٣ تاکنون شاهد آن نبوده است.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *