جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای تداوم سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

سیسی مرد شماره یک منطقه برای آمریکا

۱۳۹۶/۰۱/۱۷ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:عبدالباری عطوان، تحلیلگر روزنامه رای الیوم در مقاله ای با اشاره به سفر رئیس جمهوری مصر به آمریکا نوشته است سیسی به قاهره باز می گردد، در حالی که نماینده برجسته آمریکا در منطقه و برنده مورد اعتماد و در آن واحد مورد حمایت این کشور شده است. این به معنای این است که وی نوک پیکان در تمامی جنگ های سیاسی یا نظامی در آینده و رهبر منصوب شده ائتلاف سنی خواهد بود که آمریکا برای مقابله با ایران برای ایجاد آن تلاش می کند.

سیسی از واشنگتن به عنوان مرد شماره یک آمریکا در منطقه بازمی گردد… وی ائتلافی سنی را در مقابله با ایران رهبری خواهد کرد و عربستان سعودی را به حاشیه خواهد راند… نقش مصر در یمن و لیبی و سوریه تعیین کننده خواهد بود و اخوان المسلمین برجسته ترین قربانی خواهد بود
هیچ رهبری عرب از ستایش و تقدیر هیچ رئیس جمهوری در آمریکا مانند رئیس جمهور مصر عبدالفتاح سیسی از زمان امضای توافق های کمپ دیوید در سال ١٩٧٨ از سوی همتای او محمد انور سادات قرار نگرفته بود. در این راستا رئیس جمهور دونالد ترامپ از روی عمد و آشکارا گفت ” با قدرت پشت رئیس جمهور سیسی می ایستیم… وی اقدام شگرفی را در زمان بسیار دشوار انجام داد… ما پشت مصر و مردم مصر با قدرت می ایستیم” و افزود” به آقای رئیس جمهور می گوییم دوست و متحدی قدرتمند در آمریکا دارد… من( نویسنده مقاله) نیز همین عقیده را دارم.
این ستایش و تقدیر چندین معنی دارد. برجسته ترین آن ها این است که رئیس جمهور جدید آمریکا می خواهد مهمان مصری خود را در خاورمیانه به عنوان متحد اصلی منصوب کند و او و کشورش ستون اصلی سیاست خارجی جدید آمریکا در منطقه همزمان با تلاش های روسیه برای ترسیم نقشه جدید منطقه با محوریت ایران، می باشد.
رئیس جمهور ترامپ بر فعالسازی شراکت راهبردی میان مصر و آمریکا به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و همکاری نظامی تاکید کرد و این مسئله ای قابل پیش بینی از سوی رئیس جمهوری است که اولویت را به ریشه کن کردن تروریسم حتی به ضرر حقوق بشر اختصاص داده است.
رئیس جمهور سیسی به قاهره باز می گردد، در حالی که نماینده برجسته آمریکا در منطقه و برنده مورد اعتماد و در آن واحد مورد حمایت این کشور شده است. این به معنای این است که وی نوک پیکان در تمامی جنگ های سیاسی یا نظامی در آینده و رهبر منصوب شده ائتلاف سنی خواهد بود که این کشور [آمریکا] برای مقابله با ایران برای ایجاد آن تلاش می کند.
این آغاز یک مرحله و پایان مرحله ای دیگر است و روزهای آینده شاهد ائتلافی عربی- اسرائیلی علیه اسلام سیاسی با دو بخش میانه رو و تندروی سنی یا شیعه و عبور از اصول ثابت عربی در مسئله فلسطین و احیای ظاهری روند متعفن صلح و بازگشت به مذاکرات عقیم میان حکومت خودگردان فلسطین و رئیس آن از یک سو و دولت اشغالگر اسرائیل از سوی دیگر است.
کشور پادشاهی عربستان سعودی که رویای نشستن در صندلی رهبری منطقه را با حمایت رئیس جمهور جدید آمریکا داشت به حاشیه رانده می شود و مجبور خواهد شد رهبری جدید مصر را بپذیرد و با این کشور صلح و آشتی کند و با ترقی شتابان آن کنار بیاید . از این رو هنگامی که رئیس جمهور مصر در پاسخ به دعوت پادشاه عربستان که در پی آشتی ترتیب داده شده میان دو زمامداران دو کشور درحاشیه اجلاس اتحادیه عرب در امان صورت گرفت، به ریاض برود ، از جایگاه قدرت و نه جایگاه فردی ضعیف و وابسته که به دنبال کمک های مالی است از این کشور دیدار خواهد کرد چرا که عربستان سعودی دیگر میلیاردها دلار اضافی ندارد و اگر هم داشته باشد به ترامپ در تلاش برای راضی کردن او، برطرف کردن خشم او و پاسخ دادن به شیوه اخاذی او به عنوان هزینه تامین امنیت تعلق خواهد داشت.
توافق ترامپ – سیسی درباره فعالسازی شراکت راهبردی میان دو کشور بر چگونگی نقش مصر در رویارویی با جنبش اخوان المسلمین و شاخه های آن در لیبی و یمن و ورود واقعی و تاثیر گذار به جنگ ویرانگر علیه دو گروه “القاعده” و “دولت اسلامی” و مبارزه با گسترش نفوذ ایران در عراق، سوریه و نیز یمن بازتاب خواهد یافت.
رئیس جمهور سیسی روی ترامپ حتی پیش از این که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود حساب کرد هنگامی که در ماه سپتامبر گذشته در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با وی دیدار کرد نه از روی علاقه مفرط به وی بلکه به علت تنفر از سلف او اوباما کسی که دعوت وی را نپذیرفت و کمک های مالی آمریکا را به مصر برای بیش از دو سال به علت مخالفت با براندازی رئیس جمهور منتخب( محمد مرسی) از طریق کودتا قطع کرد و از شانس سیسی وی حساب کردن وی روی ریاست جمهوری ترامپ درست از آب درآمد و وی برنده شد. و بدین ترتیب دوست وفادار او رئیس جمهور جدید آمریکا شد و این دوستی را رئیس جمهور سیسی تقویت کرد هنگامی که حتی یک لحظه در پس گرفتن پیش نویس قطعنامه ای که مصر قرار بود به شورای امنیت برای محکوم کردن شهرک سازی های اسرائیل ارائه کند، تردید نکرد و آن را بی درنگ پس گرفت به محض این که تماس تلفنی از رئیس جمهور ترامپ دریافت کرد، حتی پیش از این که ترامپ ماموریت خود را به عنوان رئیس جمهور آغاز کند. بدین ترتیب رئیس جمهور سیسی با یک تیر دو نشان زد و به رضایت و خرسندی هم آمریکا و هم اسرائیل دست یافت.
مرحله آینده مرحله صف آرایی فرقه ای، منطقه ای و نژادی خواهد بود که چه بسا به جنگ های ویران گر و پیدایش کشورهای جدید و ترسیم دوباره نقشه منطقه بینجامد و نقش مصر در دوران سیسی در آن محوری خواهد بود به ویژه در مقابله با ایران و با هماهنگی متحد خود اسرائیل… اما نتایج چگونه خواهد بود و چه کسی پیروز و چه کسی بازنده خواهد بود… این نیاز به انتظار بیشتری دارد و روزهای آینده پیش روی ماست.

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *