جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

زلنسکی: از اوکراین مانند اسرائیل حفاظت کنید / بریتانیا: رویارویی نیروهای ناتو با روسیه “به تشدید نگران‌کننده درگیری” خواهد انجامید؛ بنابراین در سرنگونی پهپاد‌های روس شرکت نمی‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید کشورش می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود. مداخله در خاورمیانه نشان داد که “اتحاد تا چه اندازه می‌تواند در دفاع علیه تروریسم موثر باشد”. بریتانیا این درخواست را با دلایلی رد کرد.

چرا اردن به ناگهان دلسوز اسرائیل شد؟

تنها یک روز بعد از حمله هوایی ایران به اسرائیل وزارت امورخارجه اردن سفیر ایران را فراخواند و به اظهارات علیه این کشور در برخی از خبرگزاری‌های ایران هشدار داده و خواهان توقف تمام تردیدها به مواضع این کشور شد.

احداث پروژه چند منظوره ی ایران در سریلانکا

پروژه چند منظوره “اومااویا” سریلانکا به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق بزودی با حضور روسای جمهور دو کشور و علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

خزانه‌داری آمریکا از افزایش ۲ برابری بدهی‌های این کشور خبر داد

تهران- ایرنا- در حالی دیوان محاسبات آمریکا و کنگره این کشور نسبت به بدهی ۲ برابری ایالات متحده در سال جاری خبر داده است که بدهی‌های این کشور با خرید سامانه‌های جدید موشکی ساخت لاکهید مارتین بار دیگر افزایش می‌یابد.

Loading

حمله به سوریه؛ خارج از راهبرد آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:عبدالباری عطوان، تحلیلگر روزنامه الرای الیوم درمقاله ای به موضوع حمله ترامپ به خاک سوریه و بیانیه مشترک ایران و روسیه دراین خصوص پرداخته است .

ترامپ از نگاه بسیاری از اعراب و اسرائیلی ها به قهرمانی تبدیل شده است. آیا علاقه مندی به ترامپ ادامه خواهد یافت ؟ آیا وی جسارت تکرار حمله به سوریه را خواهد داشت ؟ آیا از نظر هواداران ترامپ کشتار با تسلیحات شیمیایی حرام و با تسلیحات متعارف حلال است ؟
رئیس جمهور آمریکا قهرمانی شجاع در حمله موشکی شد که به دستور وی به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص صورت گرفت، برای انتقام از آنچه وی گفت کشتار جمعی با تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که جنگنده های سوریه در منطقه “خان شیخون” واقع در حومه شهر ادلب مرتکب شدند و قربانیان آن صد نفر از جمله سی کودک بودند. هر کس شبکه های اجتماعی وابسته به کشورهایی را دنبال کند که این حمله موشکی را تایید کردند به ویژه کشور پادشاهی عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در می یابد این شبکه ها سرشار از ستایش و مدح این رئیس جمهور هستند، رئیس جمهوری که به اقدامی روی آورد که سلف او از انجام آن می ترسید. اوبامایی که برخی وی را بر مبنای همان نژاد پرستی معبود جدیدشان [ترامپ]، “برده” سیاه توصیف کردند.
این موضع گیری قابل فهم است و از این اعتقاد سرچشمه می گیرد که این رئیس جمهور شجاع آمریکا موازنه قدرت در میدان های جنگ در سوریه را تغییر خواهد داد و رئیس جمهور بشار اسد و نظام وی را بی تردید سرنگون خواهد کرد. همانگونه که رئیس جمهور پیشین جرج بوش، رئیس جمهور عراق صدام حسین و نظام او را در چنین روزی در تاریخ ٩ آوریل چهارده سال پیش سرنگون کرد. اما این رئیس جمهور آمریکا احتمالا تا چنین مرحله ای پیش نخواهد رفت و برای طرفداران عرب خود چنین آرزوی با ارزشی را محقق نمی سازد و احتمالا به منظور پرهیز از تبعات یا جلوگیری از قدرتمند شدن “دولت در درون دولت” آمریکا که از نتایج بی باکی وی نگران است، این حمله را تکرار نمی کند.
برای نخستین بار بیشتر رسانه های عربی با همتایان اسرائیلی خود در تمجید بیش از اندازه از رئیس جمهور آمریکا و قرار دادن وی در جایگاه بالا توافق و همگرایی دارند مکانی که قبلا هیچ رئیس جمهوری به آن نرسیده بود. حتی یکی از تحلیلگران اسرائیلی گفت رئیس جمهور ترامپ” با این حمله ثابت کرد از همتای روسی خود ولادمیر پوتین نمی ترسد و نیز از هیچ کدام از توجیه های دستگاه اطلاعاتی وی “کا گ پ” از جمله تصور آن درباره آشفته شدن اوضاع هراسی ندارد.”
این همگرایی رسانه های اسرائیلی- عربی (در این جا از رسانه های کشورهای طرفدار آمریکا صحبت می کنیم) به موازات همگرایی رسمی عادی سازی [روابط] سیاسی و اقتصادی است که نزدیک است از حالت محرمانه سری به آشکار تبدیل شود و شاید مقدمه ای برنامه ریزی شده برای آن است.
بن علی یلدیریم، نخست وزیر ترکیه شفاف و بی پرده بود هنگامی که پس از استقبال از حمله موشکی آمریکا تاکید کرد این حمله به تنهایی کافی نیست و باید در سلسله حملات دیگری نیز صورت گیرد و هیچ مانعی ندارد یکی از این حملات کاخ ریاست جمهوری سوریه در دمشق را هدف قرار دهد و شاید این همان چیزی است که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل را تشویق کرد به وی اطمینان دهد احتمالا حملات دیگری وجود دارد.
با نگاهی به مواضع آمریکا و واکنش کارشناسان اعتقاد نداریم حملات دیگری در آینده وجود داشته باشد و برخی که شدیدا منتظر آن ها هستند ما را ببخشند زیرا این حمله در چارچوب راهبرد آمریکا قرار نمی گیرد زیرا وجود ندارد و کسانی هستند که می گویند” راهبرد ترامپ عدم وجود یک راهبرد مشخص در سوریه است” و آنچه ما تاکنون شاهد آن بوده ایم این است که این مرد یعنی ترامپ ” هرکس را که اوباما از وی متنفر بود، دوست دارد و هر کاری که اوباما از انجام آن پرهیز کرد انجام می دهد و برعکس این دو مورد نیز درست است و این راهبردی بی همتا است.
کادر رهبری روسیه سکوت اختیار کرد و درباره پاسخ دادن و در نتیجه برملا کردن ورق های راهبردی خود زیاد سخن نگفت و این سکوت شاید از تهدیدهای آمیخته به رجزخوانی ترسناک تر باشد. اما بیانیه مشترک ایران و روسیه که امروز صادر شد و در آن آمده است” تجاوز آمریکا به سوریه در سپیده دم روز جمعه از خطوط قرمز ها فراتر رفته است” و افزوده است” با قدرت به این تجاوز به سوریه پاسخ خواهیم داد و روسیه و ایران به آمریکا اجازه نخواهند داد بر جهان سیطره پیدا کند” این تهدید راهبردی از حمله موشکی فراتر می رود و به مناطق دور تر در منطقه و جهان می رسد و تاکید می کند تجاوز آمریکایی، ایران و روسیه را به هم نزدیک تر کرد و مسکو و واشنگتن را از هم دور و به عبارت دیگر کاملا نتیجه عکس داد.
جنگنده های سوریه روز یکشنبه به حملات هوایی خود در ادلب ادامه دادند و منطقه “خان شیخون” را که در آن قتل عام روی داد بمباران کرد. نیروی هوایی روسیه نیز به همین اقدام مبادرت ورزید و با هیچ مخالفت و اعتراضی از سوی آمریکا مواجه نشد، گویی زبان حال ترامپ می گوید هیچ مانعی برای ازسرگیری کشتار با موشک و تسلیحات متعارف وجود ندارد، حتی اگر در میان قربانیان کودکان زیادی وجود داشه باشند اما برای ما آمریکایی ها استفاده از تسلیحات شیمیایی ممنوع است.
وزارت دفاع روسیه به نکته ای اشاره کرد که شایسته تامل است ” آمریکا پایگاه هوایی الشعیرات را با پنجاه و نه موشک توماهاک بمباران کرد و از روی عمد جنگنده ها و انبارهای تسلیحات را هدف قرار داد بر این اساس که این جنگنده ها که “خان شیخون” را با تسلیحات شیمیایی بمباران کردند از همان پایگاه برخاستند. بنابراین چرا این تسلیحات و گازها از انبارها و جنگنده های در این پایگاه هوایی [به بیرون] نشت نکرد و چرا بر ده ها روزنامه نگار و کارشناسی تاثیر نگذاشت که دیروز و امروز از این منطقه دیدار کردند؟
پاسخی برای این پرسش نداریم زیرا خطاب به آمریکایی ها، اروپایی ها و عرب هاست، کسانی که مسئولیت این قتل عام را بر گردن جنگنده های نظام انداختند و گمان نمی کنیم آن ها به این پرسش یا دیگر پرسش ها پاسخ دهند زیرا پاسخی در اختیار ندارند و اگر هم داشته باشند در اختیار ما یا دیگران قرار نخواهند داد.
زمانی را به یاد می آورم که کالین پاول، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی که تصاویر کارگاه های سیار شیمیایی و بیولوژیک عراق را در دست داشت، تمام جهان را برای توجیه تجاوز قریب الوقوع به عراق با آن ها مورد خطاب و تهدید قرار داد. در آن زمان میهمان شبکه “سی ان ان ” در دفتر لندن بودم تا دیدگاه جهان عرب را ارائه دهم و با اطلاعات موثقی تاکید کردم وی دروغ می گوید و تمام تسلیحات کشتار جمعی عراق توسط بازرسان بین المللی نابود شده است و نسبت به خطرات این جنگ تهاجمی به عراق هشدار دادم. در آن زمان بیشتر [کشورهای عرب] تعلق خاطرعربی داشتند و بیشتر شبکه های تلویزیونی آن ها مخالف تجاوز آمریکا بودند. یاد آن روزها به خیر.
پاول شجاعت و مردانگی داشت هنگامی که بر صفحه تلویزیونی همان شبکه و شبکه های دیگر حضور پیدا کرد و دردمندانه از این اشتباه عذرخواهی کرد و گفت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به وی این تصاویر را با گزارش هایی گمراه کننده داده بود همانطور که اوباما از حمله به لیبی عذرخواهی کرد و گفت بدترین تصمیمی بوده که در دو دوره ریاست جمهوری خود اتخاذ کرده بود و معلوم شد کسی که این اطلاعات کاذب را درباره عراق ارائه کرده بود شخصی بود به نام رافد الجنابی که اطلاعات امریکا وی را با همکاری دکتر احمد چلپی به خدمت گرفته بود و با وی در لندن در شبکه ای تلویوزیونی وابسته به انگلیس دیدار کردم در حالی که وی در فلیمی مستند مشارکت کرده بود و عاقبت وی مانند تمام مزدوران شناخته شده بود و آخرین خبرها از وی حاکی از این است که به عنوان پیشخدمتی در رستوران فست فود “برگر کینگ” در شهری در آلمان کار می کند.
با پرسش زیر مقاله را به پایان می رسانیم: آیا ترامپ هنگامی که در آینده متوجه واقعیت طرفی شود که از این تسلیحات شیمیایی در “خان شیخون” استفاده کرده است، عذرخواهی خواهد کرد؟ آیا کسانی عذرخواهی خواهند کرد که شجاعت وی را تایید کردند و او را تشویق کردند و فراموش کردند وی همان رئیس جمهور نژاد پرستی است که از ورود سوری ها به آمریکا با هر گرایشی در کنار پنج کشور عربی و اسلامی دیگر ممانعت کرد.
بار دیگر منتظر پاسخ نخواهیم بود و انتظار عذرخواهی از کسی نداریم همانطور که توقع و انتظار عذرخواهی از برادران عراقی ها و لیبیایی هایی خود نداشتیم کسانی که واقعیت را بسیار دیر و پس از ویران شدن دو کشور متوجه شدند… روزهای آینده این مسئله را ثابت خواهد کرد.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی  وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *