أحدث المقالات

وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند / رهبری حماس در روز‌های اخیر با حداقل دو کشور از جمله عمان ارتباط برقرار کرده

رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

Loading

سه سوال برای طرح جدید ترامپ جهت مبارزه با داعش

۱۳۹۶/۰۱/۲۲ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه : چنانچه آمریکا نیروهای بیشتری به سوریه اعزام کند چه کسی در کنار آنها با داعش خواهد جنگید و چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

گیل تسماخ لمون، تحلیلگر شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی دینفس وان منتشر شد، نوشت: در حال حاضر ارتش آمریکا گزینه‌های خود را برای سوریه نهایی کرده‌است. حداقل در حال حاضر محدودیت بکارگیری نیرو در دولت اوباما اینک به پایان رسیده‌است. درحالیکه طراحان نظامی به دنبال مرحله بعدی مبارزه با داعش هستند، سه سوال زیر مطرح است:

چنانچه آمریکا نیروهای بیشتری به سوریه اعزام کند چه کسی در کنار آنها با داعش خواهد جنگید و چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

گیل تسماخ لمون، تحلیلگر شورای راهبردی روابط خارجی در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی دینفس وان منتشر شد، نوشت: در حال حاضر ارتش آمریکا گزینه‌های خود را برای سوریه نهایی کرده‌است. حداقل در حال حاضر محدودیت بکارگیری نیرو در دولت اوباما اینک به پایان رسیده‌است. درحالیکه طراحان نظامی به دنبال مرحله بعدی مبارزه با داعش هستند، سه سوال زیر مطرح است:

1- آیا دوره عدم اعزام نیروی زمینی به سوریه برای همیشه به پایان رسیدهاست؟

آیا سیاست دولت اوباما مبنی‌بر عدم اعزام نیروی زمینی آمریکا در مقیاس گسترده به سوریه به پایان رسیده‌است؟

در حال حاضر پاسخ این است: ممکن است نیروهای آمریکایی بیشتری به سوریه اعزام شوند اما نباید انتظار ایفای نقش نظامی و نبرد از آنها داشت. مشاوره و حمایت نظامی همچنان یک اصل اساسی است.

اوباما در عدم اعزام نیروی زمینی  به سوریه ثابت قدم بود اما بی سر و صدا و آرام واحد عملیات ویژه را هم به عراق و هم به سوریه اعزام کرد. تکاوران ارتش آمریکا در منبج(سوریه) کمک‌های امنیتی ارائه کرده‌اند و تفنگداران دریایی آمریکایی در رقه حضور دارند تا پرچم آمریکا را به اهتزاز در آورند و جلوی تحرکات نیروهای روسیه و سوریه را بگیرند. سوال این است: چه تعداد بیشتری از نیروها به سوریه اعزام خواهند شد؟ آیا ماموریت نیروهای آمریکایی می‌تواند به امور پشتیبانی و نه انجام نبرد محدود شود؟

جان دوریان سرهنگ نیروهای هوایی آمریکا و سخنگوی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش گفت: نیروهای ائتلاف به ماموریت خود برای  آموزش، ارائه مشاوره و حمایت نظامی و همراهی نیروهای شورای نظامی منبج ادامه داده‌اند. نیروهای شورای نظامی منبج امنیت شهر منبج را تامین می‌کنند و حکومت محلی و خدمات عمومی را اعاده کرده‌اند. وی همچنین گفت: حضور ائتلاف بین‌المللی تا حدودی برای نیروهای شریک ما اطمینان بخش است.

علیرغم صحبت‌های ترامپ از ویژگی‌ها و ارزش‌های منطقه پرواز ممنوع، عده معدودی در دولت آمریکا انتظار دارند که ارزش‌های منطقه پرواز ممنوع بزودی محقق چراکه چنین فضایی می‌تواند نیروهای آمریکا را در تقابل مستقیم با نیروهای روسیه قرار دهد که از رژیم سوریه حمایت می‌کنند، قرار دهد.

ترامپ روشن نساخته‌است که چه نقشی را برای نیروهای زمینی آمریکا در جنگ علیه داعش در نظر دارد. اما روشن ساخته‌است که چنین گزینه‌هایی باید مورد ارزیابی قرار گیرند.

کلید واژه برای افراد آشنا با طرح و برنامه‌های نظامی، انعطاف‌پذیری است. فرماندهان نظامی مایلند که با شکل‌گیری ماموریت‌های نظامی بتوانند نیروها را در سراسر مرز بین سوریه و عراق به حرکت در آورند. شرایط موجود در شمال سوریه با وجود انبوه نیروهای سوریه، روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا به شکل فوق‌العاده‌ای نیز در حال شکل‌گیری است. این وضعیت به سوال بعدی(سوال دوم)  که ماه‌ها مطرح بوده می‌شود.

2- چه کسی در کنار آمریکا با داعش خواهد جنگید؟

ترکیه نیروهای کرد سوریه را تروریست قلمداد می‌کند که با پ.ک.ک بعنوان یک گروه غیرقانونی در ارتباط است. آنکارا همچنین تمایل خود را مبنی‌بر فاصله گرفتن و جدایی آمریکا از یگان‌های مدافع خلق و یگان‌های مدافع زنان آشکار ساخته‌است. هم‌زمان فرماندهی ارتش آمریکا یگان‌های یادشده را نیروها و متحدینی قابل اعتماد و نیرومند قلمداد می‌کند. نیروهای کردی سوریه به دولت آمریکا در دوره اوباما بواسطه سیاست دولت اوباما مبنی‌بر جنگ علیه داعش از طریق نیروهای محلی به سرعت نزدیک شدند. بعبارت دیگر در حال حاضر چالش آمریکا هدایت جنگ بدون فرماندهی نبرد و  هدایت جنگ بدون از دست دادن متحدینش در اثر اصطحکاکات داخلی میان متحدین است.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است در پایان ماه مارس 2017 به ترکیه سفر کند باید بدنبال راه‌های تقویت صلح و امنیت باشد. وی جدیدترین مقام آمریکایی از زمان پایان دولت اوباما و شروع بکار دولت ترامپ است که به ترکیه سفر خواهد کرد تا از آنکارا بخواهد تنش‌هایش را با ائتلاف کاهش دهد و بر جنگ با داعش متمرکز شود. مقامات ترکیه آشکارا گفته‌اند که مایلند نیستند کردها بخشی از جنگ برای رقه باشند و تاکید کردند چنانچه کردها در این نبرد حضور داشته باشند مناسبات آنکارا – واشنگتن آسیب خواهد دید.

بخشی از دستورکار تیلرسون در سفر به آنکارا  حفظ مناسبات ترکیه – آمریکا خواهد بود و اینکه این مناسبات قربانی عملیات رقه نشود.

روسیه را باید به این ملغمه و ترکیب اضافه کرد. وضعیت خیلی پیچیده و حساس شده‌است بگونه‌ای که ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بدون اطلاع با همتایان خود از ترکیه و روسیه دیدار کرد. اخیراً مقامات نظامی آمریکا در بغداد اعلام کردند که در حال حاضر مسیر رو به جلو است.

سرهنگ دوریان سخنگوی ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص نقش ترکیه گفت: هفته‌ها و ماه‌ها است ما روشن ساخته‌ایم که نسبت به نقش ترکیه در عملیات مبارزه با داعش در شمال سوریه منعطف هستیم. البته در خصوص نقشی که ترکیه باید ایفا کند به توافق نرسیده‌ایم اما مذاکرات با آنکارا از کانال‌های نظامی و سطح دیپلماتیک به شکل روزانه در جریان است.

3- بعد از رقه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نبرد برای رقه قریب الوقوع است. اما بعدش چه خواهد شد. این سوالی است که ژنرال‌های آمریکایی می‌پرسند. ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: مصائب جنگ داخلی سوریه باید رسیدگی شود، حمایت و کمک‌های انساندوستانه باید برای مردم فراهم شود و نقطه نظرات واگرایانه بازیگران مختلف در درگیری سوریه باید مورد توجه قرار گرفته و رسیدگی شود. وی همچنین گفت: ما باید  دیدگاهی داشته باشیم که چگونه اقدامات نظامی ما شرایطی را فراهم می‌کند که می‌تواند به مبنایی تبدیل شود که تیلرسون وزیر امور خارجه ما از این مبنا برای رسیدن به راه حل سیاسی در ژنو استفاده کند. دانفورد گفت: طرحی که پنتاگون به ترامپ ارائه خواهد کرد تنها یک طرح نظامی نخواهد بود بلکه این طرح شامل نیازها و ضرورت‌های دوره پسادرگیری خواهد بود که مستلزم تلاش‌های کارگزاری‌های خدمات عمومی خواهد بود.

اما در حالیکه دانفورد، سرهنگ ژوزف وتل فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا و دیگر فرماندهان نظامی خواهان حمایت کاخ سفید فراتر از اقدام نظامی هستند، دولت ترامپ اعلام کرده‌است که کشورسازی نخواهد کرد و تعدیل زیادی در وزارت امور خارجه این کشور انجام نخواهد داد چراکه وزارتخانه اخیرالذکر بطور سنتی معمار پایان دادن به جنگ‌ها است.

چگونه آمریکا مطمئن است که پایان دادن به داعش خلائی ایجاد نخواهد کرد که بطور مستقیم منجر به آغاز سازمان جایگزین داعش شود و نهایتا موجب گردد تا نیروهای آمریکا مجدداً به منطقه بازگردند؟ و چگونه مقامات نظامی شریکی برای توسعه و دیپلماسی در چارچوب دولتی پیدا خواهند کرد که اغلب آنچه وزارت امور خارجه آمریکا انجام می‌دهد ر ا غیرضرور تلقی می‌کند؟

در هفته‌های آتی سه سوال فوق در کانون توجهات قرار خواهد گرفت. افکار عمومی آمریکا بخوبی سوالات یادشده را درک خواهند کرد همانگونه که بطور بالقوه هزاران نفر از نیروهای آمریکایی دیگری به افغانستان، عراق و سوریه سرازیر خواهند شد. اوباما ممکن بود بگوید که جزر و مد جنگ کاهش پیدا کرده‌است اما پایان دادن به درگیری‌های آمریکا در دوره پسایازده سپتامبر برای وی غیرممکن بود. جانشین اوباما که علاقه و اشتیاق مشترکی با وی دارد و بدنبال ساختن کشور خود است با چالش مشابهی مواجه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *