جدیدترین مطالب

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

افزایش پدیده اسلام هراسی در آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین: ترجمه- پژوهش ها و گزارش های متعدد به افزایش چشمگیر پدیده اسلام هراسی در جامعه آمریکا اشاره دارد، مسأله ای که جناح راست گرا نقش زیادی در دامن زدن به آن از طریق تبلیغات رسانه‌ای ایفا کرده و این رسانه ها تلاش می کنند با استفاده ابزاری از برخی حوادث، به این مسأله دامن بزنند.

مجله سیاست بین الملل در گزارشی به قلم حازم محفوظ در این باره نوشت: چه بسا یکی از دلایل افزایش پدیده اسلام هراسی آن است که مسلمانان اسلام را به شکل درست معرفی نکرده اند و یا چه بسا درک نادرستی از اسلام در آمریکا و به شکل کلی درغرب به دلیل عدم تمییز میان  دین اسلام و اقدامات گروه‌های افراطی و به ویژه داعش وجود دارد.  در نتیجه این درک نادرست، غرب ترس را به اسلام و نه به گروه های افراطی ارتباط داد. این مسأٖله شناختن دلایل حقیقی افزایش پدیده اسلام هراسی در جامعه ای متسامح و دموکراتیک همچون آمریکا را مهم می سازد تا به یک درک درست درباره جامعه آمریکا به شکل عام و رهبران سیاسی آن به شکل خاص برسیم.

 

معضل داعش

به نظر می رسد بسیاری از مسلمانان در آمریکا به تشکیلات تروریستی داعش به عنوان یک الگوی حقیقی از اسلام می نگرند. این امر از آن روست که تعلیمات تبلیغاتی این تشکیلات شامل بسیاری از احکام شرعی مجزا است که اقدامات وحشتناک آنها را توجیه می کند. این در حالی است که این سازمان تروریستی از روح و مبادی دین اسلام کاملا به دور است.

بر اساس نظر سنجی انجام شده از سوی موسسه مطالعات نحوه زندگی، بیش از یک چهارم مردم آمریکا و نزدیک به نیمی از کشیش های پروتستان بر این باورند که داعش نماینده حقیقی جامعه اسلامی است. در همین حال مرکز بروکینگرز در یک نظر سنجی دیگر اعلام نموده که ۱۴درصد آمریکایی ها بر این باورند که تشکیلات داعش مورد حمایت اکثر مسلمانان جهان است.

همچنین نتایج پژوهش انجام شده از سوی جامعه شناسان دانشگاه مینیسوتا در ماه های اگوست و سپتامبر ۲۰۱۶م نشان داد که مسلمانان بیشترین گروه مورد مخالفت در آمریکا هستند؛ به شکلی که این پژوهش نشان داد مخالفت جامعه آمریکا با مسلمانان از ۲۶درصد در سال ۲۰۰۶م به ۴۵.۵درصد در سال ۲۰۱۶م رسید.

همان گونه که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ م در افزایش پدیده اسلام هراسی نقش داشت، ترس از داعش نیز باعث افزایش پدیده اسلام هراسی در آمریکا شد، به ویژه پس از آن که رئیس دفتر تحقیقات فدرال آمریکا اعلام نمود که حدود ۲۵۰ آمریکایی برای پیوستن به داعش به سوریه سفر کرده اند و این در حالی است که تعداد آنها پیش از آن کمتر از ۱۰۰ آمریکایی بود.

 

شبکه اسلام هراسی

با افزایش کمپین های نفرت از اسلام در آمریکا به دلیل اقدامات داعش، می توان مشاهده نمود که برخی از گروه های مخالف اسلام و مسلمین از این اقدامات برای دامن زدن به اسلام هراسی استفاده می کنند و با مطرح نمودن نظریه توطئه بر این باورند که مسلمانان به شکل پنهانی درحال برنامه ریزی برای جایگزین ساختن حکومت های دینی استبدادی به جای دولت های دموکراتیک در آمریکا هستند.

به نظر می رسد این گروه های مخالف اسلام و شبکه های موسوم به اسلام هراس که مجموعه ای از نظریه پردازان ایدئولوژیک هستند، توانسته اند جامعه مدنی آمریکا و گفتمان های عمومی را با خود همراه سازند.

این شبکه به شکل گسترده ای در بیش از ۲۰ ایالت آمریکا به شکل مجموعه هایی با هدف ترویج ترس غیر عقلانی از اسلام و مسلمین پراکنده شده اند. این شبکه تشکیلاتی ریشه دار و مورد حمایت خوب مالی است که در راستای رساندن اطلاعات نادرست درباره اسلام و مسلمین به میلیون ها آمریکایی از طریق افراد متعصب فعال، کارشناسان و اصحاب رسانه فعالیت می کنند.

شبکه اسلام هراسی در تأمین بودجه خود بر مجموعه گسترده ای از سازمان ها، حامیان مالی و تاجران تکیه دارد؛ به شکلی که میزان کمک مالی به این شبکه در سال ۲۰۱۱م به ۴۲.۶ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵م به ۵۷ میلیون دلار رسید. روشن است که افزایش بودجه این شبکه در راستای اهداف آن که در ترویج تنفر از مسلمانان خلاصه می شود، هزینه می گردد.

 

افزایش تنفر از مسلمانان

تصمیمات دولت جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع برخی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان، از سوی جریان راست گرای افراطی مخالف مسلمانان در راستای فعال سازی گروه های نفرت به کارگرفته شد. بر اساس آماری که از سوی مرکز splc متخصص در زمینه حقوق بشر و افکار عمومی در ۱۵فوریه ۲۰۱۷ منتشر شد؛ گروه های مخالف اسلام در آمریکا با رشد ۱۹۷ درصدی از ۳۴ گروه در سال ۲۰۱۵م به ۱۰۱ گروه در سال ۲۰۱۶م افزایش یافتند. 

در مقابل رشد گروه های مخالف اسلام ، شاهد کاهش گروه های مخالف دولت آمریکا از ۹۹۸ گروه در سال ۲۰۱۵م به ۶۲۳گروه در سال ۲۰۱۶م بوده ایم و در نتیجه تعداد جنایت های تنفر از مسلمانان افزایش یافت و تعداد ۸۶۷ جرایم تنفر و تبعیض در ۱۰ روز اول پس انتخاب دولت ترامپ و نیز بیش از ۳۰۰ حادثه هدف قرار دادن مهاجرین و مسلمانان اتفاق افتاد.

در همین حال “لوریتا لینچ” وزیر دادگستری امریکا اعلام نمود که آخرین آمارهای دفتر تحقیقات فدرال به آن اشاره دارد که جرم تنفر از مسلمانان در سال ۲۰۱۵م به میزان ۶۷درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر در مدارس آمریکا فضای منفی ای حاکم شده و ترس و نگرانی در میان دانشجویان مسلمان افزایش یافته است و بسیاری از معلمان از کلمات توهین آمیز در برخورد با دانشجویان مسلمان در کلاس‌ها استفاده می نمایند. در پی این حوادث دیده بان اسلام هراسی وابسته به دارالافتای مصر درباره موج بی سابقه گفتمان مخالف با اسلام و مسلمانان هشدار داد.

درپایان می توان گفت، اگرچه گروه های افراطی به اسلام اهانت نمودند و تأثیر عمیقی در افکار عمومی آمریکا برجای گذاشتند و مفهوم تروریسم را تثبیت نمودند؛ اما ربط دادن این گروه های افراطی به اسلام خود بخشی از تروریسم هدفمند علیه مسلمانان است که باردیگر میزان آن در حال افزایش است. 

در مجموع به نظر می رسد، ترس از اسلام به دلیل تشکیلات تروریستی داعش، جناح راست گرای افراطی آمریکا و تصمیمات نادرست اخیر دولت آمریکاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *