جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده اصفهان: بعید است اسرائیل بخواهد وارد مهلکه با ایران شود

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

آیا سیاست آمریکا، برجام را به مخاطره می افکند؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: زاچاری لوب تحلیلگر شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله ای به سیاست دونالدترامپ در قبال توافق هسته ای ایران پرداخته است .

دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که توافق هسته ای با ایران را فسخ یا مذاکرات را تجدید خواهد کرد که به عنوان بازتابی از انتقادات برخی از اعضای کنگره آمریکا در زمان عقد این توافق محسوب می شد. چرا که بسیاری از آنها با لغو تحریم ها مخالفت کرده و عنوان می کردند که این توافق ایران را توانمند ساخته و به آن امکان می دهد تا نفوذ خود را در درگیری های منطقه ای نظیر جنگ داخلی سوریه گسترش دهد. همچنین، منتقدان اظهار می کردند که مقررات نظارتی برجام هرگز تضمین نمی کند که ایران مخفیانه سلاح هسته ای تولید نخواهد کرد.

هم اکنون ترامپ می تواند با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری، تحریم های لغو شده را برگرداند یا تحریم های تازه ای اعمال کند، به تصویب تحریم های قانونی مورد تایید کنگره بپردازد، یا اینکه اجازه دهد تحریم های هسته ای لغو شده توسط رئیس جمهور سابق منقضی شده و زمان تجدید آنها مجددا فرا برسد. با این حال، هر یک از این اقدامات از نظر ایران یا اعضای 1+5 به عنوان عدول آمریکا از تعهدات خود تلقی خواهند شد.

پس از آزمایش موشک بالستیک توسط ایران در اواخر ژانویه 2017، دولت آمریکا تحریم های جدید خود را علیه بیست و پنج شخص و نهاد مرتبط با برنامه موشکی یا نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزایش داد. (هر چند موشک های بالستیک می توانند برای حمل سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار گیرند، اما به حوزه برجام مربوط نیستند؛ همچنانکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که قوانین برجام را مدون کرده است، در این موضوع، واژه ای صرفا غیر الزام آور را بکار برده است). آرین طباطبایی، استادیار دانشکده خدمات خارجی ادموند ای والش جورج تاون، در این باره می گوید :« این [تحریم] انحراف فاحش از سیاست قبلی، ازجمله سیاست دولت اوباما، محسوب نمی شود».

این لایحه تحریم جدید که مورد حمایت نمایندگان ارشد حزب جمهوریخواه و دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا قرار گرفته است، می تواند مانع از آن شود که ریاست جمهوری این کشور، تعهد پیشین آمریکا مبنی بر خارج ساختن اشخاص خاص از لیست تحریم ها در عرض هشت سال از اجرای توافق برجام را اجرا نماید. همچنین، این لایحه ممکن است به عنوان مانعی در بهره مندی ایران از لغو تحریم ها تعبیر شود. برهمین اساس نیز، انجمن کنترل تسلیحات، گروه مستقل منع گسترش سلاح های هسته ای که در واشنگتن مستقر است، تاکید کرده است که این [تحریم] جدید « اجرای توافق هسته ای را تهدید می کند».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *