جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

امیرعبداللهیان: مبنای قضاوت ما رفتار آمریکاست؛ پرواز ریزپرنده‌ها در حد اسباب‌بازی بود

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

Loading
پیام موضع ترامپ درباره برجام

واقع بینی برجامی در دستور کار آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در نامه‌ای به رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان این کشور آشکارا اعلام نموده که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای با گروه 1+5 کاملاً عمل نموده و جای هیچگونه تردیدی نسبت به تمدید تعلیق تحریم‌های زیرمجموعه برجام وجود ندارد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ که در مبارزات انتخاباتی خود راه افراط را در پیش گرفته و نخست وعده کرده بود توافق هسته‌ای را پاره کند و سپس قول داد در آن تجدید نظر نماید، اکنون خواستار این شده که مجلس نمایندگان امریکا یک بررسی اصولی درباره برجام نموده و خود همین موضوع را در دستور کار شورای امنیت ملی امریکا قرار داده تا تطبیق یا عدم تطبیق آن را با امنیت ملی امریکا بررسی نماید.
این در حالی است که همزمان نیز پومپئو رئیس سازمان اطلاعاتی مرکزی امریکا (CIA) دستور داده که کلیه بندهای توافق هسته‌ای مورد بررسی دقیق قرار گرفته و جاسوسان امریکایی در سرتاسر جهان اجرای دقیق این بندها را مورد ارزیابی نزدیک قرار دهند. بدین ترتیب مشاهده می شود همه مقامات و سازمان ها بویژه سازمان های اطلاعاتی و امنیتی امریکا با چنان اشتیاقی به دنبال یافتن شکافی در توافق هسته‌ای هستند تا بلکه بتوانند آن را به مردم امریکا و جهانیان معرفی نموده و به سبب آن توافق هسته‌ای را نقض نمایند.

بنابراین در چنین فضایی موضع مثبت وزیر خارجه امریکا در جمع مخالفان سرسخت برجام در صحنه سیاسی امریکا از یک سو نشان از آن دارد که به رغم مخالفت جویی‌های پیشین ترامپ با برجام، حالا آنها هم با واقع بینی متمایل به حفظ آن هستند و همین امر می‌تواند زمینه را مهیای تعامل مثبت میان تهران و واشنگتن بر سر اجرای برجام نماید.

از سوی دیگر مهر تأیید امریکایی‌ها بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای حاکی از استحکام متن آن در چارچوب برد- برد است که مطابق با منافع و امنیت ملی ایران منعقد گردیده به ترتیبی که این‌همه تندرو و مخالف در امریکا بسیج شده‌اند بلکه بتوانند نقطه‌ای برای ورود به آن بیابند اما تاکنون نتوانسته‌اند.

یعنی در چنین فضایی که نهادهای مهم بین‌المللی با ریز بینی و حساسیت دوچندان به دنبال بهانه‌ای برای نقض توافق هسته‌ای هستند، رویکرد هوشمندانه ایران در دستیابی به برجام و پایبندی تمام و کمال به آن از بروز اختلاف نظر و کارشکنی بویژه در ارتباط با امریکا جلوگیری کرده است.

این نکته بیش از هرچیز باید مورد توجه منتقدان داخلی قرار گیرد. مخالفانی که با نادیده انگاشتن ارزش های این توافق بزرگ و پیامدهای راهبردی آن بر امنیت ملی ایران، در ایجاد فشار بر دولت، گوی سبقت را از دشمنان خارجی ربوده‌اند آن هم در شرایطی که تندروهای دولتی امریکا دست به دست یکدیگر داده تا شاید بتوانند روند اجرای برجام را با خلل رو به رو کنند.

بنابراین مخالفان برجام در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری باید خود را با این دستاورد تاریخی کشور همراه سازند و به جای سمپاشی و گمراه نمودن افکار عمومی نسبت به توافق هسته‌ای، تلاش نمایند بویژه در این دوران انتخابات، مردم را به اهمیت و حفظ این دستاورد رهنمون سازند تا کشور بطور یکپارچه از توافق تاریخی خود در برابر دشمنان دفاع نماید.

به هر حال رئیس جمهوری امریکا راهی ندارد جز اینکه قانون سه ماهه تعلیق تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای را تمدید نماید زیرا مختصات حقوقی این توافق به اندازه کافی دقیق تنظیم گردیده و یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد (2231) به ترتیبی در پشتیبانی آن قرار دارد که جای یافتن شکاف برای دولتمردان امریکا باقی نمی گذارد. اما با توجه به اشتیاق فراوان این دولتمردان و سایر دشمنان منطقه‌ای ایران باید انتظار داشت اگر آب سردی بر روابط در حال سوزان ایران و امریکا در دوره دونالد ترامپ ریخته نشود که امکان دیالوگ سازنده بین طرفین برقرار گردد، با بهانه‌گیری در ابعاد گوناگون و از جمله سوء استفاده از به اصطلاح تروریسم در خاورمیانه، تحریم‌های جدید غیر هسته‌ای علیه ایران به کار گرفته شود و نقش منطقه‌ای ایران افول نماید.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *