جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ادعای اف‌بی‌آی: هکرهای چینی به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند

تهران-ایرنا- رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مدعی شد، هکرهای وابسته به دولت چین، به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند و منتظر «لحظه مناسب برای وارد کردن ضربه ای مخرب و ویرانگر» هستند.

ایرانی های همراه اسرائیلی های مخالف

روز جمعه میلیون ها نفر از مردم ایران در راهپیمایی حمایت از انتقام نیروهای مسلح ایران بابت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شرکت کردند، خبری که در بهبوهه هیاهوی حمله پهبادی کذایی بر علیه پایگاه شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان کمرنگ ماند.

Loading

نسخه نهایی برای بحران فلسطین

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین: راهکار تشکیل «دو دولت» در اراضی اشغالی فصل مشترک دولت های غربی از جمله دولت دموکرات «باراک اوباما» برای پیشبرد فرایند سازش میان اعراب و اسرائیل بود. اکنون در بن بست سازش «دونالد ترامپ» می کوشد طرحی موسوم به «معامله بزرگ قرن» را سوداگرانه و با اتکا به اجبار و اعمال فشارهای گوناگون بر جامعه بین المللی به انجام رساند و به منازعات چند دهه ای گروه های مقاومت فلسطینی با اشغالگران را خاتمه دهد.

اشغال فلسطین، به عنوان اولی ترین مساله سیاسی خاورمیانه و جهان اسلام که بیش از هفتاد سال خاری در چشم ملت های منطقه و استخوانی در گلوی جهان اسلام بوده، رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی را هم به خود مشغول کرده است.

راه حل دو دولت از سال های ابتدایی دهه 90 خورشیدی تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما، به طور ویژه در دستورکار رهبران کاخ سفید قرار گرفت و این در حالی بود که دوره اوباما بدون رساندن این روند به نقطه ای مشخص به پایان رسید.

توافق میان «یاسر عرفات» رییس سازمان آزادی بخش فلسطین و «اسحاق رابین» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وساطت «بیل کلینتون» رییس جمهوری وقت آمریکا در قالب پیمان اسلو 1 و اسلو 2 طی سال های 1993 تا 1995، اصلی ترین بستر را برای طرح دو دولت شکل داد؛ برنامه ای که به رغم تلاش های بسیار، به خاطر ناهمخوانی با واقعیات فلسطین، هرگز عملیاتی نشد.

سیاست های معتدل نمایانه اوباما در مورد مساله فلسطین و اتخاذ رویکردهای منتقدانه در برابر شهرک سازی ها و تجاوزگری های رژیم صهیونیستی نیز نتوانست به تحقق طرح کلان و کلی  دو دولت در سرزمین اشغالی کمکی کند.

روی کار آمدن ترامپ و تغییر رویکرد دولت آمریکا در قبال مساله فلسطین، معادلات را  در سرزمین اشغالی تغییر داد. چراغ سبز ترامپ به اشغالگران با از سرگیری روند شهرک سازی و تشدید تجاوزگری های اشغالگران قدس، مساله فلسطین را وارد فاز تازه ای کرد. در ادامه طرح ایجاد دو دولت در چارچوب توافقات بین المللی به حاشیه رانده و برنامه هایی جدید جایگزین آن شد.

ترامپ طرح خود برای پیشبرد روند سازش میان فلسطینیان و اشغالگران را در قالب معامله بزرگ قرن  مطرح کرد؛ طرحی مبتنی بر قطعیت تملک صهیونیست ها بر بخش هایی مهم از سرزمین اشغالی و نادیده گرفتن سیاست های تجاوزکارانه تل آویو که تشکیل کشوری ظاهرا مستقل در فلسطین را تنها در سرزمینی کوچک شامل نیمی از کرانه باختری، نوار غزه و چند محله از بیت المقدس شرقی می پذیرد. بر اساس این طرح، فلسطینی ها باید برای تشکیل کشوری مستقل، از بخش هایی مهم و قابل توجه از خاک سرزمینی خود چشم پوشی کنند.

این طرح که تهاجمی تر از سایر برنامه های صهیونیستی برای فلسطین چیده شده فرسنگ ها دور از واقعیات این سرزمین، حاصلی جز دامن زدن به خشم و نارضایتی مردم فلسطین و تداوم بی ثباتی در سرزمین اشغالی نخواهد داشت.

نتیجه تلاش برای تحمیل معامله قرن به فلسطینی ها، تشدید مقاومت و پویش های مردمی خواهد بود که طی سال های گذشته همواره رژیم صهیونیستی را مستاصل کرده است. تجربه جنبش انتفاضه اول و دوم نشان داده که اشغالگران در برابر مقاومت های مردمی، به ورطه خشونت و سرشکستگی افتاده اند. صهیونیست ها از فروردین ماه 1397 تاکنون با تظاهرات مردمی موسوم به «تظاهرات بازگشت» مواجه بوده اند؛ تظاهراتی به مناسبت «روز زمین» که امسال به خاطر تشدید تجاوزگری و قلدرمآبی اشغالگران و حامیان بین المللی آنها نزدیک به سه ماه است به درازا کشیده و دورنمای نزدیکی برای پایان آن متصور نیست.

جمهوری اسلامی ایران با علم و آگاهی در مورد این واقعیت که راهکارهای غربی مبتنی بر لجاجت و تمامیت خواهی صهیونیست ها هرگز کارساز نیست و به تنش در سرزمین اشغالی دامن می زند، همواره مخالفت خود را با طرح های سازش محور اعلام کرده است. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، فرایند سازش مورد نظر غرب، بسیاری از خواسته ها و حقوق فلسطینی ها را نادیده می گیرد؛ مسایلی چون تعیین وضعیت بیت المقدس و مناطق اشغالی، حق بازگشت آوارگان فلسطینی، شهرک سازی های اسراییل و ….

در برابر،  ایران راه حل پایدار بحران فلسطین را نه در طرح های غربی و خارجی، بلکه در طرح هایی استوار بر خواست و اراده ساکنان نواحی اشغالی می داند.

جمهوری اسلامی ایران که همواره دفاع از خواست و اراده مردم و حمایت از جنبش های آزادی بخش را در دستور کار خود داشته، نخستین گام در جستجوی بهترین و پایدارترین راه حل مساله فلسطین را برگزاری همه پرسی و نظرخواهی از مردمی می داند که در قلب این بحران حضور دارند. تنها راه حلی برای بحران فلسطین کارآمد و موثر خواهد بود که به مطالبات و خواسته های مردم فلسطین که بیش از هفت دهه است سرزمینشان مورد تعرض صهیونیست ها قرار گرفته و یا تحت فشار رژیم صهیونیستی مجبور به ترک سرزمین‌شان شده و خواستار بازگشت به موطن خود هستند، پاسخ دهد.

بر اساس بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران حج در 25 تیر 1397، «اکنون آمریکایی‌ها نام سیاست شیطانی خود درباره‌ فلسطین را «معامله‌ قرن» گذاشته‌اند اما بدانند که به فضل الهی، این معامله‌ قرن هرگز محقق نخواهد شد و به کوری چشم دولتمردان آمریکا، قضیه‌ فلسطین از یادها نخواهد رفت و قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.»

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ملت فلسطین در مقابل این توطئه خواهد ایستاد و ملت‌های مسلمان نیز پشتیبان مردم فلسطین خواهند بود، افزودند «البته برخی دولت‌های اسلامی که هیچ اعتقادی هم به اسلام ندارند، به دلیل حماقت و جهالت و مطامع دنیوی پیش‌مرگ آمریکایی‌ها شده‌اند اما به توفیق الهی، امت اسلامی و ملت فلسطین بر دشمنان خود پیروز خواهند شد و خواهند دید آن روزی را که ریشه‌ رژیم جعلی صهیونیستی از سرزمین فلسطین کَنده شود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *