جدیدترین مطالب

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

أحدث المقالات

افزایش نگرانی ها در آمریکا و اروپا نسبت به پیشروی احتمالی نیروهای مسلح روسیه

نگرانی های فزاینده ای در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی به این خاطر وجود دارد که نیروهای مسلح روسیه در هفته های آینده موفقیت های قابل توجهی داشته باشند و از خطوط مقدم جبهه در اوکراین عبور کنند.

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

وزیرخارجه پاکستان: خواستار تنش زدایی فوری در خاورمیانه هستیم

اسلام‌آباد – ایرنا – وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به اقدام نظامی تهران در قبال رژیم صهونیستی، آن را پاسخ جمهوری اسلامی به حمله اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق برشمرد و تاکید کرد اسلام آباد خواستار تنش زدایی فوری در منطقه خاورمیانه است.

Loading

منافع هسته‌ای چین در دریای جنوبی چین

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: منافع اقتصادی و حاکمیتی، به صورت مشترک عموما به‌عنوان دلایل حضور قاطعانه چین در دریای جنوبی چین اعلام می‌شود، اما باید تامین امنیت بازدارندگی هسته‌ای دریا-پایه‌ی چین را هم به فهرست این دلایل اضافه کرد.

فلیکس کی. چانگ در تحلیلی که اندیشکده پژوهشی سیاست خارجی (FPRI)  منتشر کرد، نوشت: چین از بدو تأسیس به‌عنوان جمهوری خلق، از تهدیدات خارجی نگران بوده است. این کشور در دوران جنگ سرد، عرصه را به دو ابرقدرت جهان واگذار کرد، اول به ایالات‌متحده و بعد به اتحاد جماهیر شوروی.

زمانی که چین مشغول تدارک زرادخانه اتمی خود بود، هر دو ابرقدرت به تسلیحات اتمی مسلح شده بودند، اما چین حتی پس‌ازآنکه به‌صورت موفقیت‌آمیز موشک‌های بالستیک مجهز به کلاهک اتمی خود را آزمایش کرد، نتوانست آرام بگیرد. این کشور مجبور بود ادامه بقای این تسلیحات را تضمین کند تا بازدارندگی هسته‌ای معتبری داشته باشد.

 

بازدارندگی هسته‌ای دریا پایه‌ی چین

چین خیلی زود درک کرد موشک‌های بالستیک زمین‌-پایه در برابر موشک‌هایی که زیر دریا مستقر می‌شوند، در برابر حملات پیشدستانه آسیب‌پذیرتر هستند و هر چه بتوان این موشک‌ها را بیشتر زیر دریا نگه داشت، جایشان امن‌تر خواهد بود.

ازاین‌رو در اواخر دهه 1950 میلادی، چین سراغ دستیابی به فناوری موردنیاز برای زیردریایی‌های دارای قابلیت حمل موشک‌های اتمی بالستیک (SSBN) رفت که می‌توانند برای دوره‌های طولانی زیرآب عملیات و موشک‌های بالستیکی قابل پرتاب از زیردریایی (SLBM) را حمل کنند.[i]

چین تا دهه 1980 میلادی موفق به ساخت نخستین زیردریایی دارای قابلیت حمل موشک‌های اتمی بالستیک خود موسوم به تیپ 092 (یا کلاس ژیا) و همچنین نخستین موشک بالستیکی قابل پرتاب از زیردریایی، JL-1، شد.

گرچه فقط یک زیردریایی کلاس ژیا تاکنون به‌طور کامل عملیاتی شده، اما چین برای حفاظت از آن مسیری طولانی را پیموده است. مهندسان چینی زیر جزیره صخره‌ای جیانگگژوانگ در مجاورت دریای زرد تونل حفر کردند تا پناهگاهی مستحکم برای این زیردریایی فراهم آورند. آن‌طور که اعلام‌شده، ژیا در دوره خدمتش به‌ندرت به آب انداخته‌شده است.[ii]

اما اگر این زیردریایی امروز برای عملیات عازم دریای زرد شود، چین باید نگران آن باشد، زیرا در مجاورت نیروهای دریایی توانمند ژاپن، کره جنوبی و ایالات‌متحده در حاشیه شرقی این دریا قرار خواهد گرفت.

 

راهبرد جنوبی چین

چین پس از جنگ سرد، به بهبود بازدارندگی هسته‌ای دریا-پایه‌ی خود ادامه داد. حدود یک دهه پیش، چین خط تولید دومین زیردریایی دارای قابلیت حمل موشک‌های اتمی بالستیک، تیپ 094 (یا کلاس جین) را به راه انداخت. تاکنون نیروی دریایی چین چهار زیردریایی کلاس جین را به آب انداخته و در پی آن موشک بالستیکی قابل پرتاب از زیردریایی JL-2 هم تکمیل‌شده است.[iii]

اما سال‌ها پیش از به آب انداختن زیردریایی‌ها، چین ساخت یک پایگاه جدید نیروی دریایی را برای آن‌ها در طول خلیج یالونگ، نزدیک به دریای جنوبی چین آغاز کرده بود. با نگاهی به عکس‌های ماهواره‌ای (عکس زیر) می‌توان شاهد اندازه عظیم این پایگاه جدید بود. این پایگاه حتی حاوی تونل زیردریایی همچون تونل جیانگگژوانگ است، اما فضای کافی را هم برای تأسیسات بارگذاری و هم استقرار چند زیردریایی دارد.[iv]

زیردریایی‌های کلاس جین چین حالا به‌طور مرتب در این پایگاه مشاهده می‌شوند. (عکس زیر را ببینید) جنوب این پایگاه، دریای جنوبی چین است – منطقه‌ای که پراکندگی پادگان‌ها و فرودگاه‌های نظامی چین در آن رو به افزایش است.

در این منطقه هیچ نیروی دریایی قادر به چالش کشیدن چین به‌صورت مستقیم نیست. درواقع، راهبردشناسان چین ممکن است دریای جنوبی چین را استحکاماتی دریایی تصور کرده باشند که بخشی از آن محصورشده است و در آنجا زیردریایی‌های چین می‌توانند با امنیت کافی تحت حفاظت نیروی دریایی یا هوایی خودی عملیات کنند. نیروی دریایی شوروی تقریباً به همین شیوه در دوران جنگ سرد در دریای بارنتز و دریای اوختسک عملیات می‌کرد.

مطمئناً دریای جنوبی چین استحکامات دریایی برای این کشور است. مهم‌ترین مسئله احتمالاً این حقیقت است که عملیات در آنجا زیردریایی‌های چین را بیش‌ازپیش در برابر اینکه در نیمکره غربی هدف قرارگرفته شوند، مصون می‌سازد، گرچه موشک‌های بالستیک دریا-پایه با برد طولانی‌تر هم ممکن است در آینده تولید شود.

بااین‌حال، دریای جنوبی چین این کشور را قادر می‌سازد نیروهای هسته‌ای‌اش پراکندگی بیشتری داشته باشند و به‌این‌ترتیب بقای خود را بهبود بخشند.

اگر چین دریای جنوبی چین را برای امنیت بازدارندگی اتمی دریا-پایه‌ی خود بااهمیت تلقی کرده باشد، آنگاه کسانی که امیدوارند تعامل صبورانه اقتصادی و دیپلماتیک، چین را به تغییر رفتارش در منطقه ترغیب خواهد کرد، به‌احتمال بسیار زیاد سرخورده خواهند شد، همان‌طور که تابه‌حال نیز چنین شده‌اند.

 

[i] John Wilson Lewis and Xue Litai, China’s Strategic Seapower: The Politics of Force Modernization in the Nuclear Age (Stanford: Stanford University Press, 1994), pp. 23–125, 129–205.

[ii] Stephen Saunders, ed., Jane’s Fighting Ships 2014-2015 (London: Jane’s Information Group, 2014), p. 128.

[iii] Office of the Secretary of Defense, Annual Report to Congress: Military and Security Developments Involving the People’s Republic of China 2016 (Washington, DC: U.S. Department of Defense, Apr. 2016), p. 26.

[iv] Richard D. Fisher, Jr., “Secret Sanya: China’s new nuclear naval base revealed,” Jane’s Intelligence Review, May 2008, pp. 50–53.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *