جدیدترین مطالب

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

Loading

واکنش شورای روابط خارجی اروپا به سند سیاسی حماس

۱۳۹۶/۰۲/۱۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:شورای روابط خارجی اتحادیه اروپایی از کشورهای اروپایی خواست فرصت را مغتنم شمارند و با میانه روهای جنبش حماس وارد گفتگو شوند.

شورای روابط خارجی اتحادیه اروپایی در مقاله ای که در پایگاه اینترنتی این شورا منتشر شد با اشاره به خط مشی تازه ی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس که به تازگی از سوی رهبران جنبش اعلام شده از کشورهای اروپایی خواست فرصت را مغتنم شمارند و با میانه روهای این جنبش وارد گفتگو شوند.

در این مقاله آمده است: « اتحادیه اروپا باید از خط مشی سیاسی تازه ی حماس استقبال کند و با استفاده از فرصتی که پیش آمده با میانه روهای جنبش وارد گفتگو شود.»

در این مقاله می خوانیم: « خالد مشعل ، رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس ، پس از مشورت و گفتگوهای داخلی ، از «سند اصول کلی و سیاست های جنبش» رونمایی و مواضع جنبش را در قبال اسرائیل اعلام کرد. روشن است که انتشار این سند به زبان انگلیسی در پایگاه اجتماعی توئیتر توسط حماس با هدف انعکاس آن در سطح بین المللی اتفاق افتاد. این اقدام به بازاریابی رهبران جنبش حماس گویای امیدی است که عناصر عملگراتر از جمله خالد مشعل به این مهم دارند که این سند راه همکاری آنان را با جامعه بین المللی هموار سازد و در نهایت جنبش حماس به رسمیت شناخته شود. گرچه جنبش حماس هنوز با دگرگونی سیاسی مورد انتظار جامعه بین المللی فاصله دارد اما اتحادیه اروپایی و دیگر بازیگران بین المللی باید محتاطانه از رونمایی از مواضع عملگرایانه تر جنبش حماس استقبال کنند و چنین رویکردی را گامی مثبت تلقی نمایند.

مقام های حماس این خط مشی حزبی را در قالب سندی دگرگون پذیر ارائه کرده اند که تازه ترین مواضع سیاسی جنبش را در قبال اسرائیل و راه حل دو کشور ترسیم می کند. برای نمونه، در این سند بر مبارزه ی حماس ضد صهیونیسم و نه ملت یهود تاکید شده و تا بدانجا پیش می رود که راه حل دو کشور را می پذیرد. در این سند خاطر نشان شده است ایجاد کشور فلسطینی کاملا مستقل و دارای اقتدار کامل به پایتختی قدس (شریف) در مرزهای چهارم ژوئن سال 1967 ، همراه با بازگشت آوارگان و بی خانمان ها به خانه هایی که از آن رانده شدند در قالب فرمول اجماع ملی به رسمیت شناخته شود. این سند همچنین سازمان آزادیبخش فلسطین را در قالب چارچوبی ملی برای ملت فلسطین در داخل و خارج از اراضی فلسطینی به رسمیت می شناسد و تاکید می کند نهادهای ملی فلسطینی بر پایه ی اصول دموکراتیک بناگذاری شوند و از همه مهمتر به برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه اشاره دارد.

مشعل در چرخشی آشکار به سوی دولت های مصر و عربستان سعودی همچنین تاکید می کند که حماس مستقل از اخوان المسلمین است. در واقع ، اعلامیه ی روز دوشنبه بیشتر بیان کننده ی تکامل سیاسی حماس است تا تغییر ناگهانی این جنبش و تلاشی است از سوی خالد مشعل تا پیش از کناره گیری سیاست های میانه روتری را پیش روی جنبش بگذارد. برای نمونه روایت جنبش درباره ی مرزهای 1967 دست کم از سال 2003 به این سو پابرجا بوده است یعنی زمانی که رهبر معنوی و بنیانگذار حماس شیخ احمد یاسین در ظاهر راه حل دو کشور را به رسمیت شناخت. اما حماس تاکید دارد مانیفست تازه ی این جنبش منشور آتشین سال 1988 را که هنوز هم پابرجاست نفی نمی کند. از این رو در موضع واقعی جنبش ابهام بوجود می آید.

به نظر می رسد درگیری تازه ای با اسرائیل بزودی اتفاق خواهد افتاد

مانیفست سیاسی تازه ی حماس را می توان سندی دانست که بر اساس اجماع تهیه شده و به تایید رهبران سیاسی کنونی و پیشین رسیده است. این سند همچنین منعکس کننده نوعی عملگرایی بدبینانه در درون بدنه جنبش و در پاسخ به فشارهای داخلی و منطقه ای است. بدتر شدن بحران انسانی در غزه مشکلات قابل ملاحظه ای را برای جنبش بوجود آورده و حماس از سوی محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در فشار قرار دارد. محمود عباس پشتیبانی تشکیلات خودگردان را از نوار غزه با به کارگیری اقدام هایی ایذایی به ساکنان غزه محدود کرده است و جنبش حماس این اقدام ها را در جهت به تسلیم واداشتن جنبش می داند. علاوه بر این عناصری در درون بدنه حماس وجود دارند که سند را گامی مهم در جهت عادی سازی روابط پرفراز و نشیب با مصر می دانند و بر این باورند که عبد الفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر مجبور خواهد بود جنبش را به عنوان بازیگری سیاسی بپذیرد. هم اکنون به نظر می رسد حماس امید دارد اعتبار خود را به عنوان بازیگری سیاسی تقویت کند. اما خواه پیشرفتی در جبهه ی سیاسی بدست بیاید ، اوضاع انسانی در غزه بهبود پیدا کند و تشکیلات خودگردان در صدد اصلاح اقدام های اخیر خود بر آید یا خیر، به نظر می رسد درگیری تازه ای با اسرائیل (خواه از پیش برنامه ریزی شده و خواه تصادفی) بزودی اتفاق خواهد افتاد.

در حالی که برخی در درون بدنه ی تشکیلات خودگردان ، اسرائیل و دیگر کشورها از سقوط حاکمیت حماس استقبال می کنند اما باید توجه داشت جایگزین حماس تشکیلات خودگردان نخواهد بود بلکه به پیدایش نیروهای تندروتری ختم خواهد شد.

در شرایطی که چشم انداز بسیار مبهمی پیش روی اجرایی شدن راه حل دو کشور قرار دارد ، پیشرفت در برقراری وحدت سیاسی در فلسطین حوزه ای است که بازیگران بین المللی می توانند پیشرفت قابل ملاحظه ای بدست آورند. اما پیگیری سیاست کنونی که همانا مهار حماس در نوار غزه است و کمیته چهارجانبه (به اصطلاح) صلح خاورمیانه ( متشکل از روسیه ، اتحادیه اروپا ، سازمان ملل و آمریکا) آن را دنبال می کنند چنین چشم اندازی را به شدت از بین می برد. این سیاست همچنین به شکل گیری سه جنگ خانماسوز با اسرائیل و اوضاع اسفبار انسانی در غزه ختم شده و شدت گرفتن تندروی و ادامه ی درگیری ها را بدنبال خواهد داشت. پیگیری این سیاست در تغییر رفتار حماس نیز اثربخش نبوده است. در نهایت ، بهبود واقعی در اوضاع ( و نیز در گفتگوهای بین اسرائیل و فلسطینی ها) را تنها می توان از راه ایجاد وحدت سیاسی در فلسطین بدست آورد. و نیز این تنها راهکار درازمدتی است که برای کاستن از شرایط دردناک انسانی در غزه ، ایجاد آتش بس با اسرائیل و متوقف کردن فعالیت تروریستی وجود دارد. هیچ یک از این موارد با تحریم کردن حماس بدست نمی آید. این حقیقت که زبان به نسبت عملگرایانه ی به کار رفته در سند تازه ی حماس کوچکترین کسر موجود است را باید گامی مثبت به جلو در نظر گرفت. بدین ترتیب این سند می تواند مسیری مهم برای همکاری بین المللی با عناصر میانه رو درون بدنه ی حماس را ایجاد کند. برعکس ، واکنش منفی جامعه بین المللی، میانه روهایی را تضعیف خواهد کرد که برای گنجانده شدن زبانی عملگرایانه در سند استدلال کرده اند و قوت گرفتن تندروهایی را درپی خواهد داشت که مدت های مدیدی است استدلال می کنند تنها درگیری مسلحانه است که باعث ایجاد تغییر می شود. بنابراین ، اتحادیه اروپایی و اعضای آن باید آمادگی داشته باشند تا سیاست مستقل خود را بدون توجه به پیامی که از سوی دولت ترامپ صادر می شود تهیه و تنظیم کنند.

اتحادیه اروپایی چه در قالب گروه چهارجانبه (به اصطلاح) صلح خاورمیانه و چه به صورت مستقل باید محتاطانه از خط مشی جدید سیاسی حماس استقبال کند و در عین حال نگرانی خود را از ادامه به کارگیری زبان مشکل ساز در سند مانیفست ابراز نماید.

اتحادیه اروپایی می تواند از حماس بخواهد درباره ی ابهام های موجود و تناقض هایی که در سند وجود دارد شفاف سازی کند و منشور سال 1988 را به طور رسمی لغو نماید و یا دست کم آن را ترمیم کند تا از زبان یهودی ستیزی پاک شود و منعکس کننده ی زبان عملگرایانه ای باشد که در مانیقست جدید به چشم می خورد. علاوه بر این ، اتحادیه اروپا و یا گروه چهارجانبه باید پشتیبانی حماس را از خط مشی حزبی سازمان آزادیبخش فلسطین و بنا کردن کشور دموکراتیک فلسطینی هم جهت با گزارش ژوئیه ی 2016 گروه به رسمیت بشناسند. همراه با چنین رویکردی ، اتحادیه اروپایی و کشورهای عضو باید در سیاست برقرار نکردن تماس با حماس بازنگری کنند. اگر چه در فرضیه این سیاست تنها مقام های اروپایی را در بر می گیرد اما دست مقام های کشورهای عضو را هم بسته است. در نتیجه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو برای برقراری ارتباط با حماس به کلی به طرف سوم وابسته اند. اما باید بین گفتگو کردن با حماس و خارج کردن این گروه از فهرست گروه های تروریستی تفاوت باشد. برقرار شدن گفتگو با جنبش، این پیام مهم را منتقل می کند که اتحادیه اروپایی آماده است با عناصر میانه رو وارد گفتگو شده و آنان را توانمندسازی کند.

اگر از فرصتی که ساختار جدید سیاسی حماس پیش رو گذاشته – مهم نیست ساختار چه نقص هایی دارد – استفاده نشود عناصری از این جنبش را که موضع عملگرایانه تر دارند بی اعتبار می سازد. مشارکت سیاسی اروپا با حماس همچنین در تعریف محک های روشن و واقع گرایانه که این جنبش به آنها نیاز دارد تا از سوی اتحادیه اروپایی به رسمیت شناخته شود و شاخه سیاسی حماس از فهرست گروه های تروریستی خارج شود مفید خواهد بود. گرچه بسیار مهم است به رسمیت شناخته شدن و خروج از فهرست را در مرحله پایانی قرار بدهیم زیرا این چیزی است که حماس به شدت نیاز دارد تا به عنوان بازیگر مشروع سیاسی دیده شود. اتحادیه اروپایی نباید چنین امتیازی به حماس بدهد مگر اینکه جنبش حماس تعهدی کامل نسبت به قرارگرفتن در مسیر سیاسی داشته باشد ، خشونت و درگیری را محکوم کند و به وحدت سیاسی فلسطینی زیر پرچم سازمان آزادیبخش و تشکیل دولت وحدت ملی پایبندی کاملی داشته باشد. اتحادیه اروپایی و یا گروه چهارجانبه باید این گام ها را به عنوان پیش شرط برای به رسمیت شناختن حماس به عنوان بازیگری سیاسی و خروج بخشی از فهرست گروه های تروریستی ارائه نمایند. اتحادیه اروپا می تواند سیاست برقرار نکردن تماس را به عنوان سد راهی در این مسیر حفظ کند. همین طور می توان حمایت اقتصادی و توسعه ی غزه را وعده داد و در عوض از جنبش حماس خواست با استقرار نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در گذرگاه های غزه موافقت نماید و فضا را برای حل و فصل بحران انسانی و اقتصادی که گریبانگیر ساکنان غزه شده باز بگذارد.

شرایط گروه چهار جانبه ی (به اصطلاح) صلح در خاورمیانه مستلزم این است که هر دولت فلسطینی الف – اسرائیل را به رسمیت بشناسد ب – به توافقنامه های دیپلماتیک پیشین پایبند باشد و ج – خشونت را محکوم کند. این شرایط اغلب به عنوان آزمون قاطعیت در قبال حماس و با هدف به رسمیت شناخته شدن جنبش به عنوان نهادی سیاسی به کار گرفته شده و لذا استانداردهایی برای این گروه در نظر گرفته می شود که احزاب دیگر ملزم به داشتن آن نیستند. در حالی که اهمیت دارد از حماس خواسته شود خشونت را محکوم کند از شروط دیگر از جمله به رسمیت شناختن اسرائیل و پایبندی به توافقنامه های پیشین باید صرفنظر کرد. اگر قرار باشد حماس در دولت وحدت ملی فلسطین شرکت کند سه شرط گروه چهارجانبه باید برای دولت تشکیلات خودگران هم به کار برده شود و تنها به حماس به عنوان گروهی سیاسی منحصر نباشد. شفاف سازی چنین تعریفی می تواند در غلبه بر یکی از موانع اصلی برگزاری انتخابات و دستیابی به وحدت سیاسی ملی که از پذیرش بین المللی حاصل می شود کارساز باشد. به علاوه ، اعضای گروه چهارجانبه از جمله اتحادیه اروپایی باید تاکید کنند با هر دولتی که وزرایش سه شرط یاد شده را دارا باشند بدون توجه به وابستگی آنان همکاری خواهند کرد. چنین رویکردی می تواند برای حماس انگیزه ای باشد و راهی برای برون رفت از انزوا پیش روی جنبش و اعضای آن در دولت آتی بگذارد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *