جدیدترین مطالب

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

رئیس جمهور وارد سریلانکا شد

رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای خود و همچنین به منظور حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه اومااویا، دقایقی قبل وارد سریلانکا شد….

نگرانی صهیونیست‌ها از احتمال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو/ اشغالگران به کرانه باختری یورش بردند

منابع آگاه می‌گویند که نگرانی در مورد صدور حکم بازداشت برای مقامات رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی در جلسه‌ای در دفتر نخست‌وزیری مطرح شد.

روز 201 طوفان‌الاقصی| کشف 51 پیکر دیگر در خان‌یونس

این روزها غزه و به‌خصوص شهر خان‌یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای جمعی صدها شهید نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به‌شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

آب پاکی حماس روی دست کشورهای عربی

تهران- ایرنا- رسانه عرب زبان رای‌الیوم نوشت که «اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت که پیشنهاداتی را برای دستیابی به آتش بس در غزه مطرح کرده اند.

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

«ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

Loading

سفر دوره ای ترامپ و جایگاه فلسطین در آن

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین-رسانه ها: منابع رسمی عربی از سفر ترامپ به خاورمیانه به عنوان رویدادی استثنایی استقبال کرده اند گویا قرار است راه حلی سحرآمیز برای این بحران پیچیده جهانی ایجاد شود، هرچند ضعف طرف های عربی به حد فرسودگی رسیده و سلطه اسرائیل با پشتیبانی بی‌حد و مرز آمریکا تقویت شده است و عرب ها آماده اند هر پیشنهاد «بین المللی» را بپذیرند تا آنها را از مسئولیت های قومی خود در قبال ملت فلسطین و حتی در قبال کل امت عربی معاف کند.

ماه می امسال را می توان «ماه فلسطین» نامید… بدون از یاد بردن این واقعیت که ۶٩ سال پیش در همین ماه (١۴ می ١٩۴٨) تشکیل «کشور اسرائیل» در سرزمین فلسطین و آواره شدن ملت عربی آن روی داد.
در ابتدا از طریق اجلاس اخیر سران عرب در امان (اوخر مارس گذشته) برای یک رشته حوادث مقدمه چینی شد… در این اجلاس غبار از روی مصوبات اجلاس سران عرب در بیروت در سال ٢٠٠٢ زدوده شد که مهم ترین آنها، ابتکار عربستان سعودی برای «به رسمیت شناختن کامل کشور اسرائیل» بود… با این امید که در سرزمین فلسطین، بخشی برای ایجاد «تشکیلاتی فلسطینی» با مناطقی جدا از هم باقی بماند. چنین تشکیلاتی ارتباطی با غزه ندارد که به حال خود رها شده و به هیچ وجه با سرزمین فلسطین که در سال ١٩۴٨ اشغال شد در ارتباط نیست و ارتباطش با اردن نیز محدود و همواره منوط به اجازه اسرائیل است.
پس از اجلاس امان، دیدارهای پیاپی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با سران عرب آغاز شد که در این میان دیدار او با ملک عبدالله بن حسین الهاشمی (شاه اردن) استثنایی بود. دیدار مشابهی نیز بین ترامپ و شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی صورت گرفت. ترامپ سپس میزبان عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر بود و بعد از آن نیز بلافاصله برای بار دوم با پادشاه اردن دیدار کرد و سپس محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دیدار او رفت.
طبعا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از نخستین مقاماتی بود که به دیدار رئیس جمهور آمریکا رفت تا پیروزی او را در برابر هیلاری کلینتون تبریک بگوید.
مهم این است که دونالد ترامپ قرار است به منطقه ما سفر کند و نخستین مقصد او عربستان سعودی خواهد بود. او در این کشور علاوه بر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، با سران همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] یک جا دیدار خواهد کرد که اطرافیان شاهزاده محمد بن سلمان این دیدار را نتیجه تلاش های او می‌دانند. رئیس جمهور آمریکا بعد از عربستان سعودی راهی اسرائیل خواهد شد و سپس نخستین سفر خارجی خود را با دیدار با پاپ در واتیکان به پایان خواهد رساند… «به این ترتیب او در این سفر با محورهای ادیان سه گانه اسلام، یهودیت، و مسیحیت دیدار می‌کند… تا مقدمه ای برای برقراری صلح در سراسر دنیا باشد»!
این مسئله قطعی نیست که رئیس جمهور جدید آمریکا با خود راه حل هایی برای بحران تاریخی در منطقه داشته باشد که از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در منطقه در سال ١٩۴٨ آغاز شده است. اما منابع رسمی عربی از این سفر به عنوان رویدادی استثنایی استقبال کرده اند گویا قرار است راه حلی سحرآمیز برای این بحران پیچیده جهانی ایجاد شود، هر چند ضعف طرف های عربی به حد فرسودگی رسیده و سلطه اسرائیل با پشتیبانی بی‌حد و مرز آمریکا تقویت شده است و عرب ها آماده اند هر پیشنهاد «بین المللی» را بپذیرند تا آنها را از مسئولیت های قومی خود در قبال ملت فلسطین و حتی در قبال کل امت عربی معاف کند.
از این رو منطقی است که انتظار داشته باشیم طرف های عربی امتیازات بیشتری در این «آرمان مقدس» بدهند… آیا جایز است مقدم رئیس جمهور قدرتمندترین کشور جهان را گرامی نداریم که به منظور کمک به حل این مشکل پیچیده و دشوار به سراغ ما آمده است؟
***
روند «آرمان مقدس»، تشدید ناتوانی سران نظام عربی را از عمل کردن به مسئولیت هایشان در قبال این آرمان و حتی همدستی علیه آن فاش می‌کند.. این ناتوانی بر «سازمان ملی آزادیبخش فلسطین» تأثیر گذاشت که با تصویب دومین اجلاس سران کشورهای عربی در اسکندریه در اواخر سال ١٩۶٣ و پس از آن تشکیل شد که سازمانهای فلسطینی متعددی از جمله جنبش «فتح» بلافاصله بعد از شکست پنجم ژوئن ١٩۶٧ به مبارزه مسلحانه روی آوردند… پس از آن به سرعت «جنبش قوم گرایان عرب» به آن پیوست که به «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» تبدیل شد و بعد از آن نیز جنبش ها و جبهه های مسلحانه متعددی با شعار آزادسازی فلسطین تشکیل شد… به ویژه که نظام های عربی نیز وارد این بازار بی‌دروازه شدند به طوری که عراق به ریاست صدام حسین از یک سازمان منشعب شده از حزب «بعث عراق» حمایت کرد و سوریه به ریاست حافظ اسد نیز جنبش «صاعقه» را به عنوان یک سازمان فلسطینی منشعب شده از حزب «بعث سوریه» تأسیس کرد و از «جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل» بعد از منشعب شدن آن از «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» حمایت کرد. برخی کشورهای خلیج [فارس] نیز از جنبش «فتح» به علت رویکرد اسلامی آن حمایت کردند.
برخی از این سازمان ها در مبارزه مسلحانه خود شجاعت بسیاری نشان دادند و فدائیان آنها به حملاتی قهرمانانه در داخل سرزمین های فلسطینی یا برضد اهداف اسرائیل در خارج، از جمله ربودن هواپیماهای اسرائیلی و به گروگان گرفتن مسافران آنها برای درخواست آزادی صدها زندانی فلسطینی، دست زدند.
اما نظام عربی بعد از «دیدار» معروف (سفر انور سادات رئیس جمهور مصر به تل آویو و دیدار با مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل.م) و خروج مصر از میدان رویارویی مسلحانه، خط مشی جدیدی با شعار «سازش» در پیش گرفت. سازمان آزادیبخش فلسطین به ریاست یاسر عرفات فقید، روند حل صلح آمیز مناقشه را آغاز کرد در حالی که می‌دانست دشمن اسرائیلی که بعد از خروج مصر از میدان نبرد و روی آوردن سوریه به مذاکره به منظور بازپس گرفتن سرزمین های اشغالی خود خیالش آسوده شده است، حتی یک وجب از سرزمین فلسطین را نیز به سازمان او واگذار نخواهد کرد.
«توافقنامه اسلو» رویدادی غیرمنتظره برای مسئولان نظام عربی بود که سرگرم مذاکره دسته جمعی با دشمن اسرائیلی در مادرید برای دستیابی به سازشی مرحله ای بودند… به موجب این توافقنامه، «کنفرانس صلحی» در کاخ سفید واشنگتن زیر نظر بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا برگزار شد و در آن اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل با یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان در باغ گل‌های کاخ سفید دیدار کرد تا توافقنامه صلح مرحله ای را امضا کنند… اما افراط گرایان اسرائیلی به سرعت «قهرمان ملی» اسرائیل یعنی رابین را ترور کردند و اسرائیل نیز به سرعت از تعهداتش طبق این توافقنامه شانه خالی کرد در حالی که رهبران فلسطینی جز قبول پیشنهاد «ورود به سرزمین های اشغالی» به منظور ادامه دادن به «مبارزه سیاسی» با تکیه بر «حمایت بین المللی» و ایستادگی ملت فلسطین بعد از سال های سال اشغالگری، چاره ای نداشتند.
رهبر فلسطینی یاسر عرفات بعد از محاصره شدید مقر حکومتش در رام الله، غمگینانه جان باخت و تلاش ها برای درمان او در فرانسه به منظور نجات دادن او از مرگ حتمی نتیجه نداد از این رو گفته شد این رهبر استثنایی، به علت مسموم شدن مرده است. او بر بازگشت – حتی به شکل جسد – پافشاری کرد تا در سرزمین مقدس فلسطین به خاک سپرده شود.
***
روند چشم پوشی کردن از آرمان مقدس فلسطین، روندی بسیار طولانی و اساساً روندی عربی است هرچند نتایج تلخ آن برای فلسطینی هاست. به این ترتیب رهبران فلسطینی می توانند کنار کشیدن کشورهای عربی و گاهی هم فشارهای سیاسی و مالی این کشورها را برای دادن امتیازات بیشتر و قبول آنچه که به دست آوردنش امکان پذیر است بهانه کنند تا همه چیز از دست نرود!
از این رو رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که شادمان وارد دفتر رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ در کاخ سفید شد می تواند ادعا کند که با توجه به شرایط کنونی، این حداکثر چیزی است که می توانست به دست آورد… عرب‌ها نابود شده یا در آستانه نابود شدن هستند. دست و پای مصر با توافقنامه صلح بسته شده و سوریه غرق در جنگ داخلی و جنگ علیه آن است و عراق تکه تکه شده و جنگ علیه داعش فراتر از توان آن است. اما عربستان و دیگر کشورهای خلیج [فارس] به جنگ علیه یمن مشغولند که مردم آن آواره یا کشته یا زخمی شده اند و در آن نه اقتصاد وجود دارد نه دولت و نه برادرانی که نجاتش دهند یا دست کم با آن نجنگند!
اما آنچه «ابومازن» به دست خواهد آورد همان مقداری است که اسرائیل راضی به دست کشیدن از آن شود البته با در نظر داشتن این نکته که اسرائیل به علت ضعف عرب‌ها و حمایت بی‌دریغ غرب و شرق در اوج قدرت است و فلسطینی ها از احتمال تغییر معادله جز با توسل به زور ناامید شده اند در حالی که به رغم قهرمانی پسران و دختران فلسطینی که نظامیان دشمن را با کمترین ابزارهای مقاومت (مثل چاقوی آشپزخانه یا خودرو) هدف حمله قرار می‌دهند، توانی برای تغییر معادله باقی نمانده است.
مصوبات نشست های سران کشورهای عربی راه را به روی امتیاز دادن های بی حد و حصر باز می کند… همه به علت جنگ هایی که در آن درگیر هستند مسئله فلسطین را کنار گذاشته اند که جنگ در سوریه و علیه آن و جنگ علیه یمن و جنگ علیه عراق از نمونه های آن است در حالی که لیبی تکه تکه شده و کشورهای شمال آفریقا غرق در مشکلات خود هستند و دست و پای مصر به علت معاهده صلح و دیگر قید و بندها بسته است. منتظر دوره دیگری هستیم…

طلال سلمان، الشروق (مصر)

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *