جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

پاشینیان: با بازگرداندن دو روستا به جمهوری آذربایجان، مرزبان‌های روسی مرز تاووش را ترک می‌کنند / هیچ موضوع عمده‌ای در این رابطه با طرف روسیه باقی نمانده / باکو و ایروان می‌توانند با همکاری با یکدیگر از مرز محافظت کنند

نخست وزیر ارمنستان امروز (شنبه) اعلام کرد نیروهای مرزبان روسیه‌ای مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

Loading

گاه‌شمار اقدامات ضدروس آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اندیشکده بروکینگز در یادداشتی به بررسی لفاظی‌ها و عملکرد واقعی دولت آمریکا در قبال روسیه پرداخته است.

الینا پولیاکووا و فیلیپ لتساس در مقاله‌ای که اندیشکده بروکینگز منتشر کرد، نوشتند: در تاریخ 24 ژوئیه 2018 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره سیاست آمریکا در قبال روسیه در برابر کمیته روابط خارجی سنا شهادت داد.

او فهرست اقدامات دولت آمریکا در قبال روسیه را بیان کرد که شامل 213 تحریم علیه افراد و شرکت های روسی، تصویب فروش سلاح به اوکراین، اخراج 69 دیپلمات روسی، بستن کنسولگری روسیه در سیاتل و راهبرد امنیت ملی بود که روسیه را در کنار چین رقیب متخاصم برای آمریکا معرفی می کند. کمی قبل از جلسه استماع، دپارتمان سنا اعلامیه ای رسمی در خصوص سیاست آمریکا در خصوص به رسمیت نشناختن الحاق کریمه به روسیه را صادر کرد.

پمپئو با شهادتش در صدد بستن شکاف میان لفاظی های داغ رییس جمهور ترامپ درباره روسیه و ولادیمیر پوتین بود که در نشست 16 ژوئیه در هلسینکی و سیاست های کنونی دولت آمریکا درباره روسیه آشکار بود. پمپئو در سخنانش در برابر این کمیته گفت: «شما تا حدودی فعالیت های دولت را از اقدامات رییس جمهور جدا می دانید. آنها یکی و یکسان هستند». اما شکاف میان اظهارات رییس جمهور درباره روسیه و سیاست‌های دولتش، از زمانی که او در ژانویه 2017 به قدرت رسید، فقط عمیق تر شده است.

پس در واقع دولت آمریکا درباره روسیه چه اقداماتی انجام داده است؟ آنچه در زیر می آید گاه شمار اقدامات و بیانات رسمی دولت آمریکا از 20 ژانویه 2017 تا 26 ژوئیه 2018 است. در این دوره دولت آمریکا 27 اقدام در خصوص روسیه انجام داده است.

 

اقدامات دولت ترامپ در قبال روسیه (20 ژانویه 2017 تا 26 ژوئیه 2018)

15 مارس 2017

اتهامات درباره هک یاهو

دولت آمریکا سه روس از جمله دو افسر سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) را به هک یاهو در سال 2014 متهم کرد.

 

24-25 مه

نشست ناتو، بروکسل، بلژیک

 

26-27 مه 2017

نشست گروه 7، سیسیل، ایتالیا

 

8-7 ژوئیه 2017

نشست گروه 20، هامبورگ، آلمان

 

2 اوت 2017

رییس جمهور ترامپ قانون کاتسا را امضا کرد

رییس جمهور ترامپ قانون مقابله با رقبای آمریکا از طریق تحریم (CAATSA) را امضا کرد و تحریم های جدیدی را علیه ایران، کره شمالی و  روسیه به اجرا در آورد.

                                                                          

13 سپتامبر 2017

ممنوعیت استفاده از نرم افزار Kaspersky Labs

دولت آمریکا استفاده از نرم افزار Kaspersky Labs در رایانه های دولت آمریکا را به دلیل ارتباطات Kaspersky  با دستگاه اطلاعاتی روسیه ممنوع کرد.

                                                                          

27 اکتبر 2017

دستورالعمل – بخش 231 (d) بخش های دفاعی و اطلاعاتی دولت فدراسیون روسیه

وزارت امور خارجه آمریکا دستورالعملی عمومی را در خصوص اجرای بخش 231 مقابله با دشمنان آمریکا از طریق قانون تحریم های مورخ 2017 (CAATSA) صادر کرد. این دستورالعمل از 39 شرکت نام می برد که به تشخیص سنا بخشی از بخش های دفاعی یا اطلاعاتی دولت فدراسیون روسیه هستند که یا به نفع آنها و یا به نمایندگی از آنها فعالیت می کنند.

 

10-11 نوامبر 2017

نشست سران اقتصادی اپک ، دانانگ، ویتنام

 

 18 دسامبر 2017

انتشار راهبرد امنیت ملی

راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا، روسیه و چین را به عنوان رقبای آمریکا معرفی می کند.

 

19 دسامبر 2017

کنترل صادرات علیه دو شرکت روسی

وزارت بازرگانی آمریکا شرکت های روسی Novator  و Titan-Barrikady را به تولید موشک کروز که توسط پیمان نیروهای هسته ای میان برد (INF) ممنوع شده است، متهم کرد. دولت آمریکا مقررات مجوز و صادرات برای آمریکا و دیگر شرکت هایی را که ممکن است با این شرکت ها تجارت کنند، سخت تر کرد.

 

20 دسامبر 2017

تحریم های مرتبط با روسیه- قانون جهانی ماگنیتسکی

دولت آمریکا تحریم های جدیدی را در رابطه با روسیه تحت برنامه های سرگئی ماگنیتسکی و برنامه جهانی ماگنیتسکی اعلام کرد. این تحریم ها شامل محدودیت های مالی و مسافرتی در رابطه با 52 فرد و شرکت آمریکایی به اتهام نقض حقوق بشر و فساد بود.

 

22 دسامبر 2017

اعلامیه وزارت امورخارجه آمریکا – ارائه  تسلیحات مرگبار به اوکراین

دولت آمریکا برنامه ای را برای ارائه «قابلیت های دفاعی (به اوکراین) به عنوان بخشی از تلاش ما برای کمک به اوکراین با هدف ساخت ظرفیت دفاعی بلند مدت خود به منظور دفاع از استقلال و تمامیت ارضی آن و برای جلوگیری از تجاوز بیشتر » تصویب کرد.

 

19 ژانویه 2018

انتشار راهبرد دفاع ملی

طبق راهبرد جدید دفاع ملی آمریکا «هر روز بیش از پیش روشن می شود که چین و روسیه می خواهند جهانی هماهنگ با الگوی مستبدانه خود شکل دهند، از قدرت وتو در خصوص تصمیمات اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی دیگر کشورها برخوردار شوند… (آنها) در حال تضعیف نظم جهامی از درون این نظام با بهره بردن از منافعش و به طور همزمان تضعیف اصول و قواعد آن هستند.»

 

26 ژانویه 2018

تحریم های جدید- افراد/ شرکت ها در رابطه با بحران اوکراین و اشغال کریمه توسط روسیه

وزارت خزانه داری آمریکا 21 فرد و 9 شرکت مرتبط با روسیه و اوکراین از جمله سه فرد و دو شرکت را در رابطه با انتقال چهار توربین ساخت یک شرکت سهامی مشترک آلمان  توسط روسیه به کریمه تحریم کرد.

 

29 ژانویه 2018

فهرست کرملین منتشر شد- اشخاص سیاسی و الیگارش ها

وزارت خزانه داری آمریکا فهرست «برجسته ترین اشخاص سیاست خارجی و الیگارش ها در فدراسیون روسیه» را که بخش 241 CCAATSA درخواست می کند، منتشر کرد. این فهرست شامل 210 نام است (114 شخصیت سیاسی عالی رتبه نزدیک به پوتین و 96 الیگارش با شبکه ای به ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر )

 

7 فوریه 2018

بمباران آمریکایی- در پاسخ به حمله به پایگاه آمریکا در منطقه دیر الزور

سربازان آمریکایی صدها نیروی سوری تحت حمایت نیروهای روسی ( و نیز پیمانکاران نظامی خصوصی روسیه) را کشتند. بمباران آمریکایی در پاسخ به حمله غافلگیر کننده به پایگاهی در منطقه غنی از نفت دیرالزور بود که در اختیار آمریکایی ها بود.

 

13 فوریه 2018

ممنوعیت بانک لاتویایی دخیل در فعالیت غیرقانونی مرتبط با روسیه

شبکه اجرای جرائم مالی، قانون جدیدی را برای محرومیت سومین بانک بزرگ لاتویا از گشایش یا حفظ حساب های معاملاتی در آمریکا به دلیل مشارکتش در فعالیت غیرقانونی مرتبط با روسیه پیشنهاد کرد.

 

15 فوریه 2018

بیانیه کاخ سفید – روسیه «نوت پتیا» را راه اندازی کرد.

دولت آمریکا نیروی نظامی روسیه را به دلیل راه اندازی یک حمله سایبری مخرب در ژوئن 2017 که به «نوت پتیا» مشهور است، محکوم کرد. آمریکا در پی بیانیه ای مشابه که انگلیس اعلام کرد، بیان کرد که این حمله بخشی از تلاش کرملین برای متزلزل کردن اوکراین بوده است. نوت پتیا در سراسر جهان منتشر شد، کامپیوترها را خراب کرد و میلیاردها دلار خسارت در سراسر اروپا، آسیا و آمریکا به بار آورد.

 

16 فوریه 2018

اعلام جرم علیه اتباع و شرکت های روسی

راد روزنستاین، معاون دادستان کل کیفرخواست هایی را علیه 13 تبعه روس و 3 شرکت روسی به دلیل دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 اعلام کرد- فعالیت هایی که در سال 2014 آغاز شده بود.

 

4 مارس 2018

مسوم کردن سرگئی و یولیا اسکریپال، سالیزبری، انگلیس

 

4 مارس 2018

بیانیه کاخ سفید- محکومیت دولت اسد که تحت حمایت روسیه و ایران قرار دارد

دولت آمریکا تهاجم نظامی را که دولت سوریه در غوطه شرقی مرتکب شده بود، محکوم کرد.

«بعد از بارها تاخیر در تصویب قطعنامه 2401 شورای امنیت سازمان ملل، که وقفه 30 روزه خصومت در سراسر سوریه را خواستار بود، روسیه شروط آن را نادیده گرفته و غیرنظامیان را در سایه حمایت عملیات های مبارزه با تروریسم کشته است. این همان تلفیق دروغ و نیروی تبعیض است که دولت روسیه و سوریه برای منزوی کردن و از بین بردن حلب در سال 2016 به که در آن هزاران غیرنظامی کشته شد، به کار  بردند.

 

14 مارس 2018

بیانیه کاخ سفید- تصمیم به اخراج دیپلمات های روسی

«آمریکا در همبستگی با نزدیک ترین متحدش، انگلیس ایستاده است. آمریکا با  ارزیابی انگلیس مبنی بر این که روسیه مسئول حمله غیرمسئولانه با گاز اعصاب به یک شهروند بریتانیایی و دخترش است، هم نظر است و ما از تصمیم بریتانیا برای اخراج دیپلمات های روسی به عنوان پاسخی عادلانه حمایت می کنیم. »

 

15 مارس 2018

بیانیه مشترک (فرانسه، انگلیس، آلمان) – حمله در سالزبری

«ما، رهبران فرانسه، آلمان، آمریکا و بریتانیا، از حمله به سرگئی و یولیا اسکریپال در سالزبری در 4 مارس 2018 اعلام انزجار می کنیم … بریتانیا به متحدانش به طور کامل توضیح داده است که به احتمال بسیار زیاد روسیه مسئول این حمله است. ما در ارزیابی بریتانیا مبنی بر این که هیچ توجیه جایگزین قابل قبولی وجود ندارد سهیم هستیم و خاطر نشان می کنیم که قصور روسیه در پاسخ گویی به درخواست مشروع دولت انگلیس بیشتر بر مسئولیت روسیه تاکید می کند.»

 

15 مارس 2018

هشدار U.S-CERT (تیم آمادگی برای فوریت های کامپیوتری ایالات متحده)

وزارت امنیت کشور و اف بی آی یک هشدار مشترک فنی را صادر کردند که «اطلاعاتی درباره اقدامات دولت روسیه ارائه می دهد که شرکت های دولتی آمریکا و نیز سازمان هایی را در بخش های انرژی، هسته ای، تاسیسات بازرگانی، آب، هوانوردی و بخش های ساخت و سازهای حساس هدف می گیرد». وزارت امنیت کشور و اف بی آی این فعالیت را یک کمپین نفوذ چند مرحله ای  توسط بازیگران سایبری دولت روسیه توصیف کردند که شبکه های تاسیسات بازرگانی کوچکی را هدف می گیرد که بدافزارها را اجرا می کنند، اسپیر فیشینگ را به مرحله اجرا در می آورد و دسترسی از راه دور به شبکه های بخش انرژی را به دست می آورند.

 

15 مارس 2018

تحریم های جدید به دلیل دخالت در انتخابات

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم هایی را علیه 24 شرکت و فرد روسی به دلیل مداخله در انتخابات 2016 و انجام یک سری حملات سایبری اعمال کرد.

 

25 مارس 2018

اخراج دیپلمات های روسیه در سازمان ملل

دولت آمریکا 12 افسر اطلاعاتی روسی را از دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل در نیویورک در پی توافق با مقر سازمان ملل به دلیل سوءاستفاده از امتیاز اقامت آنها اخراج کرد.

 

26 مارس 2018

اخراج – افسران اطلاعاتی روس

پرزیدنت ترامپ دستور اخراج 48 دیپلمات از سفارت روسیه در واشنگتن و بستن کنسولگری روسیه در سیاتل (به دلیل مجاورتش با یکی از پایگاههای زیردریایی و بویینگ) را صادر کرد. این اقدامات در پاسخ به استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی با درجه نظامی در انگلیس بود.

 

6 آوریل 2018

تحریم های جدید علیه الیگارش ها، مقامات و شرکت های روسی- در پاسخ به فعالیت شرورانه در سراسر جهان.

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را علیه 7 الیگارش و 12 شرکت روسی که تحت مالکیت یا کنترل آنها بود، 17 مقام عالی رتبه دولتی روسیه و یک شرکت تجاری تسلیحات دولتی روسی (و یک بانک که مالکیتش را داشت) به دلیل نقش شان در پیشبرد فعالیت های شروروانه از جمله تداوم اشغال کریمه، انجام حملات سایبری و پشتیبانی از نظام اسد اعمال کرد.

 

17 مه 2018

نگرانی های اطلاعاتی- نورد استریم 2

ساندرا اودکرک، معاون وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی انرژی گفت که رئیس جمهور ترامپ اختیار جدیدی را از کنگره برای اعمال تحریم هایی علیه تعدادی از پروژه های خط لوله روسیه دریافت کرده است. به این ترتیب شرکت های درگیر در این رابطه در موقعیت بالاتری از خطر تحریم قرار دارند.

وی افزود که نورد استریم 2 یک مساله نگران کننده اطلاعاتی است «وقتی به توان دولت ها و شرکت ها برای استفاده از استقرار زیرساخت ها به عنوان وسیله ای برای انتقال ابزارها و فن آوری هایی نگاه می کنیم که می تواند بشنود، پیگیری و نظارت کند، این امر یک نگرانی در رابطه با این پروژه خط لوله در زیردریا در دریای بالتیک است.»

 

11 ژوئن 2018

تحریم ها – توانبخش های خدمات امنیت فدرال روسیه

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را علیه پنج شرکت و سه فرد روسی اعمال کرد. این شرکت ها تحت کنترل سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) هستند و اطلاعات و پشتیبانی فنی در اختیار آن قرار داده اند. این اقدام همچنین قابلیت های دولت روسیه در زیر دریا را هدف می گیرد.

 

11-12 ژوئیه 2018

نشست ناتو، بروکسل، بلژیک

 

13 ژوئیه 2018

12 مامور روسی در تحقیقات مولر متهم شدند

وزارت دادگستری کیفرخواست هایی را علیه 12 عضو GRU ،یک آژانس اطلاعاتی فدراسیون روسیه، به دلیل دست داشتن آنها در تلاش پایدار برای هک کمیته ملی دموکراتیک و کمپین ریاست جمهوری کلینتون اعلام کرد.

 

16 ژوئیه 2018

نشست ترامپ-پوتین، هلسینکی، فنلاند

 

25 ژوئیه 2018

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه بیانیه کریمه را صادر کرد که بار دیگر بر نپذیرفتن الحاق کریمه به روسیه تاکید داشت.

بلافاصله بعد از آنکه کاخ سفید اعلام کرد سفر برنامه ریزی شده پوتین به واشنگتن تا سال بعد به تعویق می افتد، پمپئو در برابر کمیته روابط خارجی سنا شهادت داد و استدلال کرد که دولت ترامپ موضعی سرسخت در برابر روسیه اتخاذ کرده و باردیگر بر نپذیرفتن الحاق کریمه به روسیه تاکید کرد.

او گفت: در رابطه با روسیه، این دولت سرسخت تر از دولت های پیشین بوده است… رویکرد ما … هزینه های تهاجم را تا زمانی که ولادیمیر پوتین یک سیاست خارجی کمتر مواجهه جویانه را برگزیند، بالا برده است و در عین حال در را برای گفت و گو باز نگه میدارد.

«آمریکا باردیگر بر سیاست خود در خودداری از به رسمیت شناختن ادعاهای کرملین درباره حاکمیت بر سرزمینی که با زور و در مغایرت با حقوق بین الملل تصرف کرده تاکید می کند. آمریکا هماهنگ با متحدان، شرکا و جامعه بین الملل، الحاق کریمه به روسیه را نمی پذیرد و متعهد است این سیاست را تا زمانی که تمامیت ارضی اوکراین بازگردانده شود حفظ کند. »

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *