جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

در آمریکا مشکلات همچنان باقی مانده اند

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:سیمون ریش، تحلیلگر روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ بااشاره به اولین سفر خارجی دونالد ترامپ می نویسد در حالی که ترامپ به مدت هشت روز در خارج از کشور به سر می برد، مشکلات وی در داخل کشور تشدید شدند وسیاست داخلی رئیس جمهور را در هفته های آینده بسیار مشغول نگه خواهند داشت.

دونالد ترامپ اکنون اولین سفر خارجی خود را انجام داده است. او دیگر مهلت چندانی ندارد. تیم وی خود را برای مبارزات سیاست داخلی آماده کرده و حتی یک “اتاق جنگ” در کاخ سفید ایجاد می شود.
همانند بسیاری از دیگر نقاط جهان، در آمریکا اولین سفر خارجی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور با علاقه و دقت زیادی نظاره و ارزیابی می شود. مواردی چون تملق و دلجویی رئیس جمهور از خانواده سلطنتی عربستان، تهدید کردن رژیم ایران، توهین نمودن به متحدان ناتو و موافقت فقط بر سر چند موضوع با سایر سران دولت ها و کشورها در جلسه سران کشورهای گروه هفت، به همان اندازه بسیاری موضوعات کوچک حاشیه ای که گاهی چندان هم مرتبط نبودند، مورد توجه دقیق قرار گرفت.
چه امتناع بانوی اول ملانیا از گرفتن دست همسر خود، چه رفتار بی ادبانه با نخست وزیر مونته نگرو و چه عکس خانوادگی مشهور و فاجعه بار ترامپ با پاپ فرانسیس: رهبر آمریکا بهانه های بسیاری را برای گفتگو درباره خود فراهم آورده است.
در حالی که ترامپ به مدت هشت روز در خارج از کشور به سر می برد، مشکلات وی در داخل کشور تشدید شده اند. به احتمال زیاد سه صحنه سیاست داخلی رئیس جمهور را در هفته های آینده بسیار مشغول نگه خواهند داشت:
صحنه اول: اصلاحات نظام بهداشتی
پس از آن که مجلس نمایندگان ایالات متحده در اوایل ماه جاری با ٢١٧ رای موافق در مقابل ٢١٣ رأی مخالف، “قانون مراقبت های بهداشتی آمریکا” را که مورد حمایت و ترویج ویژه دونالد ترامپ قرار داشت، تصویب کردند، رئیس جمهور به اندازه ای شادمان و مسرور بود که تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه را به کاخ سفید دعوت کرد تا در کنفرانس مطبوعاتی که در باغ گل رز این مکان برگزار شده، شرکت کنند. اما اکنون روز به روز به طور فزاینده ای روشن می شود که شادی ترامپ بسیار زودهنگام بوده است.
زیرا پس از پیروزی در این مرحله در مجلس، هم اکنون بخش دیگری در کنگره به بررسی آن پرداخته است – و این طور به نظر می رسد که در مجلس سنا، کسب رأی اکثریت برای تصویب آن به هیچ وجه قطعی و حتمی نیست. بر عکس، در مسائل مهم و حساس مانند این پرسش که استقلال ایالت های مختلف در طرح های بیمه درمانی در آینده تا چه اندازه خواهد بود، اختلاف نظر زیادی در میان ۵٢ سناتور جمهوری خواه وجود دارد.
طبق برآوردهای اخیر از حسابرسان غیر حزبی کنگره (CBO)، اگر این اصلاحات در شکل فعلی آن به تصویب برسد، بیش از بیست میلیون آمریکایی پوشش بیمه خود را در سال های آینده از دست خواهند داد. از آنجا که در میان جمهوری خواهان نیز شک و تردید زیادی وجود دارد، کاملاً محتمل است که مجلس سنا این مجموعه لوایح و قوانین را در نهایت برای بار دیگر رد کند. برای ترامپ که بار دیگر از تمام وزن سیاسی خود برای پیشبرد این قانون استفاده کرده، چنین نتیجه ای یک شکست تلخ خواهد بود.
صحنه دوم: ممنوعیت ورود
در مورد ممنوعیت ورود موقت شهروندان شش (قبلاً هفت) کشور اسلامی که تاکنون چندین بار توسط دادگاه های مختلف از اعمال آن ممانعت شده، ترامپ اکنون به دیوان عالی آمریکا چشم امید دوخته است. به تازگی یک دادگاه تجدید نظر در ویرجینیا یک حکم بدوی صادر کرد و پس از آن جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد این پرونده به دیوان عالی کشور ارجاغ شده است. تاریخ قطعی و نهایی برای برگزاری جلسه دادگاه هنوز اعلام نشده است، اما انتظار می رود ترامپ در هفته های آینده هر چه بیشتر بر ضرورت این موضوع از دید وی تأکید کند. او علت اصلی صدور این حکم خود را حفاظت از امنیت ملی می خواند.
نکته بسیار قابل توجه، استدلال منتشر شده از سوی دادگاه ویرجینیا در ارتباط با تصمیم اخیر آن می باشد. در این بیانیه ذکر شده که فرمان ترامپ به طور کامل “آکنده” از “تعصب مذهبی، خصومت و تبعیض” می باشد. رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مقابل بیش از پنجاه رهبر مسلمان در عربستان سعودی، بسیار تلاش کرد تا این تصور را که همه مسلمانان مظنون به ترور هستند، به وجود نیاورد. به نظر نمی رسد دادگاه های آمریکا قائل شدن این تمایز از دیدگاه رئیس جمهور را بپذیرند – حداقل در ارتباط با قانونی که در مناظره ها و بحث های علنی به عنوان “ممنوعیت (ورود) مسلمانان” شناخته می شود.
اگر دیوان عالی کشور نیز این حکم را تأیید کند، رئیس جمهور مجبور خواهد شد در یک موضوع اصلی ذکر شده در دستور کار سیاسی و وعده های مبارزات انتخاباتی خود، دوباره از ابتدا آغاز کند.
صحنه سوم: “پرونده روسیه”
تقریباً هر روز جزئیات جدیدی در رسانه های آمریکایی منتشر می شود که به اتهامات مبنی بر تبانی بین تیم مبارزات انتخاباتی ترامپ و روسیه بیش از پیش دامن می زنند. تاکنون مدارک ملموس و غیر قابل انکاری علنی نشده اند، اما اطلاعات به اندازه کافی تحریک برانگیز هستند تا این موضوع همچنان در صدر اخبار باقی بماند. نه تنها کمیته های مختلف کنگره این اتهامات را بررسی می کنند، اف بی آی و رابرت مولر که به تازگی به سمت دادستان ویژه منصوب شده، پرسش های زیادی در این باره دارند.
پس از آن که بخش عمده توجه ناظران و بازرسان در هفته های اخیر به سمت مایکل فلین معطوف گردید، مشاور امنیت ملی ترامپ که در فوریه کنار گذاشته شده بود، در حال حاضر جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ بیش از پیش در مرکز توجه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش اف بی آی، کوشنر “فردی تحت نظر” می باشد هر چند لزوماً در حال حاضر مظنون به انجام کاری در نظر گرفته نمی شود. به خصوص جلسه کوشنر با یک بانکدار روسی و سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
در عصر روز جمعه، “واشنگتن پست” گزارش داد که کوشنر حتی به کیسلیاک راه اندازی یک کانال مکالمه محرمانه و به اصطلاح “کانال تماس” به کرملین را پیشنهاد کرده بود. این ادعا بر اساس گزارش هایی می باشد که کیسلیاک، ظاهراً بسیار متعجب از پیشنهاد کوشنر، به دولت خود فرستاده است. در عین حال خبرگزاری رویترز نیز پیش از این از برگزاری مذاکرات مخفی بین کوشنر و کیسلیاک گزارش داده بود.
به منظور مقابله بهتر با این مدعا و دیگر اتهامات، کاخ سفید هم اکنون در حال بررسی ایجاد یک به اصطلاح “اتاق جنگ” می باشد. در این مرکز عملیات، تعداد انگشت شماری از کارکنان ارشد آشنا به “پرونده روسیه” باید در آینده قادر باشند به طور سریع و موثر واکنش نشان دهند تا نبرد بر سر چگونگی تفسیر مسایل را به نفع ترامپ به پیش ببرند.
یکی از کارکنان کاخ سفید گزارش داده که هم اکنون یک تیم عملیاتی در اطراف دو چهره برجسته کوشنر و استفان بانون، استراتژیست ارشد به همین منظور به خدمت گرفته شده اند. حتی کارکنان سابق ترامپ نیز دوباره فراخوانده می شوند: کوری لواندوفسکی، فردی بسیار جسور و بی پروا که در ماه ژوئن سال گذشته پس از چند اقدام سوال برانگیز از سمت خود به عنوان مدیر مبارزات انتخاباتی اخراج شده بود، اکنون دوباره باز گشته است.

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *