جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

حل مشکلات خاورمیانه بدون ایران دشوار خواهد بود

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به لفاظی‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران نوشت، برخلاف این اظهارات ضدایرانی، دولت ترامپ می‌داند که حل مشکلات خاورمیانه بدون همکاری با ایران دشوار خواهد بود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به لفاظی‌های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پایتخت عربستان علیه ایران اشاره کرد و نوشت علیرغم آنکه ترامپ در حین مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، برجام را یکی از بدترین توافقاتی که تاکنون محقق شده، خواند، در ماه آوریل از یکسری تحریم‌های خاص که اجازه داده بود برجام پابرجا باقی بماند، صرفنظر کرد و به ایران اجازه داد که تجارت بین‌المللی داشته باشد و به سرمایه‌ خود که مدت‌ها در آمریکا بلوکه شده بود، دسترسی داشته باشد.

این گزارش سپس ادامه داد، شواهد بیشتری که نشان می‌دهد دولت ترامپ به تعامل با جمهوری اسلامی ایران، تمایل دارد، اظهارات اخیر «رکس‌ تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا بود که در کنفرانس خبری ریاض مطرح شد.

وی در آنجا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تماس تلفنی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را پاسخ می‌گوید گفت که بله به تماس او پاسخ می‌دهد.

تیلرسون در این خصوص گفت: «در خصوص اینکه آیا تماس تلفنی را پاسخ می دهم باید بگویم که من هرگز تلفن کسی که بخواهد مکالمه سازنده‌ای داشته باشد را قطع نمی‌کنم».

نیویورک‌تایمز سپس نوشت، ظاهراً دولت ترامپ این نکته مهم را درک کرده است که مسئله گسترش نفوذ ایران در منطقه که دولت آمریکا از آن نگران است و به آن اعتراض دارد، ضرورت حفظ دستکم روابط کاری را برای دو کشور ایران و آمریکا ایجاد می‌کند.

طبق این گزارش، آمریکا بدون همکاری با ایران، برای حل مشکلات خاورمیانه با مشکل مواجه خواهد بود و برخی تحلیلگران می‌گویند که به همین دلیل اگر دو کشور برای گفت‌وگو بنشینند، فضا برای مصالحه وجود دارد.

روز پنجشنبه، کمیته روابط خارجی سنا یک سری تحریم هایی را علیه ایران به بهانه آنچه که نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم خواند، تصویب  کرد.

بنا بر این گزارش، علیرغم آنکه طبق برجام برخی از تحریم‌های ایران لغو شده است، تحریم‌های باقی مانده، بانک‌های اروپایی را از ارائه بودجه مورد نیاز برای معاملات تجاری و پروژه‌های زیرساختی در ایران منصرف کرده است.

این گزارش در پایان نوشت، یکی از مشاوران «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که مذاکرات مستقیم با آمریکا را رد نمی‌کند اما ایران همچنان در حال بررسی رفتارهای ترامپ است. «حسین شیخ‌الاسلام» یکی از مشاوران ظریف درباره ترامپ گفته است: «او یک تاجر است اما حتی در تجارت نیز عملکرد وی تحریک‌آمیز و غیرقابل پیش‌بینی است».

منبع: خبرگزاری فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *