جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

اتحادیه اقتصادی اوراسیا به توافق نهایی با ایران نزدیک می شود

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: فایننشال تایمز نوشت اتحادیه اقتصادی اوراسیا به توافق نهایی تجارت آزاد با ایران نزدیک می شود و این اقدام در راستای تلاش روسیه و دیگر اعضای اتحادیه برای تقویت روابط با ایران صورت می گیرد.
 فایننشال تایمز نوشت ، اتحادیه اقتصادی اوراسیا که مسکو در رأس آن قرار دارد، قصد دارد یک توافق تجارت آزاد را تا پایان سال با ایران نهایی کند. این اقدام در راستای تلاش روسیه و دیگر اعضای اتحادیه برای تقویت روابط با ایران صورت می گیرد. 
روزنامه  فایننشال تایمز چاپ انگلیس در گزارشی از آستانه به قلم هنری فوی نوشت: این گشایش های دیپلماتیک در بحبوحه مشاهده نشانه هایی دال بر آن صورت می گیرد که رابطه ایران با آمریکا در دوره فعالیت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، وخیم تر خواهد شد. ترامپ هفته پیش در سفر به عربستان و اسرائیل، دو رقیب منطقه ای ایران، از ایران به اتهام  دامن زدن به «آتش درگیری فرقه ای و تروریسم» به شدت انتقاد کرد. این در حالی است که چند روز قبل از آن، روحانی، رئیس جمهور میانه رو ایران، با برنامه تعامل دوباره بین المللی بار دیگر به این سمت انتخاب شد. 
روسیه و ایران در زمینه شماری از مسائل ژئوپلیتیک، به ویژه جنگ در سوریه، همکاری می کنند. دو کشور تلاش کرده اند از زمان اعمال تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه در سال 2014 روابط دوجانبه خود را تقویت کنند. 
دستیابی به توافق تجارت آزاد به منزله پیروزی قابل توجهی برای اتحادیه نوپای اقتصادی اوراسیا – بازار واحد روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان، و ارمنستان که در سال 2015 تاسیس شد- و نیز نشانه تقویت چشمگیر روابط ایران و جمهوری های شوروی سابق خواهد بود. 
تیمور سلیمانف، وزیر اقتصاد قزاقستان، گفت: «ما معتقدیم که می توانیم تا پایان سال به نتیجه ای واقعی دست یابیم و مذاکرات را به پایان برسانیم.» 
نخست وزیران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ماه مارس تصمیم گرفتند مذاکرات با ایران را در دستور کار خود در اولویت قرار دهند، و از این فرصت برای گسترش دامنه بازار 183 میلیون نفری این اتحادیه استفاده کنند. 
سلیمانف که قبل از انتصاب به سمت وزیر اقتصاد قزاقستان در ماه دسامبر، مسئول سیاست اقتصادی و مالی کمیسیون اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسکو بود گفت: «ما مایلیم تا پایان سال چارچوب توافق امضا شود.» 
وی در عین حال هشدار داد، هر گونه تیرگی روابط تجاری آمریکا و چین در دوره ریاست جمهوری ترامپ به ضرر آسیای مرکزی خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *