جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

روسیه بزرگترین تامین کننده نفت چین باقی ماند

تهران- ایرنا- داده‌های گمرکی دولت چین نشان می‌دهد، روسیه در ماه مارس همچنان اولین تامین کننده نفت این کشور باقی مانده و واردات نفت از روسیه به رکورد تاریخی ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه در ژوئن سال گذشته میلادی نزدیک می‌شود.

اوکراین با ده‌ها پهپاد تاسیسات انرژی روسیه را هدف قرار داد

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع اطلاعاتی اوکراین از حمله گسترده این کشور به تاسیسات انرژی روسیه خبر داد. بر اساس این گزارش، پهپادهای اوکراینی یک تاسیسات ذخیره سوخت و سه پست برق را مورد هدف قرار داده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز حملات گسترده اوکراین با پهپادهای دوربرد در بامداد روز شنبه اول اردیبهشت را تایید کرده است.

Loading
یک موسسه روسی مطرح کرد

تهدید ایران، بهانه آمریکا برای فروش تسلیحات به اعراب

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ترامپ در بیانات خود به غیر از یک نوع خطر و تهدید برای خاور نزدیک – تروریسم، در مورد چیز دیگری سخن نگفته است. او فقط به یک کشور اشاره کرده است که آن را تهدید اصلی برای منطقه می داند: این کشور، ایران است.

کارشناسان بحث و بررسی پیرامون نتایج سفر دونالد ترامپ به خاور نزدیک را ادامه می دهند. تشکیل بلوک عرب – اسرائیل علیه ایران تا چه حد محتمل است؟ چرا رویکرد واشنگتن و تهران در قبال حل و فصل مسئله فلسطین – اسرائیل یکسان است؟ چگونه «تهدید ایران» آمریکا را در تعیین سیاست خود در خاور نزدیک کمک می کند؟ یاکوف کدمی، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی اسرائیل موسوم به «ناتیف»، به این پرسش ها و دیگر پرسش های نشریه «پراودا رو» پاسخ داد.
– ترامپ به محض رسیدن به قدرت، شروع کرد به سخن گفتن پیرامون این موضوع که او حل و فصل مشکلات خاور نزدیک را به خصوص در چارچوب تشکیل نوعی بلوک میان اسرائیل و کشورهای عربی ممکن می داند. او در جریان سفر اخیر خود به خاور نزدیک، گام های مشخصی در این زمینه برداشت. ارزیابی شما از این تفکر و چشم انداز واقعی طرح تشکیل ناتوی به اصطلاح عربی چیست؟
– از ابتدا تصریح می کنم که من فقط از جانب خودم سخن می گویم و ارزیابی های من کم ترین ارتباطی با موضع دولت اسرائیل ندارد. من معتقدم که ارزیابی دقیق این موضوعات فقط بر اساس حقایق موجود ممکن است و نه، بر اساس سخنان و بیانات.
من توجه ها را به این موضوع جلب می کنم که ترامپ در بیانات خود به غیر از یک نوع خطر و تهدید برای خاور نزدیک – تروریسم، در مورد چیز دیگری سخن نگفته است. او از چهار سازمان تروریستی نام برده است: داعش، «القاعده»، حماس و «حزب الله». قطر از حماس حمایت می کند. عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی در مراحل مختلفی، از داعش و «القاعده» حمایت کرده اند. ترامپ فقط به یک کشور اشاره کرده است که آن را تهدید اصلی برای منطقه می داند: این کشور، ایران است.
رئیس جمهور آمریکا همچنین، گفته است که آمریکا قصد ندارد در این و یا آن فرایندها مداخله کند و یا آنها را هدایت کند و فقط آمادگی دارد تا به کشورهای خاور نزدیک در حل و فصل مشکلاتشان کمک کند.
وقتی از بلوک خاور نزدیک ناتو سخن گفته می شود، همان دم، بسته بغداد به خاطر می آید. این بسته با مشارکت غیر مستقیم آمریکا و بریتانیای کبیر سازماندهی شد و هدف از آن، مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق و نفوذ شوروی بوده است. در حال حاضر، هدف چیز دیگری است. به عقیده من، این سازمان با ساختار سیاسی و نظامی ضد ایرانی، شبهه دار به نظر می رسد.
تعاون و همکاری – این و یا دیگر اقدامات سیاسی و یا اقتصادی – عملی است، اما اتحاد سیاسی جای سوال دارد. یک نمونه از آن در قاره دیگر، آشکارا، تمامی مشکلات این جریان را نشان می دهد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور جدید فرانسه، اعلام کرده که یکی از اهداف اصلی وی، تحکیم، تعمیق و توسعه روابط فرانسه و ایران است.
بعید به نظر می رسد که به استثنای چند کشور در خاور نزدیک، کسی ایران را یک تهدید پندارد. این مورد نیز مشکلات خود را دارد. از این جهت، بسته بغداد بدون مشارکت ترکیه تا حدودی، معنایی ندارد. اما، در حال حاضر، ترکیه مشکل کاملاً متفاوتی دارد: این کشور به از سرگیری روابط عادی با تمامی کشورهای همسایه نیاز دارد و ایران – یکی از این کشورها است.
از این رو، به اعتقاد من، اینجا از اعمال فشار بر ایران از طریق تمامی شیوه ها سخن در میان است و نه، اتحاد سیاسی و اقتصادی. ترامپ در بیاناتش، بارها، تصریح کرده که باید به حمایت از سازمان های تروریستی پایان داده شود.
اگر، در نهایت، حمایت محافل مشخص در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر از داعش و «القاعده» پایان گیرد، این امر باعث تضعیف و ناتوان شدن هر چه سریع تر این سازمان ها خواهد شد. در مورد حماس مسئله پیچیدگی بیشتری دارد. نخست این که این سازمان مشکل ما اسرائیل است و دوم، قطر و ترکیه از این سازمان حمایت می کنند.
در محافل سیاسی اسرائیل، برخی حتی ترجیح می دهند که حماس به عنوان جایگزین خود گردانی فلسطین و محمود عباس باقی باشد. من امیدوارم که فشارهای آمریکا باعث از میان برداشته شدن «القاعده» و داعش در خاور نزدیک از طریق پایان دادن به حمایت های مالی و سیاسی شود. در آینده نیز این مسئله در مورد حماس تحقق می یابد، به خصوص که عربستان سعودی و مصر نیز علاقه مند آن هستند.
در رابطه با اتحاد نظامی باید گفت که این موضوع حتی از مضحک بودن فراتر می باشد، زیرا کشورهای خاور نزدیک در معنای واقعی فاقد ارتش کاملی اند. ارسال تجهیزات نظامی که ترامپ در خصوص آنها با سعودی ها به توافق رسیده است – بخشی از یک روند اقتصادی است و نه، سیاسی.
آمریکا با پول خود سعودی ها به کمک به آنان ادامه خواهد داد. از نقطه نظر نظامی – این توافق ٣٠٠ میلیارد دلاری سوخته است و کم ترین اهمیتی ندارد.
ارسال های نظامی اصلی شامل هلیکوپترهای حمل و نقلی می شود و نه، تجهیزات نظامی. در حال حاضر، تانک ها نقش چندان مهمی ایفا نمی کنند. سیستم الکترونیکی – خوب است، اما در سایه آن، قدرت نظامی عربستان سعودی افزایش پیدا نخواهد کرد. این موضوع در خصوص توانایی برای اجرای عملیات نظامی بزرگ نیز صدق می کند. هیچ یک از آنها از جنبه تشکیل اتحاد نظامی اهمیتی ندارند. از این رو، من فکر می کنم که در حال حاضر، نباید از تشکیل نوعی بلوک نظامی در خاور نزدیک سخن گفت.
– در آن صورت، ترامپ چرا در این خصوص سخن گفته است؟
– احتمال دارد که آمریکا فقط خواسته باشد نشان دهد که خاور نزدیک را از یاد نبرده است و آماده کمک است. آمریکا از کشورهای عربی و رویارویی آنها با ایران حمایت می کند و خود نیز با ایران حساب و کتاب هایی دارد.
آمریکا در رابطه با مسئله فلسطین فقط در سطح «بنشینید و توافق کنید» برخورد می کند. ترامپ گفته است که برایش اهمیتی ندارد که یک کشور واحد وجود داشته باشد و یا دو کشور. آمریکا فقط در اندیشه منافع شخصی خود است.
– برای حاصل شدن توافق میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها تا چه حد شانس وجود دارد؟ آنان تا به امروز موفق نشدند به توافق برسند و اکنون، چطور می توانند با جادوی ترامپ ناگهان، به توافق برسند؟
– ما در اسرائیل، به خداوند بسیار نزدیک هستیم و بیشتر به اراده خدا وابسته ایم و نه، ترامپ. الله، خداوند و یا قادر مطلق – تفاوتی با یکدیگر ندارند. طی صد سال اخیر، این مردم موفق نشده اند این مناقشه را حل و فصل کنند. و باید به کمک خداوند امید بست و نه، کمک های ترامپ.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *