جدیدترین مطالب

افزایش بهای جهانی نفت

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه مه با شش صدم درصد افزایش ۸۱ دلار و ۹۳ سنت معامله شد.

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 

افزایش شهدای غزه به ۳۴۱۸۳ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۱۸۳ نفر رسید و هفتاد و هفت هزار و ۱۴۳ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید

مرکز ملی آمار انگلیس در تازه‌ترین گزارش شمار مرگ مستقیم ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی را در این کشور ۱۰ هزار و ۴۸ نفر اعلام و اضافه کرد. این میزان مرگ ناشی از مصرف الکل بالاترین شمار مرگ به این علت در ۲۴ سالی است که این آمار ثبت می‌شود.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

Loading

أحدث المقالات

چرا حزب الله لبنان در تنش‌های سنگین اخیر میان ایران و اسرائیل ورود نکرد؟ / رمزگشایی از تصمیم مهم تهران و حزب الله

تحلیلگران معتقدند تمایل به حفظ قدرت آتش حزب الله برای زمانی که اسرائیل تهدیدات خود برای عقب راندن این گروه از مرز را عملی کند، راه حل دیپلماتیکی برای حل موضوع وجود نداشته باشد، به توضیح خویشتن داری نسبی حزب الله در تحولات اخیر کمک می‌کند. تمایل ایران برای اجتناب از یک واکنش جدی تری آمریکا و اسرائیل به گروه حزب الله نیز یکی از عوامل موثر در این تصمیم بوده است.

افزایش بهای جهانی نفت

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه مه با شش صدم درصد افزایش ۸۱ دلار و ۹۳ سنت معامله شد.

مخالفت نتانیاهو با جلسات ارزیابی اهداف تجاوز اسرائیل به غزه

با گذشت نزدیک به 200 روز از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه اسناد افشاشده وزارت امور داخلی اسرائیل نشان می دهد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم با برگزاری جلسات نقد و ارزیابی راهبردی اهداف اسرائیل در جنگ غزه مخالفت کرده است.

بلومبرگ: بایدن اثر مصوبه ضدایرانی بر بازار نفت را خنثی می‌کند

تهران- ایرنا- شبکه اقتصادی بلومبرگ در تحلیلی با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی در مجلس آمریکا و با توجه به احتمال افزایش بیش از هشت دلاری قیمت جهانی نفت در صورت اجرای این سیاست، گمانه‌زنی کرد که دولت بایدن در سال انتخابات و برای پیشگیری از افزایش بهای انرژی و تورم، از معافیت‌های پیش‌بینی شده در این مصوبه جهت کنترل قیمت نفت بهره‌برداری کند.

Loading
پرونده ای برای اخوان المسلمین:

دلایل جدایی اخوان تونس، لبنان و حماس از تشکیلات بین المللی اخوان

۱۳۹۶/۰۳/۲۰ | موضوعات

شورا آنلاین- ترجمه: به نظر می رسد مجموعه جدایی ها از تشکیلات بین المللی اخوان پس از اعلام قطع ارتباط جنبش حماس ادامه خواهد یافت و در همین حال مجمع عمومی جماعت اسلامی شاخه سیاسی اخوان لبنان با برگزاری یک کنفرانس عمومی طرح سیاسی جدید خود را اعلام نمود.

روزنامه الرأی تونس در این باره نوشت: اسعد هرموش رئیس دفتر سیاسی جماعت اسلامی لبنان اظهار داشت: جماعت اسلامی به دنبال یک طرح سیاسی جدید است. وی تأکید نمود: هیچ گونه ارتباط تشکیلاتی با جماعت اخوان وجود ندارد و تنها یک ارتباط فکری وجود دارد و ما در لبنان از تمامی تجارب اسلامی در منطقه استفاده می کنیم. این اظهارات هرموش همان اظهاراتی است که خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس مطرح نمود تا قطع ارتباط حماس با اخوان را توجیه نماید.

هرموش در ادامه اظهار داشت: این ارتباط فکری به معنای آن نیست که ما از نظر عضوی و یا تشکیلاتی به تصمیمات اخوان بین الملل پایبند باشیم. ما در لبنان به استقلال تصمیم مان افتخار می کنیم و منافع لبنان را بر عملکرد اسلامی وتشکیلاتی ترجیح می دهیم و جماعت ما در حال زمینه سازی برای یک گشایش سیاسی گسترده است و دست خود را به سوی تمامی نیروهای سیاسی دراز می کند.

از سوی دیگر کمال حبیب کارشناس مسائل جنبش های اسلامی اظهار داشت: ما در برابر یک تحول جدید در رابطه شاخه های جماعت اخوان با تشکیلات بین المللی اخوان هستیم و این تحول جدایی آنها از تشکیلات بین المللی و جماعت مادر در مصر و تأکید بر استقلال و صبغه ملی آنها به دور از توصیف خود به عنوان اسلامی هستیم و این مسأله در جنبش النهضه تونس به  خوبی مشاهده می شود.

وی خاطرنشان ساخت: این پدیده تحول به سمت داخل و میهن و شبیه شدن به دیگر نیروهای سیاسی داخلی و هماهنگی با آنها و عدم عزلت و تلاش برای ایجاد هماهنگی میان میهن پرستی و اسلامی گری و غلبه صبغه ملی بر اسلامی است و دعوت هایی از سوی شخصیت های مهمی در داخل اخوان وجود دارد که خواستار انحلال تشکیلات بین المللی اخوان و دفاتر آن شده اند.

در همین حال طارق ابوالسعد کارشناس مسائل جنبش های اسلامی درباره دلایل جدایی شاخه های اخوان از تشکیلات بین المللی اخوان اظهار داشت: تشکل های اخوانی تلاش می کنند خود را از ارتباط عضوی در جماعت اخوان نجات دهند اما به شکل موازی وابستگی فکری آنها موجود است و در نتیجه زمینه بازگشت دوباره به تشکیلات فراهم است. از این رو اخوانی ها از افزایش جدایی و قطع ارتباط اخوان تونس، اروپا و حماس نگران نشدند چرا که این قطع ارتباط تشکیلاتی و موقت است و با از میان رفتن مسبب، این ارتباط بار دیگر شروع خواهد شد و در حال حاضر دلیل این قطع ارتباط وارد شدن اخوانی‌های مصر در فعالیت های خشونت آمیز و مخالفت دولت جدید آمریکا با اخوان است.

در همین حال دالیا زیاده هماهنگ کننده کمپین “به شمار آوردن اخوان به عنوان یک سازمان تروریستی” اظهار داشت: اخوانی ها تشکل و شیوه یکسانی هستند، اگرچه گروه های آنان متفاوت باشد. آنچه اکنون اتفاق می افتد تلاش برای القای این تصویر است که جماعت اخوان یک گروه یکسان نیست تا پیچیدگی مسأله معرفی آنها به عنوان یک گروه تروریستی را بیشتر نمایند و اکنون آنها خود را در جمله کشورهایی که در آن به سر می برند، قرار می دهند و هر گروهی سیاستهای خاص خود را وضع می‌کند.

وی در ادامه افزود: وضعیت سیاسی اخوان و شکاف هایی که در آن به سر می برد، اخوانی ها را بر آن داشت تا به دنبال پناهگاه امنی برای خود در لبنان جست و جو کنند اما گمان نمی کنم که آنها موفق شوند زیرا افکار عمومی مردم لبنان با هر شکلی از اشکال اسلام سیاسی مخالف است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *