جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

چرا آمریکا در خاک سوریه پایگاه نظامی دارد؟

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:ران پاول ، تحلیلگر نشریه راشا اینسایدر بااشاره به ایجادپایگاه نظامی آمریکا در خاک سوریه می نویسد دولت ترامپ چه حقی دارد که در خاک کشوری خارجی بدون اخذ هیچ مجوزی از دولت آن کشور، پایگاه نظامی دایر کند؟ چرا ما حاکمیت سوریه را نقض و به نیروهای نظامی این کشور که در حال مبارزه با داعش هستند حمله می‌کنیم؟

درست زمانی که فکر می کنید سیاست ما در سوریه بدتر از این نمی شود، این اتفاق می افتد. نیروهای آمریکایی دوبار به نیروهای دولتی سوریه از پایگاهی که به صورت غیرقانونی در داخل خاک سوریه اشغال شده است، حمله کردند. براساس گزارش پنتاگون، حمله به نیروهای دولتی روسیه «دفاعی» بود چرا که مبارزان سوری به منطقه ای که «عاری از جنگ» توصیف شده نزدیک می شدند. نیروهای سوری، داعشی ها را در آن منطقه دنبال می کردند با این حال مورد حمله ایالات متحده قرار گرفتند.

آمریکا گروه شورشی دیگری را پایگاه نظامی در نزدیکی مرز عراق تمرین می دهد. ادعا می شود که نیروهای دولتی سوریه تهدیدی برای حضور نظامی آمریکا به وجود آورده اند. اما پنتاگون یک چیز را فراموش کرده است: «آنها از ابتدا نیز اجازه حضور در سوریه را نداشته اند! نه کنگره آمریکا و نه شورای امنیت سازمان ملل متحدد اجازه حضور نظامی آمریکا در داخل خاک سوریه را صادر نکرده است.»

پس دولت ترامپ چه حقی دارد که در خاک کشوری خارجی بدون اخذ هیچ مجوزی از دولت آن کشور، پایگاه نظامی دایر کند؟ چرا ما حاکمیت سوریه را نقض و به نیروهای نظامی این کشور که در حال مبارزه با داعش هستند حمله می کنیم؟ چرا واشنگتن ادعا می کند که ماموریت نخست آنها در سوریه مبارزه با داعش است درحالی که اقداماتی نظامی به نفع داعش انجام می دهد؟

پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرده که حضور نظامی آنها در سوریه الزامی است چراکه دولت این کشور به اندازه کافی برای شکست دادن داعش قوی نیست. «مناطق عاری از تنش» مورد موافقت سوریه، روسیه، ایران و ترکیه قرار گرفته تا شاید راهی برای پایان دادن به این جنگ شش ساله پیدا شود. حتی اگر ضعف ارتش سوریه را بپذیریم، این ضعف به علت شش سال حمایت ایالات متحده از شورشیان در جهت سرنگونی دولت سوریه به وجود آمده است.

واقعیت در این میان چیست؟ چرا ارتش امریکا پایگاهی در داخل سوریه را اشغال کرده است؟ ممکن است تاحدی برای این باشد که از همکاری سوری ها و عراقی ها با یکدیگر برای مبارزه با داعش جلوگیری شود اما من فکر می کنم این قضیه بیشتر به ایران مربوط می شود. آمریکا معتقد است که اگر سوری ها و عراقی ها در مبارزه با داعش با کمک شبه نظامیان شیعه ایران با یکدیگر متحد شوند، این مساله نفوذ ایران در منطقه را تقویت خواهد کرد. رئیس جمهور ترامپ به تازگی از سفر به عربستان سعودی بازگشته و او در آنجا سوگند یاد کرده که نگذارد چنین اتفاقی بیفتد.

اما آیا این سیاست واقعا به نفع ماست یا اینکه تنها وارد مناقصه ای شده ایم که «متحدان» ما در آرزویشان برای جنگ با ایران به راه انداخته اند؟ عربستان سعودی اسلام افراطی خود به سراسر جهان گسیل کرده است حتی به تازگی در کشورهای آسیای میانه از جمله اندونزی رد پای آنها دیده می شود. ایران این کار را نمی کند. ایران کامل نیست اما به هرحال آنها میلی برای ایجاد درگیری سنی و شیعه در منطقه ندارند. سوری ها در کنار متحدان خود روسیه و ایران، با داعش و القاعده مبارزه می کنند. این چیزی است که ترامپ در دوران کاندیداتوری خود گفته و خواسته بود، پس چرا حالا این مورد بدی است؟

به ما گفته شده بود که اگر دولت سوریه بتواند حلب را آزاد کند هزاران نفر را که در آنجا به دام افتاده بودند، خواهد کشت. اما خلاف این قضیه اتفاق افتاد و زندگی در حلب به حالت عادی بازگشته است. اقلیت مسیحی زندگی خود را از سر گرفته و جشن های مذهبی خود را برپا می کنند. آنجا در حال بازسازی است. آیا ممکن است که نهایتا آنجا را ترک و سوریه را به حال خود رها کنیم؟

وقتی این نکته را درک کردید که اعمال ما خواسته یا ناخواسته به داعش در سوریه کمک می کند، وقت آن است که این کارها را متوقف کنیم. زمان این فرا رسیده که ایالات متحده سیاست خطرناک ضدسوری خود را رها کرده و سربازانش را به کشور بازگرداند.

منبع: دیپلماسی ایرانی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *