جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

دیدگاه قابل توجه راند پل، سناتور آمریکایی در مخالفت با تحریم‌های ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: راند پل، سناتور ایالت کنتاکی که از مخالفان سرسخت تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا علیه ایران و قرارداد ٣٥٠ میلیارد دلاری آمریکا با عربستان‌ سعودی است، اخیراً همزمان با تصویب طرح تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران درباره موشک‌های بالستیک و تأمین مالی تروریسم، دیدگاه‌های قابل‌ توجهی را در مخالفت با تحریم‌های ایران مطرح کرده‌ است

سناتور  راند پل ضمن اشاره به این موضوع که عربستان‌سعودی را نیز می‌توان بنابه‌ دلایل مشابه موشک‌های بالستیک، تروریسم و نقض حقوق‌ بشر تحریم کرد، هرگونه تحریم یک‌جانبه علیه ایران را به ‌دلیل پایبندی این کشور به توافق برجام و عدم‌ حمایت جهانی از تحریم‌ها، غیرسازنده و ناکارآمد خوانده است. وی در ادامه دو پرسش مهم در رابطه با رویکرد گزینشی آمریکا در قبال ایران و عربستان‌ سعودی در خصوص تحریم‌ها مطرح می‌کند مبنی بر اینکه، اگر آمریکا درصدد تأثیرگذاری بر رفتار ایران از طریق وضع تحریم‌های جدید است، چرا به این مسئله که نظر ایران در رابطه با تحریم‌ها چیست، آیا تحریم‌های غیرهسته‌ای را نقض برجام می‌داند یا خیر، اهمیتی نمی‌دهد؟ اگر آمریکا امیدی به تغییر رفتار ایران ندارد پس هدف از اعمال تحریم‌های جدید چیست؟ اگر موضع ایران نهایتاً خروج از توافق برجام باشد در آن صورت باید سناریوهای احتمالی برای مقابله با آن لحاظ گردد. اما در حال حاضر آنچه مهم است تغییر رفتار ایران در مورد توسعه مداوم برنامه موشکی بالستیک می‌باشد. راند پل در عین حال اذعان می‌دارد که توسل به اهرم تحریم‌ها باید در مواقع حصول اطمینان از تأثیرات آنها مدنظر قرار گیرد،‌ از‌این‌رو، بعید است تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران به‌دلیل ماهیت یک‌جانبه آنها نتایج موفقیت‌آمیزی داشته باشند. اگر آمریکا به‌دنبال رهایی از برنامه موشکی ایران است باید بداند از نظر ایران چه کسانی در منطقه تهدید به‌شمار می‌آیند. گمان نمی‌رود ایران، آمریکا را با وجود برخورداری از هزاران موشک بالستیک، تهدیدی علیه خود بداند. نگرانی ایران در وهله نخست از جانب عربستان‌ سعودی و شیخ‌نشین‌ها و در مرحله بعد سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی است. واقعیت امر این است که ایران هیچ‌گاه توسعه موشک‌های بالستیک خود را متوقف نخواهد کرد مگر آنکه توافقی میان این کشور با عربستان‌سعودی و سایر شیخ‌نشین‌ها پیرامون برنامه موشکی منعقد گردد. بنابراین تحریم‌های جدید را می‌توان پیام احمقانه‌ای به ایران دانست که نه‌تنها کارساز نخواهند بود بلکه تأثیر معکوس نیز می‌توانند داشته باشد. اگر ایران تصمیم به نقض توافق هسته‌ای بگیرد، در آن صورت، آمریکا افسوس خواهد خورد که عجولانه تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده‌ است.
در مجموع، راند پل در بخشی از اظهارات خود به تلاش آمریکا برای تأثیرگذاری بر رفتار ایران به‌ویژه تغییر رفتار ایران در مورد توسعه مداوم برنامه موشکی بالستیک از طریق وضع تحریم‌های جدید اشاره کرده و عربستان‌سعودی، سایر شیخ‌نشین‌ها و سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را از جمله تهدیدات پیش‌روی ایران معرفی می‌کند. توجه به این مسئله از آن جهت حائزاهمیت است که ایران بارها هدف از برنامه موشکی خود را بازدارندگی در برابر تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اعلام کرده است. بنابراین، سکوت آمریکا در برابر اقدامات تروریستی و نقض حقوق‌بشر در عربستان و سایر شیخ‌نشین‌ها می‌تواند دلالت بر بزرگنمایی تهدیدات ایران و دامن‌زدن به ایران‌هراسی برای توجیه حضور خود در منطقه به‌بهانه تضمین امنیت متحدان منطقه‌ای داشته باشد، کمااینکه حضور نظامی این کشور در برخی کشورهای منطقه از جمله افغانستان، عراق و سوریه بیش از پیش در حال تقویت شدن است. دور از ذهن نیست که آمریکا با تصویب طرح تحریم ایران در مجلس سنا در مورخه ١۵ ژوئن/ ٢۵ خرداد تحت‌ عنوان “مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران” با ٩٨ رأی موافق در برابر ٢ رأی مخالف برنی سندرز و راند پل به‌دنبال سوق دادن ایران به سمت نقض توافق برجام است. واقعیت امر آن است که آمریکا در نتیجه شکاف موجود در روابط با اتحادیه‌اروپا قادر به جلب همراهی آنها برای هرگونه اقدامی علیه ایران نیست و ازآنجاکه نمی‌خواهد به‌عنوان ناقض برجام در عرصه جهانی معرفی و شناخته شود، لذا به‌واسطه تشدید تحریم‌ها و اعمال فشار منطقه‌ای از طریق تحکیم روابط با متحدان عرب منطقه و فضاسازی رسانه‌ای و جهت‌دهی به افکارعمومی جهان درصدد اعمال فشار بر ایران برای نقض برجام و کسب حمایت تدریجی جامعه جهانی علیه ایران است. 

منبع: مرکز تحقیقات استراتژیک 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *