جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

ظاهر شدن قبرهای مزدوران کشته شده در اوکراین در گورستان های کشورهای بالتیک

در گورستان های کشورهای بالتیک، مانند سایر کشورهای اروپایی، قبرهای مزدوران رژیم کی یف، که توسط سربازان ارتش روسیه در جریان درگیری های مسلحانه کشته شده اند، ظاهر می شود، اما اطلاعاتی در مورد تلفات واقعی در آنجا بیان نمی شود. خبرنگار اسپوتنیک شخصاً در قبرستان نظامی آنتاکلنیو در بخش شرقی ویلنیوس پایتخت لیتوانی در این مورد متقاعد شد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد افغانستان در همکاری با ترکمنستان و قزاقستان، سعی دارد با ایجاد یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات، نفت روسیه را از راه افغانستان به جنوب آسیا انتقال دهد.

سفیر چین: از سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های اقتصادی پکن در افغانستان حمایت می‌کنیم

‏تهران- ایرنا- سفیر چین در افغانستان روابط دیپلماتیک و همکاری‌ اقتصادی پکن و کابل را مثبت ارزیابی و تاکید کرد که کشور متبوعش از سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های اقتصادی پکن در افغانستان حمایت می‌کند.

Loading

چرا فساد در دولت اسرائیل زیاد است؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:مارک شولمن تحلیلگر نشریه نیوزویک می نویسد طی بیست سال گذشته شکاف غنی و فقیر در اسرائیل بسیار زیاد شده است. این شکاف از میانگین شکاف موجود در کشورهای پیشرفته بیشتر است.

جارد کوشنر به جیسون گرین بلات در اسرائیل پیوسته تا مقدمات برای خواسته دولت ترامپ در جهت برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها را آماده کند. گرین بلات به وضوح یکی از موجه ترین اعضای دولت ترامپ است اگر چه تجربه دیپلماتیک به نظر چیزی است که او کم داشته باشد، با وجود این که او سال ها به عنوان وکیل فعالیت کرده و دانشی شخصی درباره اسرائیل دارد.

بیشتر اسرائیلی ها برای او آرزوی بهترین ها را دارند اما انتظار زیادی از او ندارند. اسرائیلی ها در کنار اکثر ناظران مستقل می دانند که سرنوشت مذاکرات صلح در نهایت چگونه خواهد بود. با اینکه بسیاری از مردم از سرنخ ماجراها و آینده آگاهی دارند اما هنوز اسرائیلی ها می خواهند بگذارند که ترامپ تلاش خود را بکند.

شاید، فقط شاید، این حقیقت که بخشی از تیم ترامپ را یهودیان ارتدوکس تشکیل می دهند، این ویژگی چنین توانایی هایی را به تیم مذاکره کننده می دهد که نمایش بهتری نسبت به گذشتگان ارائه دهد. اولین حرکت کوشنر و گرینبلات در اسرائیل برقراری تماس تلفنی با پلیس زن کشته شده اسرائیلی و عرض تسلیت بود. در این حین، افکار عمومی اسرائیل درگیر ماجرای شائول الوویچ، سهامدارد شرکت ارتباطات راه دور بزگ بود. الوویچ و تعداد دیگری از سهامدران، با اتهام سواستفاده شخصی از اموال از سوی کمیسیون امینت و ارتباطات اسرائیل بازداشت شدند. هنوز جزئیات زیادی از این ماجرا در دست نیست اما الوویچ از قراردادهای شرکت بزگ و تلویزیون ماهواره ای اسرائیل به میزان نامحدودی بهره می برده است.

باید اشاره کرد که 5 سال پیش «انقلاب فیبری» جزء قول های دوران کاندیداتوری بنیامین نتانیاهو بود. او وعده داده بود که کابل های فیبر نوری را به خانه های همه ساکنان اسرائیل برساند. از آن زمان تاکنون تنها تعداد انگشت شماری از خانه ها به چنین فناوری هایی دسترسی پیدا کرده اند و اتصال اسرائیلی ها به اینترنت پایین تر از میانگین کشورهای پیشرفته است.

علاوه براین، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو خود زمانی به عنوان وزیر ارتباطات کار کرده بود ووقتی مجبور شد از این وزراتخانه دست بردارد که دوستی نزدیک او با الوویچ از پرده ها بیرون افتاد. در حال حاضر هیچ اتهامی مبنی بر دخالت نتانیاهو در رسوایی های اخیر مطرح نشده اما با لیست طولانی از اتهامات این چنینی باید به این سوال برسیم: «اسرائیل چطور به اینجا رسید؟»

از نظر کسب وکار، الوویچ تنها رهبر سرمایه داری نیست که از قانون سوءاستفاده کرده است. نوکی دانکر، که چهار سال پیش رهبر بزرگترین شرکت هرمی اسرائیل بود، در حال حاضر دوران محکومیت خود را به خاطر دستکاری در اسناد سپری می کند. الیزر فیشمن، که گروهی بزرگ از شرکت ها را اداره می کرد این روزها در برابر قاضی ها اعلام ورشکستگی کرده است. در دنیای سیاست وضعیت پیچیده تر است. چهار وزیر کابینه، تحت تعقیب برای جرم های مختلف هستند و وزیر دفاع فعلی، آویگدور لیبرمن، به تازگی از تحقیقات پلیس رهایی پیدا کرده چرا که دادستان کل اعلام کرد مدارک کافی برای پیگرد قانونی او وجود ندارد.

البته همه چیز به این جا ختم نمی شود. نخست وزیر سابق، ایهود اولمرت در زندان است و فهرستی بلندبالا از شهردارانی وجود دارد که با اتهامات مختلف فساد محکوم شده اند. این گزارش ها درحالی به گوش می رسد که بسیاری به دموکراسی در اسرائیل افتخار می کنند و معتقدند که همه در برابر قانون برابر هستند. اما این سوال ها شروع شده است که چرا بسیاری از سیاستمداران و تاجران پیشرو، مورد اتهام واقع شده یا مجرم شناخته شده اند.

پاسخ آسانی وجود ندارد. من سال هاست بحثی طولانی را با دوستی آغاز کرده ام که جزء مقامات بلندپایه دولت بود: آیا امروز فساد در اسرائیل بیشتر شده یا اینکه این فساد از قبل وجود داشت و پلیس این روزها کار خود را بهتر انجام می دهد؟ رویدادهای سال گذشته این بحث را به سرانجام رساند. امروز فساد بیشتری وجود دارد. پس این سوال به وجود می آید: چرا؟

بخشی از پاسخ بدون شک در این واقعیت نهفته است که طی بیست سال گذشته اسرائیل از دولتی مسئولیت پذیر در قبال شهروندانش به دولتی تبدیل شده که در آن شکاف میان فقیر و غنی بسیار زیاد است. این شکاف از میانگین شکاف موجود در کشورهای پیشرفته بیشتر است. در اسرائیل  بسیاری از شرکت های دولتی خصوصی شده و به اشخاص واگذار شده اند و فساد دولتی بدون شک بخشی از این پروسه بوده است. در آمریکا بسیاری از سیاستمداران ابتدا صاحب شرکتی موفق هستند و بعد دوران سیاسی خود را آغاز می کنند اما در اسرائیل برخلاف آمریکا، آنها ابتدا سیاستمدارند و بعد شرکتی موفق راه می اندازند.

دلیل فساد هرچه باشد کاملا واضح است که این مساله بیشتر از همه تاثیری منفی بر اقتصاد و اعتقاد مردم به دولتشان داشته است. 

منبع: دیپلماسی ایرانی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *