جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

متهم شدن مقامات کی یف به نداشتن سرعت کافی در تقویت استحکامات دفاعی خود

اپوزیسیون در کی یف معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین و مقامات محلی در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد حمله احتمالی جدید توسط نیروهای روسیه، استحکامات دفاعی خود را به اندازه کافی به سرعت و کارآمد نمی سازند.

ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد

رئیس جمهور فرانسه توافقنامه تجارت آزاد برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و ائتلاف اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را بسیار بد دانسته و آن را رد کرد.

Loading

اهداف راهبردی ارتش سوریه در رقه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: با وجود حمایت‌های گسترده آمریکا از گروه‌های مسلح کردی برای سیطره بر الرقه، ارتش سوریه تاکتیکی را برای جلوگیری از پیشروی این گروه‌ها به مواضع و نقاط نزدیک به خود که آن را راهبردی و آغازی برای عملیات خود به سمت شرق می‌داند، در پیش گرفته است.

نبردهای الرقه در شمال سوریه با آهنگ سریعی روند خود را طی می‌کند به طوری که گروه‌های مسلح مورد حمایت واشنگتن موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک(گروه‌های کُردی) بر بیش از یک ربع مساحت این استان سیطره یافته‌اند، این در حالی است که ارتش سوریه تاکتیکی را برای جلوگیری از پیشروی این گروه‌ها به مواضع و نقاط نزدیک به خود که آن را راهبردی و آغازی برای عملیات خود به سمت شرق می‌داند، دنبال می‌کند.

مسابقه به سمت دیرالزور اهمیت فراوانی به نبرد الرقه از نظر ارتش سوریه و آمریکا می‌دهد،‌ آمریکایی که گروه‌های مسلحی در صحنه میدانی به فرمان آن حرکت می‌کنند و این مسئله ارتش سوریه و همپیمانانش را واداشت تا در حومه جنوبی الرقه نفوذ کنند،‌ جایی که تروریست‌های داعشی به حومه حمص، تدمر،‌ جنوب و به سمت دیرالزور رخنه می‌کنند، اما امروز این راه به روی داعش بسته شده است،‌ علاوه بر آنکه باید به دستاورد مهمی که نیروهای سوریه با آزادسازی شهر «الرصافه» محقق کردند،‌ در حومه غربی اشاره کرد.

ناظران میدانی معتقدند عملیات ارتش سوریه در جنوب و غرب الرقه دو هدف را دنبال می‌کند: اولین هدف، گسترش دامنه سیطره آن به سمت «اثریا» در حومه الرقه و از آنجا به حومه السلمیه در منطقه «الشیخ هلال» است تا قادر به تحرک بیشتری در بیابان به سمت «السخنه» و بستن راه به روی هرگونه تلاش داعش برای گشودن این محورها و منصرف کردن ارتش از نبردهایش در بیابان باشد، زیرا نبرد آتی در دیرالزور خواهد بود و آشکار شده است تمام محورهایی که ارتش و همپیمانانش در آن پیشروی می‌کنند به دیرالزور منتهی می‌شود، در نتیجه این پیشروی مهم ارتش سوریه در جنوب الرقه در راستای تلاش برای ترسیم خطوطی صورت گرفته است که جنگجویان کرد مورد حمایت آمریکا از آن تجاوز نکنند و عملیات آنها که طی آن با حمایت آمریکا بر مناطق زیادی از شرق سوریه مسلط شدند، محدود شود.                                                  

دومین هدف ارتش سوریه این است که مانعی در برابر گروه‌های کردی مورد حمایت آمریکا ایجاد کند، تا بتواند از سمت جنوب به سمت دیرالزور پیشروی کرده و در نتیجه این گروه‌ها را در غرب فرات منزوی و جدا کند، اگر ارتش به دروازه‌های الرقه از سمت جنوب غربی رودخانه فرات برسد، مبارزه با داعش را در انحصار خود قرار داده و زمام نبرد بر ضد گروه تروریستی داعش در جنوب الرقه را به دست خواهد گرفت.

گروه‌های کردی موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد) طی 23 روزی که از حملاتشان به دژ داعش در الرقه می‌گذرد، توانسته‌اند داعشی‌ها را از شرق و غرب الرقه بیرون برانند و درگیری‌ها میان دو طرف به شدت ادامه دارد.

منابع کردی گفته‌اند گروه‌های کردی پس از آنکه برای  اولین بار از سمت جنوب با حمایت مستقیم آمریکا وارد شهر الرقه شدند، این شهر را به محاصره خود درآورده‌اند به طوری که وارد بخش‌هایی از محله‌های هشام ابن عبدالملک، البرید و الصناعه شدند و بر بازار الهال در جنوب شهر و حدود 70 درصد محله الصناعه مسلط شدند.

تاکتیک داعش مبنی بر جنگ خیابانی در داخل کوچه‌ها و ساختمان و خودروهای بمب‌گذاری شده و تقسیم تروریست‌هایش به گروه‌های کوچک مانع پیشروی گروه‌های کردی در سایه درگیری شدید میان دو طرف شده است.

آمارها به این اشاره می‌کند که تعداد تروریست‌های داعشی در الرقه به حدود سه هزار نفر می‌رسد که این مسئله بر طولانی بودن جنگ در این شهر مهر تایید می‌زند؛ داعش ده‌ها تونل را در مناطق مختلف آن حفر کرده است به طوری که ناظران بر این باورند که سقوط الرقه به دست گروه‌های کردی به زمان طولانی نیاز دارد و این نبردها در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت.

بیش از یکصد هزار غیرنظامی در محاصره بوده و داعش از آنها به عنوان سپرانسانی در رویارویی با گروه‌های کردی استفاده می‌کند و علاوه بر آن در حملات جنگنده‌های آمریکایی صدها غیرنظامی طی ماه اخیر کشته و یا زخمی شده‌اند.

نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک متشکل از ائتلاف گروه‌های عربی و کردی از ششم ماه ژوئن گذشته درگیری در داخل شهر الرقه را ادامه می‌دهند که این حملات در چارچوب عملیات نظامی گسترده‌ای قرار دارد که از حدود هشت ماه پیش با حمایت ائتلاف آمریکایی آغاز شده است.

به گفته منابع سوری، هیچ هماهنگی میان ارتش سوریه و گروه‌های کردی مورد حمایت آمریکا وجود ندارد، ولی تقریبا تفاهمی با نظارت روسیه وجود دارد تا هیچ درگیری میان دو طرف رخ ندهد، ارتش سوریه هیچ تمایل و قصدی برای درگیری با گروه‌هایدیگر ندارد، زیرا نبرد اساسی‌اش در حال حاضر با داعش است.

گروه تروریستی داعش در سال 2014، شهر الرقه را به اشغال خود درآورد و در آن زمان، الرقه را پایتخت خلافت موهوم خود قرار داد و تروریست‌های داعشی به ارتکاب وحشیانه‌ترین جنایات علیه مردم این شهر اعم از سربریدن و شلاق زدن و ارتکاب تمام محرمات انسانی دست زده‌اند.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *