جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

هزینه‌های احتمالی حمله پیشدستانه به ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اندیشکده صهیونیستی نوشت: ایران یک دشمن تهدید کننده واقعی است و موجب بیشترین نگرانی‌ها برای تل آویو شده است.

اندیشکده صهیونیستی «بگین _سادات» در یکی از تازه ترین تحلیل‌های خود در زمینه حفظ امنیت اسرائیل نوشت: برای اسرائیل، ایران چشم اندازی واقعی از یک دشمن تهدید کننده، کاملا غیر منطقی و هسته‌ای است و موجب بیشترین نگرانی‌ها برای اسرائیل می‌شود.

 

*حمله به ایران هزینه‌های زیادی دارد

این اندیشکده نوشت: دلیل بسیار کمی برای پذیرش توافق هسته‌ای جولای سال 2015 و تاثیر آن در مهار ایران هسته‌ای وجود دارد. حال سئوال این است که اسرائیل باید چگونه به پیش برود؟ اگر بخواهیم برحسب امور نظامی دقیق بگوییم بهترین گزینه هنوز هم حمله پیشدستانه ، یا حمله‌ای مهلک علیه اهداف دشوار ایران است . اما اینک دیگر اجرای هرگونه حمله این چنینی علیه تهران دیر شده و هزینه‌های سیاسی و جانی بالایی دارد.

 

*تمرکز بر گزینه بازدارندگی

اندیشکده یاد شده سپس بهترین گزینه برای تل آویو را تمرکز فرمانده‌هان نظامی در افزایش موقعیت بازدارندگی اتمی بر می شمارد و می‌نویسد: اسرائیل باید تمرکز بر اصل بازدارندگی تا تنبیه دشمن را به خاطر بسپارد. با این تعریف دیگر بکارگیری قوای اتمی به جای گزینه بازدارندگی مفهومی ندارند. در واقع هرگونه استفاده اسرائیل از گزینه حمله حتی به عنوان یک گزینه باقیمانده و به طور پیش فرض نه تنها بی‌هدف بوده بلکه کاملا غیر منطقی است. البته باید توان بازدارندگی اتمی اسرائیل همواره با سامانه‌های محکم دفاع موشکی (BMD) به ویژه اگر نگرانی از جانب یک دشمن غیر منطقی چون ایران وجود دارد، تقویت شوند.

 

* اسرائیل آسیب پذیر است

در ادامه این مطلب آمده است: در تقابل ناگوارتر با دشمن اتمی غیر منطقی، لازم است تا توان بازدارندگی اسرائیل بر تهدید علیه موارد ارزشمند دشمن تا دفاع صرف داخلی متمرکز شود.  همچنین لازم است اسرائیل نیز آسیب پذیری توان خود برابر حملات اولیه دشمن را بپذیرد.

در خاتمه این گزارش در حالی که این اندیشکده به برخی بایدها و نبایدها در این زمینه اشاره می‌کند، آمده است: در کل برای به حداکثر رساندن راهبرد اتمی، برنامه ریزی اسرائیل با توجه به وجود هر نوع دشمن از قبیل منطقی، غیرمنطقی یا دیوانه باید بر اساس ارزیابی‌های دقیق باشد.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *