جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه

نیویورک – ایرنا-  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برغم حمایت های همه جانبه نظامی و امنیتی واشنگتن از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه، « لیز گرانده»  را به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه (غرب آسیا) منصوب کرد. 

انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه

نیویورک – ایرنا-  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برغم حمایت های همه جانبه نظامی و امنیتی واشنگتن از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه، « لیز گرانده»  را به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه (غرب آسیا) منصوب کرد. 

Loading

نقش محوری ایران برای بلندپروازی های جهانی چین

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: چین بازاری بزرگ برای نفت ایران است و از آنجا که تحریم های یک جانبه آمریکا مانع از آن می شود که بانک های بزرگ جهانی در ایران سرمایه گذاری کنند، در نتیجه چین تنها منبع سرمایه کلان برای اجرای طرح های زیرساختی مهم ایران محسوب می شود. اما چنین به نظر می رسد که ایرانی ها خطر وابستگی بیش از پیش به چین را به علت نیاز به سرمایه گذاری این کشور پذیرفته اند.

توماس اردبرینک در تحلیلی که در نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت: وقتی زوائو رو لین، کارآفرینی از پکن، از امکان فعالیت های تجاری و همکاری با ایران در شرق این کشور با خبر شد، در ابتد برای شروع چنین فعالیتی با تردید رو به رو بود. اما پس از مدتی یک نقشه مربوط به این منطقه را خریداری و بدون این که مرزهای بین المللی را در نظر بگیرد، به این منطقه به عنوان یک بازار بزرگ نگاه کرد. 

چندی پیش آقای لین چهل و نه ساله که با خودرو بی ام و سفید رنگ خود سرگرم رانندگی در بزرگراهی بود که تهران را به شهر مشهد در شرق تهران متصل می کند گفت کشورها و حتی اروپا به ایران بسیار نزدیک هستند. وی افزود ایران در مرکز جهان و هر آنچه در آن وجود دارد قرار دارد.
ایران چند هزار سال کانون و شاهراه تجارت بین شرق و غرب بوده است. اکنون نقش قدیمی ایران قرار است با اجرای طرح “یک کمربند، یک جاده” که چین آن را در دست اجرا دارد ظرف چند سال آینده، گسترش پیدا کند. قرار است چین برای اجرای این طرح که در آن احداث شمار زیادی پل، خطوط آهن، بندر و نیروگاه در بیش از شصت کشور اروپایی، آسیایی، آفریقایی و ایران پیش بینی شده است، بیش از یک هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. ایران که از لحاظ تاریخی همواره نقش محوری و کانونی در تجارت شرق و غرب داشته است، در طرح یک کمربند، یک جاده نیز همین نقش را بر عهده خواهد داشت. طرحی که چین در دست اجرا دارد همانند یک جورچین (پازل) که از قطعات مختلف تشکیل یافته است، قطعات آن یکی پس از دیگری در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در شرق ایران، چینی ها سرگرم نوسازی یکی از عمده ترین خطوط آهن این کشور هستند. این خط آهن که چینی ها سرگرم بهبود بخشیدن زیرسازی آن و پل های مسیر هستند در نهایت تهران را به ترکمنستان و افغانستان متصل خواهد کرد. 
در غرب ایران نیز فعالیت های مشابهی در جریان است و نیروی کار مربوطه، سرگرم نوسازی خط آهن تهران – ترکیه هستند که در ادامه به اروپا متصل خواهد شد. طرح های ریلی دیگری تهران و مشهد را به بنادر ایران در جنوب این کشور در حاشیه دریای عمان متصل خواهند کرد. 
ایران که زمانی به علت تحریم های برقرار شده از سوی غرب علیه این کشور در واکنش به برنامه هسته ای خود در انزوای بین المللی به سر می برد و به همین علت به چین تکیه داشت، اکنون برای تحقق بلندپروازی های عظیم چین، نقش محوری دارد. مسیرهای دیگر بین چین با اروپا، هم طولانی تر خواهد بود و هم این که به ناچار می باید از طریق روسیه عبور کند که خود رقیبی بالقوه برای پکن محسوب می شود. 
اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گفت این گونه نیست که اگر ما در اجرای این طرح مشارکت نکنیم آن ها این طرح را کنار خواهند گذاشت بلکه مسئله این است که چنانچه بخواهند در پول و وقت خود صرفه جویی کنند به ناچار باید کوتاه ترین مسیر را انتخاب کنند. 
وی در حالی که لبخندی به لب داشت گفت اگر این طرح به جای روسیه از طریق ایران اجرا شود برای تهران منافع سیاسی نیز خواهد داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گفت چینی ها به شدت علاقمند هستند که با ما همکاری کنند. 
هستند کسانی نیز که نگرانند سرمایه گذاری های کلان و حضور روز افزون چین در اقتصاد ایران، باعث شود که تهران برای همیشه به پکن که هم اکنون نیز بزرگ ترین شریک تجاری ایران محسوب می شود، وابسته شود.
چین در عین حال بازاری بزرگ برای نفت ایران است و از آنجا که تحریم های یک جانبه آمریکا مانع از آن می شود که بانک های بزرگ جهانی در ایران سرمایه گذاری کنند، در نتیجه چین تنها منبع سرمایه کلان برای اجرای طرح های زیرساختی مهم ایران محسوب می شود. اما چنین به نظر می رسد که زمامداران ایران خطر وابستگی بیش از پیش به چین را به علت نیاز به سرمایه گذاری این کشور، پذیرفته اند. 
مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید چین ایران را قبضه کرده است اما مقامات ایران از وابستگی این کشور به چین نگران نیستند و به همین علت ما با چینی ها به همکاری ادامه می دهیم. 
ایران فقط با چین در زمینه احداث خط آهن و جاده همکاری نمی کند بلکه این کشور به یکی از پر طرفدارترین مقاصد برای فعالیت کارآفرینان و سرمایه گذاران چینی از جمله آقای لین تبدیل شده است. این سرمایه گذار و کارآفرین چینی با چند واژه ای که از زبان فارسی می داند و دریافت وام کم بهره از دولت متبوع خود و معافیت مالی که دولت ایران برایش در نظر گرفته است از سال ٢٠٠٢ که وارد بازار ایران شد تا کنون برای خود یک امپراتوری ایجاد کرده است. هشت کارخانه ای که وی در ایران احداث کرده است، انواع کالاهای مورد نیاز ایران و کشورهای همسایه آن را تأمین می کنند.
آقای لین با لبخند گفت متوجه می شوید که من حتی از سیاستمداران کشورم نیز آینده نگرتر بوده ام. از زمان آغاز طرح یک کمربند یک جاده چندین نفر از چین به دیدن وی آمده اند و او نیز بارها با سفیر چین در تهران ملاقات داشته است. وی می گوید من در زمینه سرمایه گذاری در ایران پیشگام بوده ام و دیگران می خواهند از تجربیات من استفاده کنند. 
آقای لین کارخانه های خود را در امتداد خط آهن برقی ۵٧۵ مایلی که تهران را به مشهد متصل می کند، احداث کرده است. دولت چین برای احداث این خط ریلی یک میلیارد و ششصد میلیون دلار به ایران وام پرداخت کرده است. هنگامی که این خط آهن تکمیل و به بهره برداری برسد به شبکه های خط آهن ایران متصل خواهد شد و آن زمان است که آقای لین خواهد توانست کالاهای تولیدی در کارخانه های خود در ایران را تا شمال اروپا یعنی لهستان و روسیه با هزینه ای به مراتب کمتر از حال حاضر، صادر کند. 
وی می گوید انتظار دارم درآمدم حدود پنجاه درصد افزایش پیدا کند. وی سیگاری روشن می کند و در ادامه می گوید البته اقتصاد ایران نیز رشد خواهد کرد، چین توسعه خواهد یافت و قدرت آن بیشتر خواهد شد. 
وی با پخش آهنگ های پاپ چینی از پخش صوت خودرو، با انگشتانش روی فرمان خودرو با آهنگ همراهی می کند و می گوید زندگی در ایران خوب است. آینده خوبی در انتظار ماست. 
ایرانی ها که آقای لین را هنگام رانندگی بین کارخانه های خود می دیدند برای او دست تکان می دادند و لبخند می زدند. وی که در خلال اقامت خود در ایران می تواند برخی واژه ها و عبارات را به زبان فارسی بگوید برای برخی از دو هزار کارکنان کارخانه های خود که او در مسیر با آن ها رو به رو می شد، خوش و بش می کرد. وی گفت ایران ها سخت کوش هستند اما اضافه کرد که غذاهای ایرانی را دوست ندارد. لین گفت ما سبزی هایی را که به خوردن آن ها عادت داریم می کاریم و غذاهای چینی می خوریم. درست انگار که در کشور خودمان هستیم. 
حتی زمانی که آقای لین حضور نداشت، کارگران و کارکنان کارخانه های وی می گفتند از این که برای چینی ها کار می کنند بسیار خوشحالند. آن ها می گویند چینی ها هر ماه به موقع حقوق ما را پرداخت می کنند و به جای اخراج کارگران نیروهای بیشتری را استخدام می کنند. امیر دلیلیان که نگهبان یکی از کارخانه هاست می گوید اگر چینی های بیشتری به ایران بیایند اقتصاد کشور ما رشد خواهد کرد. زمانی که خط آهن مورد نظر تکمیل شود در نهایت طول آن به دو هزار کیلومتر خواهد رسید و در نتیجه تهران به اورومچی مرکز استان سین کیانگ متصل خواهد شد. 
اگر همه کارها طبق برنامه پیش برود، آن گونه که روزنامه دولتی چاینا دیلی گزارش داده است، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان را نیز به یکدیگر متصل خواهد کرد. البته این کار به تغییر اندازه های واگن ها و ایجاد خطوط ارتباطی و نوسازی ترن ها نیاز دارد. 
در یک برنامه آزمایشی، چین و تهران در سال ٢٠١۶ یک قطار را از شانگهای به مقصد تهران به حرکت درآوردند و این قطار ظرف دوازده روز این فاصله را طی کرد در حالی که مسیر دریایی سی روز طول می کشد. در ایران، خط آهن موجود بین تهران – مشهد برای حرکت قطار چینی مورد استفاده قرار گرفت که دیزلی است و سرعت آن پائین می باشد. با تکمیل شدن خط آهن برقی که برای سال ٢٠٢١ پیش بینی می شود، حرکت قطارها در این خط با سرعت ١٢۵ کیلومتر در ساعت خواهد بود. 
آقای اصغر فخریه کاشان که به زبان انگلیسی نیز صحبت می کند و بر گفتگوهای مربوط به طرح های بزرگ و بین المللی دولت ایران نظارت دارد گفت ابتکاری که چین در پیش گرفته است فقط به نقل و نتقال کالا محدود نخواهد بود . وی گفت اجرای طرح های زیرساختی، برنامه ریزی شهری، مبادلات فرهنگی، قراردادهای تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت. تحت پوشش این زمینه ها می توان انواع طرح ها را به اجرا درآورد. 
پیوندهای تجاری بین ایران و چین در پی اعمال فشار از سوی آمریکا و متحدان اروپایی ان علیه تهران در واکنش به برنامه هسته ای این کشور از حدود سال ٢٠٠٧ به این طرف رونق گرفته است. چین بزرگ ترین خریدار نفت ایران است و پس از لغو تحریم ها و فراهم آمدن امکان صدور نفت ایران به بازارهای اروپا، چین همچنان عمده ترین خریدار نفت ایران محسوب می شود. 
شرکت های دولتی چین در سراسر ایران سرگرم کارند و به احداث بزرگراه ها، بهره برداری از معادن و تولید فولاد مبادرت می کنند. فروشگاه ها در تهران انباشته از کالاهای چینی و خیابان های آن نیز پر از خودروهای ساخت چین است. 
زمامداران ایران امیدوارند که مشارکت ایران در طرح یک کمربند یک جاده که چین اجرای آن را آغاز کرده است برای ایران این فرصت را فراهم آورد که از جاه طلبی های بزرگ اقتصادی چین بهره ای نیز نصیب ایران شود. 
فخریه کاشان گفت طرحی را که چین در دست اجرا دارد سبب خواهد شد تا این کشور بر نیمی از دنیا تسلط پیدا کند. ایران ضمن در اولویت قرار دادن منافع خود، دالان های مورد نیاز چین را برای این کشور فراهم می کند و این کار دسترسی ایران را به بازارهای بزرگ جدید فراهم خواهد ساخت.

منبع: اداره رسانه های خارجی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *