جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم  

گروه‌های فلسطینی با تاکید بر آمادگی مقاومت جهت مقابله با هرگونه تجاوز دشمن صهیونیستی از جمله حمله زمینی به رفح اعلام کردند که آمریکا و جامعه غربی مسئول هر تحرک متجاوزانه اشغالگران در رفح هستند و فلسطینی‌ها هرگز مقابل این تجاوزات ساکت نمی‌مانند.

کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تظاهرات‌های حمایت از غزه در دانشگاه‌های آمریکا گفت که افکار عمومی مصمم به اجرای عدالت در برابر رژیم صهیونیستی است.

Loading
سومین و چهارمین پیش‌نشست همایش ملی توسعه سواحل مکران به میزبانی شورا برگزار شد

در جستجوی پاسخ برای سوالات کلیدی توسعه مکران

شورای راهبردی آنلاین : شورای راهبردی روابط خارجی روز چهارشنبه میزبان سومین و چهارمین پیش‌نشست همایش ملی توسعه سواحل مکران بود که با محوریت حکمرانی و تاکید بر دیپلماسی اقتصادی دریامحور برگزار شد.

به گزارش سایت شورای راهبردی روابط خارجی، در این نشست‌ها جمعی از اندیشمندان و مسئولان سیاسی و اقتصادی حضور یافتند و در آن پیشران‌های توسعه دانش بنیان در سواحل مکران، مشارکت‌ها و رقابت‌های منطقه ای و جهانی را تحلیل و بررسی کردند.

در سومین پیش‌نشست همایش، دکتر سورنا ستاری، رییس کمیسیون علمی-فناوری شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ایران در بخش اقتصاد دریایی ضعیف است، ادامه داد: کشوری که دارای چندین کیلومتر مرز دریایی است، مناسب نیست که از این ظرفیت در حوزه امنیت غذایی استفاده نکند. ایران سالی ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار غذای دام وارد می‌کند، در حالی که می‌تواند از ظرفیت‌های دریایی برای تولید غذای دام بهره ببرد.

ستاری، پرورش ماهی در قفس، توسعه پرورش میگو و گردشگری را از مزیت‌های اقتصادی مکران نام برد و یادآور شد: ما برای توسعه سواحل مکران باید اجرایی فکر کنیم و نیاز به مدیرانی داریم که در کانکس‌ها مستقر شوند. همچنین نیاز است تا از ایده و طرح‌های جوانان بومی حمایت شود.

دکتر سید عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی نیز در پیش‌نشست چهارم همایش، با اشاره به اینکه همایش ملی توسعه سواحل مکران در اسفند ماه برگزار خواهد شد و مجموعه‌ای از نهادها و سازمان‌ها در آن مشارکت دارند، تاکید کرد روشن ساختن سیاست‌های کلی در خصوص چگونگی توسعه مکران ضرورت دارد.

وی گفت: معتقدیم توسعه مکران که یک پروژه عظیم است در خلاء اتفاق نمی‌افتد. طبیعی است که باید از همه جنبه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی به این مساله نگاه کرد.

 

قوانین برای ورود سرمایه‌گذار خارجی کفایت نمی‌کنند

در ادامه محمد خزائی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با تاکید بر اهمیت مسایل امنیتی در این منطقه تصریح کرد: در پنجاه سال گذشته بیش از هفت هزار میلیارد تومان برای این منطقه هزینه کردیم، اما این رقم برای توسعه آن بسیار پایین است. اولین زنگ توجه و خطر برای منطقه مکران در برنامه توسعه ششم توسط مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد، اما از سال ۸۸ تا امروز چه اتفاق مثبت افتاده است؟ برنامه اجرایی، مالی و ساختار اداری و فنی توسعه مکران چیست؟

خزائی تاکید کرد: غیرممکن است با منابع مندرج در بودجه کشور بتوانیم این کار را انجام دهیم. برای توسعه این منطقه با همه ایده‌آل‌هایی که مطرح شده است، چند ده میلیارد دلار نیاز داریم. نقش بخش خصوصی و امنیت بخش خصوصی کجاست؟ باید توجه کنیم و به این سوال دقیق و جدی پاسخ دهیم که آیا می‌خواهیم مکران توسعه یابد؟ اگر سرمایه گذار خارجی قرار است بیاید، آیا قوانین ما کفایت می‌کند؟ بنده می‌گویم کفایت نمی‌کند. تضمین‌ها بسیار اهمیت دارند و بحث فاینانس‌ها در این رابطه مهم هستند که باید به این مسایل پرداخته شود.

 

توسعه مکران با منابع داخلی نه ممکن است، نه مطلوب

همچنین، غلامرضا انصاری، معاون پیشین دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این نشست گفت: مکران می‌تواند اقتصاد ایران را در جهت توسعه صنعتی و تجاری با نگاه دریامحور سوق دهد و آینده ایران را نجات دهد به ویژه در حوزه آب. هم‌چنین مکران برای تجارت ایران با جهان و منطقه برای تامین و جبران عقب‌ماندگی‌های ایران در سال‌های اخیر می‌تواند بسیار مفید باشد. امروز غرب آسیا با سرعت در مسیر رقابت اقتصادی در حرکت است و ایران به خاطر قوانین دست و پاگیر از این حرکت بازمانده است.

وی ادامه داد: بدون نگاه برون‌نگر منطقه‌ای و بین‌المللی با داشتن یک طرح جامع و تفصیلی روشن از سوی نظام که در دسترس عموم باشد نمی‌توان این پروژه را انجام داد یا ارزش واقعی مکران را بتوانیم بروز و ظهور دهیم. از طرفی معتقدم توسعه مکران با منابع داخلی نه ممکن است نه مطلوب.

انصاری با بیان اینکه مکران ظرفیت جذب میلیون‌ها نفر جمعیت را برای اهداف اقتصادی دارد که از نگرانی کمبود آب در حال کوچ به شمال کشور هستند، اضافه کرد: سواحل مکران به خاطر  ارتباط با جنوبگان بسیار قابل توجه است و حقوق ایران در قطب جنوب را تامین می‌کند و به ظرفیت‌های بزرگ ایران اضافه می‌کند. به علاوه که این منطقه به لحاظ ترانزیت انرژی برای منطقه و دنیا مهم و حساس است.

 

ضرورت توجه به کریدور شمال – جنوب برای توسعه اقتصادی

در ادامه این نشست که به میزبانی سوی شورای راهبردی روابط خارجی و با همکاری اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، سید رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا و دستیار وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه باید توسعه مکران را با طرح کریدور شمال – جنوب پیوند دهیم، گفت: هیچ توسعه‌ای ممکن نیست مگر اینکه خود را در یکی از کریدورهایی که در منطقه و پیرامون ایران در حال انجام است، تعریف کنیم.

وی در ادامه به تشریح استراتژی‌های منطقه‌ای و پیرامون ایران برای توسعه اقتصادی، از جمله راهبردهای مورد توجه هند، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، اروپا، ترکیه و پاکستان پرداخت.

موسوی با تاکید بر اینکه ما باید پروژه توسعه‌ اقتصادی و تجاری‌مان را بر روی کریدور شمال – جنوب بگذاریم، گفت : یکی از مقامات آمریکایی گفته است سرمایه گذاری ایران در مسیر شمال جنوب تهدید بزرگی برای آمریکا است.

 

نباید مکران چهره و برآیند امنیتی پیدا کند

همچنین دکتر سیروس علیدوستی، دبیر کمیسیون امنیتی دفاعی شورای راهبردی روابط خارجی نیز گفت: یکی از ابعاد توسعه مکران روایت‌سازی نسبت به این منطقه است، تصویری که از این منطقه و از ایران وجود دارد چندان مثبت نیست و این مساله مانع جذب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. چهره این منطقه باید به گونه‌ای باشد که ارزش مثبت ایجاد کند. نباید این منطقه چهره و برآیند امنیتی پیدا کند، باید نگران امنیتی سازی این منطقه باشیم باید برای این هم روایت مناسب ایجاد کنیم.

 

سواحل مکران فرصتی برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان

دکتر مهدی الیاسی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هم سواحل مکران را فرصت مناسبی برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های نوآورانه ذکر کرد و ادامه داد: برای این منظور باید اولویت‌ها و رویکرد‌ها مشخص باشد و ما نیز در معاونت علمی سعی داریم برنامه‌های توسعه‌ای این منطقه، مزیت محور باشد تا بتواند در زمینه رفع چالش‌ها مؤثر باشد.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران را اسفند ماه امسال با مشارکت مجموعه‌ای از نهادها و سازمان‌ها در بندر جاسک برگزار می‌کند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *