جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی

وزیر اقتصاد آلمان ضمن حمایت از طرح کمیسیون اروپایی برای انتصاب کمیسر دفاعی برای این اتحادیه، بر لزوم در پیش گرفتن یک سیاست مشترک دفاعی در این اتحادیه در شرایط تهدید روزافزون فعلی تاکید کرد.

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.
Loading

پیامدهای حضور بخش ترک‌نشین قبرس در سازمان کشورهای ترک

۱۴۰۱/۰۸/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نهمین اجلاس سازمان دولت‌های ترک با حضور سران کشورهای ازبکستان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان، به‌عنوان اعضای اصلی و ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و قربانقلی بردی محمداف رئیس مجلس علیای ترکمنستان به‌عنوان اعضای ناظر با موضوع «دوران جدید برای تمدن ترک: به سوی توسعه و شکوفایی مشترک» در ازبکستان برگزار ‌شد. وضعیت کنونی و چشم‌انداز همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه، موضوعات مرتبط با گسترش روابط تجاری، ساده سازی فرآیندهای مرتبط با حمل و نقل، خدمات گمرکی و ایجاد کریدورهای حمل و نقل در دستور کار این کنفرانس قرار داشت. در این نشست مسائل جاری مربوط به جهان ترک به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و زمینه‌های همکاری در دوره آتی تا برگزاری اجلاس بعدی در قزاقستان در سال 2023 مشخص شد. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

در این اجلاس ازبکستان ریاست دوره جدید این سازمان را از ترکیه تحویل گرفت. ترکیه ریاست این سازمان را در نشست سران کشورهای ترک زبان که نوامبر 12 نوامبر 2021 در استانبول برگزار شده بود، از جمهوری آذربایجان تحویل گرفت. پیش از تغییر نام سازمان کشورهای ترک زبان در سال 2021، ابتدا در اکتبر سال 2009 شورایی به نام «شورای ترک‌زبان‌ها» و با مشارکت کشورهای ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان  و ازبکستان تشکیل شد. در آن زمان کشور مجارستان نیز به عنوان عضو ناظر حضور داشت. سازمان کشورهای ترک زبان که مقر آن در استانبول ترکیه است، با هدف توسعه همکاری میان کشورهای ترک زبان در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آموزش و تجارت تشکیل شد.

بی‌شک یکی از دستاوردهای این اجلاس برای ترکیه و قبرس شمالی پذیرش جمهوری ترک قبرس شمالی به‌عنوان «عضو ناظر» در سازمان کشورهای ترک است که با استقبال ارسین تاتار، رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی روبه‌رو شد. او صریحا از حمایت ترکیه در این زمینه تشکر کرد. وی اظهار داشت: «دیپلماسی ترکیه باعث شد جمهوری ترک قبرس شمالی به‌عنوان «عضو ناظر» در سازمان کشورهای ترک مورد پذیرش قرار گیرد. با گرفتن قوت قلب از این تحول مثبت، مبارزه شرافتمندانه ما ادامه خواهد یافت.» او با تاکید بر اهمیت مشارکت جمهوری ترک قبرس شمالی در یک سازمان بین‌المللی اظهار داشت «دولت او برای اولین بار در یک سازمان بین‌المللی به‌عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی و با نام قانونی خود، چنین عنوانی را به دست آورده است. این نقطه عطفی است که در صفحات تاریخ ثبت خواهد شد.»

اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این اجلاس اظهار داشت اعطای عضویت ناظر به جمهوری ترک قبرس شمالی، گام مهمی ‌بود و گام‌‌های دیگری در شمال قبرس برداشته خواهد شد، ازجمله بهبود زیرساخت‌ها و همچنین اهمیت ویژه‌ای برای احداث ساختمآن‌های جدید «پارلمان» و کاخ ریاست جمهوری قائل هستیم. همه این گام‌ها برای بهبود وضعیت قبرس شمالی برداشته می‌شوند. ما نشان دادیم که ترک‌های قبرس که بخش جدایی­ ناپذیری از جهان ترک هستند، تنها نیستند. آرزو می­کنم این تصمیم تاریخی برای همه ما به‌ویژه ترک­های قبرس مفید باشد.

ترکیه مدعی است کشورهای عضو باید «مفهوم امنیت مشترک» را میان خود ایجاد کرده و همکاری‌ها را گسترش دهند.اجرایی شدن هرچه سریع‌تر صندوق سرمایه‌گذاری ترکیه در این سازمان، سودمند بوده و فرصت‌های مالی فراهم شده از طریق این صندوق، همکاری‌ها را تقویت کرده و فعالیت‌ها را شتاب خواهد بخشید.

اردوغان در این اجلاس اظهار داشت: «در سازمان دولت‌­های ترک روز به روز وحدت قوی‌تر می­‌شوند. مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌های امضا شده که زیرساخت‌های همکاری‌ها را در طیف گسترده‌ای از تجارت تا اقتصاد، از مسائل فرهنگی تا مشکلات زیست‌محیطی در بر می‌گیرد. با تغییر نام شورای ترک‌ها و با پروتکلی که امضا شد، نیاز به تغییرات در قرارداد نخجوان برطرف شد. در این اجلاس همچنین درباره گام‌های مشترکی که می‌توانیم در پروژه‌های حمل ‌و نقل، رسانه، فرهنگ و گردشگری برداریم، صحبت کردیم. ما صندوق سرمایه گذاری ترک را به‌منظور تقویت همبستگی خود به‌ویژه در زمینه مالی تأسیس کردیم. فرصت‌های ارائه شده از سوی صندوق، همکاری‌های ما را بیشتر تقویت کرده و فعالیت‌های ما را تسریع خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در اجلاس مدعی شد آذربایجان همواره به اتحاد نزدیک جهان ترک کمک کرده و به وحدت جهان ترک پابند است. وی افزود: «سازمان ما با شروع از اجلاس نخجوان در سال 2009، مسیر توسعه بزرگی را طی کرده است. جهان ترک، جغرافیای وسیعی با بیش از 200 میلیون نفر را پوشش می‌دهد و دارای پتانسیل اقتصادی، منابع انرژی، مسیرهای حمل و نقل و قابلیت‌های نظامی مدرن است. دنیای ترک یک خانواده بزرگ است. با در نظر گرفتن منافع ملی یکدیگر، باید به حمایت و همبستگی متقابل ادامه دهیم. علاوه بر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، حمل‌ونقل، انرژی، تحول دیجیتال، کشاورزی، گردشگری، همکاری‌های خود در زمینه‌های امنیتی، دفاعی، صنایع دفاعی را نیز باید فعال کنیم. زمان آن فرا رسیده که مسائلی مانند حفظ حقوق، امنیت و هویت ملی همتباران خود که در خارج از کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک زندگی می‌کنند و جلوگیری از استحاله آن‌ها را در چارچوب این سازمان به‌طور دائم در کانون توجه داشته باشیم.»

همانطور که انتظار می‌رفت سخنگوی حزب عدالت و توسعه به انتقادات اتحادیه اروپا در خصوص قبول عضویت جمهوری ترک قبرس شمالی در سازمان دول ترک واکنش نشان داد و اظهار داشت بیانیه اتحادیه اروپا در پی قبول عضویت جمهوری ترک قبرس شمالی به‌عنوان عضو ناظر در سازمان دول ترک یک بیانیه غیرمنصفانه و ریاکارانه است. وی افزود: اتحادیه اروپا در زمینه مسئله قبرس به‌سوی سیاست‌های ناسازگار یونان و بخش جنوبی قبرس کشانده می‌شود. ترک‌های قبرس عضو محترمی از جامعه بین‌المللی هستند. قبول جمهوری ترک قبرس شمالی به‌عنوان عضو ناظر سازمان دولت‌های ترک وضعیتی بسیار درست و طبیعی است. موضع اتحادیه اروپا در جهت به هیچ شمردن جمهوری ترک قبرس شمالی از نظر تاریخی و سیاسی برخوردی غیر اصولی است.

همانطور که انتظار می‌رفت تصمیم آنکارا در پذیرش بخش ترک‌نشین قبرس به‌عنوان عضو ناظر در سازمان کشورهای ترک، با واکنش یونان روبه‌رو شد. از نگاه آتن، اظهارات مقامات ترکیه در مورد پذیرش رژیم قبرس به‌عنوان عضو ناظر در سازمان کشورهای ترک محکوم است و هرگونه تلاش برای ارتقای رژیم جعلی را نقض آشکار حقوق بین‌المللی و قطعنامه‌های 541 و 550 شورای امنیت تلقی می‌گردد. یونان از تلاش برای دستیابی به راه ‌حلی عادلانه و پایدار برای مسئله قبرس بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، حقوق اتحادیه اروپا و یک فدراسیون دو جامعه‌ای و دو منطقه‌ای حمایت می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *