أحدث المقالات

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند

وزیر دفاع پاکستان با تکرار اتهامات اسلام‌آباد علیه افغانستان مبنی بر کارشکنی حاکمان آن در مبارزه با تروریسم، خواستار تشدید کنترل مرزهای ۲ کشور شد و همسایه خود را «منبع ترور و منشأ حوادث تروریستی در پاکستان» توصیف کرد.

مشاور زلنسکی از وضعیت بد سربازان ارتش اوکراین در سراسر خط مقدم جبهه خبر داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای که در وب سایت نشریه NV منتشر شد، گفت: نیروهای مسلح اوکراین به دلیل کمبود منابع در خط مقدم جبهه در حالت در جا زدن و رکود قرار دارند.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از افزایش نفوذ جهانی چین تا بالکانیزه شدن افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: برنامه تایوان برای محافظت از خود در برابر فشار چین، صادرات تسلیحاتی چین، پهپادهای مسلح و تروریسم، ناتو و تغییرات اقلیمی، ارزیابی تبعات نظامی کنترل چین بر تایوان و بالکانیزه شدن افغانستان تحت حاکمیت طالبان از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بروکینگز

برنامه تایوان برای محافظت از خود در برابر فشار چین چیست؟: به نظر می‌رسد نظریه فعلی تایوان این است که می‌تواند فشار چین را با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در داخل، بهبود قابلیت‌های دفاعی، سیاست‌های قابل پیش‌بینی‌ و پایدار در رابطه با چین، حفظ نقش مرکزی در زنجیره‌های ارزش جهانی و هماهنگی بیشتر با دوستان و شرکای خارج از کشور خنثی کند.

آیا کره جنوبی می‌تواند مسیری میان آمریکا و چین در ایندوپاسیفیک ترسیم کند؟: اثرات سیاسی سفر جنجالی نانسی پلوسی به تایوان، به کره جنوبی هم رسید. در سفر پلوسی به سئول هیأتی رسمی به استقبالش نرفت و دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی هم اطلاع داد که رئیس‌جمهور به دلیل در تعطیلات بودن نمی‌تواند با او ملاقات کند. چند روز بعد وزیر امورخارجه کره برای دیدار با همتای چینی خود به پکن سفر کرد و به این گمانه‌زنی انجامید که سئول به دنبال آرام کردن پکن است. با این حال احتمالاً دولت کره در مسیر افزایش تعامل با متحدان و شرکای آمریکا در ایندوپاسفیک باقی‌خواهد ماند.

 

رند

صادرات تسلیحاتی چین و پیمانکاران امنیتی خصوصی: صادرات تسلیحات ابزار مهمی برای نمایش نفوذ یک کشور در سراسر جهان است و چین از سال 2018 تا 2021 به 38 کشور سلاح صادر کرده است. چین علاوه بر صادرات تسلیحات، پیمانکاران امنیتی خصوصی را برای حفاظت و تأمین منافع خود به دیگر کشورها صادر کرده است. محققان رند نقشه‌ای تهیه کردند که نشان می‌دهد کدام کشورها تسلیحات چین، پیمانکاران امنیتی چین یا هر دو را در سال‌های 2018-2021 دریافت کرده‌اند. این بررسی نفوذ گسترده چین در سراسر آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین و نیز انواع سامانه‌های تسلیحاتی را که هر کشور خریداری کرده است، نشان می‌دهد.

 نقش نیروی دریایی استرالیا در راهبرد سامانه‌های رباتیک و خودمختار: در سال 2020، نیروی دریایی استرالیا راهبرد رباتیک، سامانه‌های خودمختار و هوش مصنوعی 2040  (RAS-AI) را منتشر کرد. نیروی دریایی به عنوان بخشی از این برنامه برای اجرای این راهبرد، از موسسه رند در استرالیا خواست تا بررسی کند که نوآوری‌های بین‌المللی و شیوه‌های اکتساب سریع چطور می‌تواند روندهای به دست آوردن و به کارگیری سیستم‌های خودمختار و هوش مصنوعی را بهبود بخشد.

 

بلفر

آیا پهپادهای مسلح تروریسم را کاهش می دهند؟: این گزارش تحلیلی الگوهای تروریسم را در 18 کشوری که از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند، تجزیه و تحلیل می‌کند. صبح 31 ژوئیه، یک هواپیمای بدون سرنشین سیا با شلیک دو موشک ایمن الظواهری، رهبر القاعده را کشت. آمریکا از سال 2001 تا کنون بیش از 14000 حمله پهپادی علیه اهداف مشکوک به تروریستی انجام داده است. کشورهایی مانند ایران، ترکیه، نیجریه و مصر نیز به پهپادهای مسلح دست یافته‌اند، اما آیا عملیات پهپادهای مسلح تروریسم را کاهش می‌دهد یا در واقع کشورها را در برابر آن آسیب‌پذیرتر می‌کند؟

ناتو و تغییرات اقلیمی: یک دیدگاه اقلیمی در مورد امنیت:  آثار گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسان نه تنها شرایط زندگی انسان و اکوسیستم را تنزل می‌دهد، بلکه محیط امنیتی را نیز به چالش می‌کشد. تغییرات اقلیمی باعث رقابت بیشتر بر سر منابع کمیاب، شکست زیرساخت‌های حیاتی و یک سناریوی جدید ژئواستراتژیک و دیگر اختلالات خواهد شد. تأثیرات مرتبط با تغییرات اقلیمی ممکن است باعث ناآرامی سیاسی و تشدید تنش‌های داخلی و بین‌المللی شود. وقایع شدید اقلیمی خطرات امنیتی را چند برابر کرده و توانایی دولت برای مقابله با آنها را کاهش می‌دهد.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

نفوذ چین در مجارستان:  با توجه به روابط سیاسی عمیق و گسترده بین مجارستان و چین، می‌توان انتظار داشت که نفوذ چین نقش مهمی در موضع بوداپست در طرفداری از چین ایفا کند. در واقع، دولت مجارستان به وضوح حمایت خود را از پکن در مورد برخی از موضوعات بحث برانگیز بین‌المللی ابراز کرده است.

 

بلفر

ارزیابی تبعات نظامی کنترل چین بر تایوان: تحلیل ارزش نظامی تایوان نشان می‌دهد که اتحاد مجدد این کشور با چین قابلیت‌های چین در زمینه جنگ زیردریایی و نظارت بر اقیانوس را بهبود می‌بخشد و تعادل نظامی را به نفع چین تغییر می‌دهد. این یافته‌ها تاثیرات مهمی در برنامه‌ریزی عملیاتی، سیاست و استراتژی کلان آمریکا دارد.

 

فارین پالسی این فوکوس

آیا افغانستان تحت حاکمیت طالبان در حال بالکانیزه شدن است؟: در طول یک سالی که از سقوط کابل می‌گذرد، افغانستان شکست‌های سریع و دردناکی را متحمل شده است. خشونت سیاسی، از جمله اعدام‌های غیرقانونی طالبان، تروریسم و مقاومت مسلحانه در برابر طالبان، در حال تشدید است. یک پیامد مهم رژیم طالبان رشد شکاف قومی در این کشور است. آیا حکومت سرکوبگر طالبان که عمدتاً پشتون هستند، به بالکانیزه شدن افغانستان چند قومیتی منجر خواهد شد؟

 

بنیاد پژوهشی آبزرور

رقابت هند و چین: از منظر همسایگان: این گزارش به دنبال برجسته کردن پیامدهای رقابت هند و چین برای کشورهای آسیای جنوبی است و ادراک آن‌ها از این رقابت را توصیف و واکنش‌های آن‌ها را تشریح می‌کند.

 

موسسه امور بین الملل ژاپن

بحران اوکراین و تأثیر آن بر ترکیه و خاورمیانه: بحران اوکراین بر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاثیر قابل توجهی داشته، زیرا روسیه در دهه گذشته به یکی از فعال‌ترین قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این منطقه تبدیل شده است. این گزارش به طور خاص به چگونگی واکنش کشورهای منطقه به این بحران و تأثیرپذیری از آن با تاکید ویژه بر موقعیت منحصر به فرد ترکیه در برابر این جنگ می‌پردازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *