جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

اهمیت راهبردی منابع گازی میدان کاریش برای لبنان

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه موضع‌گیری قاطعانه حزب‌الله را عاملی برای تن دادن رژیم صهیونیستی به خواسته لبنان برای حل‌وفصل مناقشه بر سر منابع گازی میدان کاریش دانست و تصریح کرد: دبیر کل حزب‌الله لبنان بارها بر این امر تأکید کرده است که حزب‌الله آمادگی دارد در صورت امتناع رژیم صهیونیستی از توقف اقداماتش در منطقه گازی کاریش و ادامه تحرکاتش در این منطقه، بااقتدار کامل از منافع لبنان دفاع و رژیم صهیونیستی را از ادامه این تحرکات غاصبانه منصرف کند.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص اهمیت منابع نفت و گاز اختلافی لبنان با رژیم صهیونیستی برای این کشور گفت: «لبنان کشوری کوچک در خاورمیانه است که در ساحل دریای مدیترانه قرار گرفته است. این کشور ازجمله کشورهایی است که به‌رغم آنکه در عرصه تجارت توانسته بود رونق خوبی را در مقاطعی طی سه دهه گذشته داشته باشد، لیکن در حال حاضر به دلیل فقدان درآمدهای ارزی دچار بیشترین مشکلات اقتصادی در میان کشورهای عربی است؛ لذا یافتن منابع گازی در سواحل این کشور در دریای مدیترانه تنها امید لبنانی‌ها برای عبور از این بحران اقتصادی تلقی می‌شود. ضمن آنکه لبنان ازنظر نیاز به انرژی نیز می‌تواند از این منابع برای مصارف داخلی بهره ببرد.»

وی در خصوص آغاز اختلافات بین رژیم صهیونیستی و لبنان درباره منابع گازی میدان کاریش توضیح داد: «پیش‌ازاین در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان رژیم صهیونیستی و لبنان، اختلافاتی میان دو طرف آغاز شده بود، چراکه در این عرصه هیچ اقدام قابل‌ملاحظه‌ای که بتواند تعیین‌کننده مرزهای دریایی دو طرف باشد صورت نگرفته بود و پیوسته در عرصه کشتی‌رانی و عبور کشتی‌های متعلق به لبنان و رژیم صهیونیستی مشکلاتی بروز می‌کرد.»

وی با اشاره به بروز این اختلافات گفت: «لذا از حدود ۲ سال پیش مذاکراتی میان طرفین از طریق یک میانجی آمریکایی آغاز شد که وظیفه داشت به‌عنوان یک میانجی مرزهای مربوطه را با استفاده از کارشناسان ترسیم کند.»

قنادباشی تأکید کرد: «اما بنا به آنچه مقامات لبنانی اظهار می‌دارند، این میانجی‌گر آمریکایی در به سرانجام رساندن وظایفش سرعت لازم را به کار نگرفته است. در چنین شرایطی بود که مسئله منابع گازی و تعیین درصد مالکیت آن توسط لبنان و رژیم صهیونیستی به‌عنوان مسئله‌ای تازه مطرح شد؛ منابع گازی سرشاری که با توجه به وقوع جنگ در اوکراین و نیاز شدید اروپا می‌تواند جایگاه مهمی در بازارهای انرژی داشته باشد.»

این کارشناس در رابطه با کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در این رابطه نیز گفت: «صهیونیست‌ها که به منابع گازی میدان کاریش نگاه استراتژیک دارند تا سهم خود را در بازار جهانی گاز افزایش دهند، از ابتدا می‌کوشیدند تا بدون در نظر گرفتن سهم لبنان از این منابع گازی، آن را به‌صورت انحصاری استخراج کنند و مسائل مربوط به ترسیم مرزهای دریایی را به بعد از حضور غاصبانه‌شان موکول کنند. البته پیشنهاد دیگری که صهیونیست‌ها در روند مذاکرات غیرمستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی مطرح کردند جایگزینی این منابع با منابع گازی واقع در منطقه قانا در نزدیکی مرزهای میان لبنان و فلسطین اشغالی بود.»

به گفته این کارشناس، در این شرایط حزب‌الله لبنان آشکارا نسبت به مالکیت لبنان بر منابع گازی موسوم به کاریش واقع در سواحل این کشور در مدیترانه موضع‌گیری کرد و تحرکات صهیونیست‌ها را پیرامون این منابع گازی از طریق استقرار کشتی‌های متعلق به یک شرکت صهیونیستی، حرکت غیرقانونی و در تضاد با منافع لبنان دانست. موضعی‌ که حتی برخی از رسانه‌ها از آن به‌عنوان آمادگی حزب‌الله لبنان برای ورود نظامی باهدف منصرف کردن رژیم صهیونیستی از غصب این منابع یاد کردند.

وی با اشاره به اینکه حزب‌الله لبنان مذاکره بر سر این منابع و تصمیم‌گیری راجع به آن را حق دولت لبنان دانست، افزود: «حزب‌الله از ورود به عرصه این مذاکرات خودداری کرد. بااین‌حال دبیرکل حزب‌الله لبنان بارها بر این امر تأکید کرده است که حزب‌الله آمادگی دارد در صورت امتناع رژیم صهیونیستی از توقف اقداماتش در منطقه گازی کاریش و ادامه تحرکاتش در این منطقه، بااقتدار کامل از منافع لبنان دفاع و رژیم صهیونیستی را از ادامه این تحرکات غاصبانه منصرف کند.»

کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر این موضوع که اخیراً مذاکرات طرفین با میانجیگری آمریکایی‌ها سرعت بیشتری گرفت و طرف آمریکایی از احقاق حقوق لبنانی‌ها در این مذاکرات سخن گفت، ادامه داد: «این در حالی است که در فضای رسانه‌ای از احتمال جنگ جدیدی میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی سخن به میان آمد و حتی سبب شد روسای کشورهای اروپایی همانند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از نگرانی خود نسبت به وقوع جنگ جدید در منطقه سخن بگویند.»

قنادباشی در نهایت گفت: «لذا اینک اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر این منابع مهم گازی در سایه‌روشن نگرانی‌ها و امیدواری‌ها نسبت به چگونگی حل‌وفصل این اختلافات قرار دارد؛ البته گفته می‌شود مقامات رژیم صهیونیستی در واکنش به موضع‌گیری قاطعانه حزب‌الله لبنان موافقت خود را با درخواست‌های این کشور اعلام کردند؛ امری که می‌تواند نشانه کاهش تنش در روند این اختلافات باشد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *