جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

چین و روابط فراآتلانتیک؛ ناتوانی آمریکا و اروپا در اتخاذ رویکرد مشترک

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چین یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای روابط فراآتلانتیک است. اگرچه کشورهای اروپایی و آمریکا، نگرانی‌های مشابهی درباره چین دارند، اما آن‌ها با موانع اساسی برای اتخاذ یک رویکرد مشترک علیه این کشور مواجه هستند.

وب‌سایت اندیشکده بریتانیایی چتم هاوس در یادداشتی نوشت: ایالات‌متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن همچنان خود را در «رقابت استراتژیک» با چین می‌بیند، درحالی‌که کمیسیون اروپا، چین را به‌عنوان یک «رقیب سیستماتیک» معرفی کرده است. اختلافات بین اروپا و ایالات‌متحده و ناهماهنگی‌ها در داخل اتحادیه اروپا بر سر چگونگی تعامل اقتصادی و سیاسی با چین و واکنش‌های احتمالی در سطوح ملی، دوجانبه و جهانی علیه این کشور همچنان باقی مانده است.

از دیدگاه چین، ایالات‌متحده دشمن اصلی این کشور است، از همین رو پکن اغلب برای جدا کردن کشورهای اروپایی از آمریکا تلاش می‌کند. اقدامات چین به‌صورت غیرمستقیم نه‌تنها از خودمختاری استراتژیک اروپا حمایت کرده و ظرفیت‌های آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد، بلکه زمینه‌های آسیب رساندن به روابط فرا آتلانتیک و تشدید تنش‌های درون اروپایی را فراهم می‌کند.

علاوه بر رقابت با چین، ایالات‌متحده و اروپا تمایل دارند در بسیاری از حوزه‌های مشترک نیز با یکدیگر رقابت کنند. از همین رو یک واگرایی اساسی بین آن‌ها وجود دارد. درحالی‌که اتحادیه اروپا، خودمختاری استراتژیک را به‌عنوان هدف کلیدی خود دنبال می‌کند، ایالات‌متحده سیاست «نخست آمریکا» را حفظ کرده است. علاوه بر این، همکاری مؤثر طرفین به دلیل رویکردهای مختلف آن‌ها در قبال نظم جهانی کنونی در دو سوی آتلانتیک با مشکل مواجه شده است. درحالی‌که اتحادیه اروپا تا حد زیادی می‌خواهد آن را حفظ کند، ایالات‌متحده در مواردی زمینه‌ساز افزایش ناکارآمدی در سیستم تجارت جهانی بوده است.

درحالی‌که حمله نظامی به اوکراین در فوریه 2022 باعث تمرکز مجدد ائتلاف فرا آتلانتیک بر روسیه شده است، توانمندی‌های اروپا و ایالات‌متحده برای مقابله با تهدیدها را برجسته کرده است. به همین ترتیب، برای مقابله با دیگر چالش‌های جهانی، ازجمله چالش‌های مربوط به امنیت اروپا و آسیا و تغییرات آب و هوایی، به همکاری قوی‌تر فرا آتلانتیک نیاز است. حفظ یک رویکرد مؤثر و یکپارچه برای مقابله با چین نیز به تلاش هماهنگ و مهم‌تر از همه، نزدیک‌تر شدن دو سوی فراآتلانتیک به یکدیگر وابسته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *