جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

پیامدهای اقدام احتمالی آمریکا در تروریستی خواندن انصارالله

۱۴۰۰/۱۱/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بایدن که در نخستین روزهای شروع ریاست جمهوری‌اش در بهمن ماه 1399 تلاش نمود با خارج کردن انصارالله از به‌اصطلاح لیست گروه‌های تروریستی، جنگ ویرانگر یمن را به پایان برساند، در روزهای گذشته و به دنبال درخواست رسمی امارات، به تیم امنیتی خود دستور داده است موضوع قرار دادن مجدد انصارالله در «لیست سیاه» آمریکا را بررسی کنند! برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

جنگ یمن یکی مهم‌ترین معیارهای «ارزیابی» ادعاهای آمریکا در حمایت از حقوق بشر و مسائل مربوط به صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی در شرایط کنونی نظام بین‌الملل است. تحولات اخیر در یمن و جنایات گسترده جنگی ائتلاف سعودی علیه میلیون‌ها غیرنظامی در این کشور، جنایاتی هستند که عربستان و امارات، بدون حمایت یا چراغ سبز دولت ایالات متحده، نمی‌توانند مرتکب شوند.

بخش مهمی از «ماشین جنگی» عربستان سعودی در یمن، توسط آمریکا تأمین می‌شود، واقعیتی که به وضوح در مقابل چشم کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، درحال رخ دادن است.

در طول نزدیک به هفت سال جنگ یمن، ائتلاف سعودی در قالب عملیات‌های تهاجمی، حداقل 24 هزار حمله هوایی به یمن صورت داده که طبق آمارهای رسمی، به کشته و زخمی شدن بیش از 20 هزار غیرنظامی منجر شده است.

همان‌طور که دولت‌های اوباما و ترامپ به عنوان شرکای ائتلاف سعودی در آغاز و تشدید جنگ یمن نقش داشتند، دولت دموکرات بایدن نیز به همان اندازه در ادامه جنگ و جنایت علیه بشریت در این کشور، مشارکت دارد.

دولت جو بایدن در شرایطی روی کار آمد که یکی از وعده‌های اصلی او در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، پایان دادن به جنگ یمن از طریق توقف حمایت تسلیحاتی و سیاسی از عربستان سعودی بود.

درحالی که بایدن یکی از منتقدان اصلی سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت ترامپ در پرونده یمن بود، اما به‌رغم وعده‌های انتخاباتی و اولیه خود مبنی بر پایان دادن به روند پشتیبانی لجستیکی از عملیات‌های تهاجمی سعودی‌ها علیه یمن، به تامین سلاح برای ریاض ادامه می دهد.

بی‌تفاوتی دولت بایدن در قبال جنایات و فجایع انسانی در یمن، به نوعی شراکت وی در جنایات عربستان و امارات تلقی می‌شود که کاخ سفید باید مسئولیت عواقب انسانی، اقتصادی، حقوقی، سیاسی و نظامی آن را بپذیرد.

بایدن که در نخستین روزهای شروع ریاست جمهوری‌اش در بهمن ماه 1399 تلاش نمود با خارج کردن انصارالله از به‌اصطلاح لیست گروه‌های تروریستی، جنگ ویرانگر یمن را به پایان برساند، در روزهای گذشته و به دنبال درخواست رسمی امارات، به تیم امنیتی خود دستور داده است موضوع قرار دادن مجدد انصارالله در «لیست سیاه» آمریکا را بررسی کنند!

شایان ذکر است بعد از عملیات اخیر یمنی‌ها در عمق خاک امارات که در پاسخ به گسترش فعالیت‌های جنگی و نظامی ابوظبی در یمن انجام شد، سفیر امارات در واشنگتن به‌طور رسمی از دولت بایدن و کنگره آمریکا درخواست کرده است از بازگرداندن انصارالله به لیست سازمان‌های تروریستی حمایت کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در یک نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار «العربیه» درباره درخواست امارات مبنی بر بازگرداندن انصارالله به لیست گروه‌های تروریستی گفته است: «ما بازگرداندن حوثی‌ها به لیست تروریسم را بررسی می‌کنیم».

در صورتی که تلاش دولت آمریکا برای قراردادن دوباره انصارالله در فهرست سیاه موسوم به گروه‌های تروریستی، عملی شود، پیامدهای مهمی در روند تحولات میدانی، سیاسی، انسانی و … خواهد داشت.

افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم، گسترش قحطی، بیماری و سوءتغذیه از طریق تشدید محاصره یمن و ممانعت از هرگونه ارسال کمک‌های بشردوستانه، از مهمترین پیامدهای این اقدام است. امروز بخش بزرگی از جمعیت یمن تحت لوای «دولت قانونی نجات ملی» که در سال 2015 با مشارکت انصارالله تشکیل شده است، زندگی می‌کنند. بیش از دو سوم اراضی قابل سکونت یمن هم که عمدتاً شامل مناطق شمالی و همجوار با دریای سرخ است، تحت اداره دولت نجات ملی است.

پیامد دوم، افزایش عملیات بازدارندگی و تهاجمی انصارالله علیه متجاوزات سعودی و اماراتی است. تجربه نشان داده است که قرار دادن انصارالله در لیست سیاه آمریکا و تحمیل هرگونه فشار خارجی، ابزار کارآمدی برای تضعیف انصارالله یا هر گروه مقاومت اسلامی دیگر در منطقه نیست. این اقدام نه تنها به تغییر معادلات میدانی و سیاسی در یمن نخواهد انجامید، بلکه به عنوان یک عامل «محرک» برای تشدید عملیات‌ استراتژیکی موشکی و پهپادی در عمق خاک متجاوزان سعودی و اماراتی عمل خواهد کرد.

پیامد سوم، «تضعیف روندهای سیاسی» و اخلال در مسیر هرگونه گفتگو و رایزنی با هدف حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز بحران یمن است. اینکه کاخ سفید بخواهد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازیگر تحولات داخلی یمن را در لیست سیاه خود قرار بدهد، یک اقدام کاملاً «متناقض» است که با ادعای آمریکا و عربستان مبنی بر حل‌وفصل سیاسی بحران یمن و خاتمه جنگ در این کشور منافات دارد.

انصارالله برخلاف القائات آمریکایی – صهیونیستی – سعودی، هرگز یک بازیگر جنگ‌طلب یا گروه تروریستی نبوده و موافق ادامه جنگ و درگیری در یمن نیست. انصارالله همواره اعلام کرده است در صورتی که حملات نظامی متوقف شود، محاصره یمن لغو گردد، حاکمیت و تمامیت ارضی یمن مورد احترام واقع شود و از هرگونه دخالت خارجی در گفتگوهای یمنی – یمنی خودداری شود، آن‌ها آماده ورود به گفتگوهای سیاسی با هدف پایان دادن به جنگ یمن می‌باشند.

اینکه آمریکا به بهانه‌های مختلف و دقیقاً در مقطعی که انصارالله در اوج قله پیشرفت‌های میدانی و سیاسی خود قرار داشته و اخیرا نیز به دروازه‌های مأرب رسیده است به دنبال قرار دادن این بازیگر مهم در لیست سیاه خود باشد، چیزی جز کارشکنی در روندهای سیاسی یمن تعبیر نمی‌شود. موضوعی که در نهایت به ضرر عربستان و امارات تمام خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *