جدیدترین مطالب

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ابراز امیدواری «داسیلوا» از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل، تصمیم مخالفان دولت ونزوئلا مبنی بر اجماع و معرفی نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری آتی را «فوق‌العاده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که انتخابات پیش‌رو نقطه عطفی برای بازگشت این کشور به شرایط عادی و پایان تحریم‌های یکجانبه آمریکا باشد.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ آغاز به کار کرد

مسکو- ایرنا- دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد.

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین

تهران – ایرنا – سازمان فضایی انسانی چین (CMSA) امروز چهارشنبه اعلام کرد: فضاپیمای سرنشین‌دار «شنژو-۱۸» قرار است ساعت ۲۰:۵۹ پنجشنبه (به وقت پکن) از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» در شمال غربی این کشور به فضا پرتاب شود.

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین گفت انگلیس رسما «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان سفیر در کشورش پذیرفت و به زودی قرار است مشغول به کار شود.

Loading

دیدار محمود عباس با گانتس؛ زمینه‌ساز تشدید شکاف میان گروه‌های فلسطینی

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه ابومازن با انجام دیدار با وزیر جنگ صهیونیستی، در میان گروه‌های فلسطینی شکاف ایجاد می‌کند، گفت: صهیونیست‌ها‌ در شرایط کنونی، از همبستگی گسترده و اتحاد فلسطینی‌ها در کرانه ‏باختری و غزه به‌شدت نگران هستند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای اولین بار پس از سال 2010 در منزل وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: این دومین دیدار صورت گرفته از زمان تشکیل کابینه جدید بود و شهریورماه نیز آن‌ها در رام الله با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

وی گفت: متأسفانه باوجود مقاومت در سرزمین‌های اشغالی و قوت بخشی و اقتدار آن، تفکر وابسته سازش، همچنان در راستای مطامع فردی و گروهی خود، تلاش می‌کند مسیر سازش را پیش ببرد.

صدرالحسینی با بیان اینکه مقاومت فلسطینی توانمندی‌های خود را اثبات کرده است، افزود: مقامات دولت خودگردان دو سال پیش، به این نکته اشاره کرده بودند که از مذاکره با رژیم و میانجی‌گری آمریکا تاکنون هیچ به دست نیاورده‌ایم! به نظر می‌رسید ابومازن که سالیان سال مذاکره و بی‌نتیجه بودن آن را تجربه کرده، بخواهد به مقاومت بپیوندد. انتظار این بود حتی اگر او ظرفیت وجودی و اراده‌ای برای پیوستن به مقاومت ندارد، دستکم سکوت اختیار کند و در همراهی با رژیم صهیونیستی اقدامات دیگری انجام ندهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به مسائل و مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی ادامه داد: این دیدار درست در زمان ضعف کامل دولت نفتالی بنت و در شرایطی که مقاومت توانسته با برداشتن گام‌هایی، به‌خوبی زمینه دفاع توأم بااقتدار و اعتمادبه‌نفس بیشتری از آب‌وخاک و هویت فلسطینی را برای مردم خود فراهم کند، انجام شده است. ضمن اینکه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته به دیدارهایش با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه خواهد داد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا، انجام چنین دیدارهایی را در راستای کمک به حفظ موقعیت دولت ائتلافی بنت ارزیابی کرد و با اشاره به نشست‌های میان گروه‌های مقاومت فلسطینی در لبنان با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌ها، اضافه کرد: این دیدار در حالی انجام می‌شود که حملات شهرک‌نشینان به اهالی کرانه باختری افزایش یافته است. قطعاً اقدام اخیر محمد عباس در راستای منافع رژیم صهیونیستی بوده است و این رژیم حداکثر استفاده سیاسی، رسانه‌ای و تبلیغاتی را از این دیدار خواهد کرد.

 

نگرانی رژیم صهیونیستی از اتحاد در کرانه باختری و غزه

وی ادامه داد: از طرف دیگر صهیونیست‌ها‌ در شرایط کنونی، از برخی اقدامات فلسطینی‌ها و ابراز همبستگی آن‌ها با فلسطینی‌های کرانه ‏باختری و همچنین ‏شکل‌گیری‌ اتحاد و همبستگی گسترده بین فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه به‌شدت نگران هستند.

صدرالحسینی به تشریح مواضع انتقادی گروه‌های مقاومت فلسطینی علیه دیدار محمود عباس و گانتس پرداخت و توضیح داد: در سال‌های گذشته فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری ضمن تأکید بر ضرورت همبستگی با ساکنان غزه، به ‏این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره با رژیم صهیونیستی راه به‌جایی نمی‌برد و مقاومت تنها گزینه پیش‌روی ‏آن‌ها است.‏

وی درعین‌حال گفت: اما در عرصه عملیاتی، قطعاً مجاهدین فلسطینی در ارتباط با راهبردی که در برابر رژیم صهیونیستی دارند تغییری نخواهند داد؛ چراکه سال‌هاست محمود عباس نقشی در مقاومت فلسطین ندارد.

صدرالحسینی با بیان اینکه ابومازن با این اقدامات در میان گروه‌های فلسطینی به نفع رژیم صهیونیستی شکاف ایجاد می‌کند، تصریح کرد: به باور بسیاری از کارشناسان، انجام این دیدار در اقامتگاه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، بیش از آنکه ‏جنبه رسمی داشته باشد، جنبه غیررسمی و تحقیرآمیز برای محمود عباس و تشکیلات خودگردان داشته و جایگاه و اعتبار ملت فلسطین را نادیده گرفته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، دیدار محمود عباس با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را تقویت‌کننده جریان حامی عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی توصیف کرد و افزود: در حمایت دائمی و مستمر آمریکا از رژیم صهیونیستی شکی نیست، اما با توجه به اینکه این رژیم همواره برای ضربه زدن به مقاومت فلسطین و جاسوسی و نفوذ در آن اقداماتی انجام می‌داده، به نظر می‌رسد آمریکا هم از این فرصت استفاده کند تا با شکل‌دهی مجدد به روابط خود با ابومازن، اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین را موجه جلوه دهد و با دامن زدن به شکاف‌ها، وحدت میان فلسطینیان را مخدوش کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *