جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از دیجیتالی کردن معادن آفریقا تا چالش فناوری در روابط فراآتلانتیک

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دیجیتالی کردن معادن آفریقا، چندجانبه‌گرایی محدود در غرب آسیا، اروپا و تهدید روسیه و چالش فناوری در روابط فرا‌آتلانتیک ازجمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

رقابت فناوری با چین؛ معیاری به نام ارزش‌ها: رقابت چین و غرب در عرصه فناوری به چیزی بیش از توانمندی علمی و مزایای امنیتی، اقتصادی و سیاسی ناشی از آن مربوط می‌شود. این رقابت در اصل، نبرد بین ارزش‌ها است. آمریکا و چین درگیر یک جنگ قدرت هنجاری برای شکل دادن به اصولی هستند که بتواند نه‌تنها بر فناوری‌های ما، بلکه بر شیوه زندگی ما نیز حکمرانی کند. مبنای این رقابت پیچیده نیست: هرکسی که حاکم باشد استانداردهایی را برای چگونگی ساخت و استفاده از فناوری‌ها تعیین می‌کند.

 

چتم هاوس

تهدیدهای روسیه اروپا را در موقعیت حساسی قرار داده است: جوامع دموکراتیک باید با جدیت با تهدیدهای روسیه در اوکراین روبرو شوند. ایجاد محدودیت‌هایی برای قدرت روسیه به تضمین آینده‌ای ایمن‌تر برای اروپا کمک خواهد کرد.

اهمیت حکومت قانون در اروپا: کمیته وزیران شورای اروپا به ارجاع پرونده «کاوالا در برابر ترکیه» به دادگاه حقوق بشر اروپا رأی داد و با این کار از ارزش‌ها و اصول اروپایی و درواقع از حکومت قانون حمایت کرد.

 

بروکینگز

دیجیتالی کردن معادن آفریقا: منابع معدنی یک منبع مهم درآمد برای قاره آفریقا است. متأسفانه، نظام‌مند نبودن نقشه‌برداری زمین‌شناسی و استخراج در این قاره به این معناست که دامنه کامل منابع آفریقا همچنان ناشناخته باقی‌مانده است. شرکت‌های معدنی و دولت‌های آفریقایی باید برای رسیدن به پتانسیل کامل کشورهای آفریقایی غنی از منابع معدنی، از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم استقبال کنند. هوش مصنوعی، اتوماسیون و کلان داده‌ها می‌توانند به شرکت‌های معدنی کمک کنند تا از میزان خسارات محیط زیستی بکاهند و شرایط کاری را بهبود بخشند، همچنین هزینه‌های عملیاتی را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهند.

چرا کره جنوبی باید به CPTPP بپیوندد؟: اگر توافق جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) پیش از پیوستن کره جنوبی توسعه یابد، ممکن است مزایای بالقوه‌ آن برای این کشور افزایش یابد، اما قدرت چانه‌زنی منحصربه‌فرد کره کاهش خواهد یافت و این امر باعث می‌شود مذاکره برای ورود به توافق هزینه بیشتری داشته باشد.

 

کارنگی

چالش فناوری در روابط فرا‌آتلانتیک: فناوری نقشی کلیدی را در امور بین‌الملل امروز ازجمله در روابط فراآتلانتیک ایفا می‌کند. آمریکا و اتحادیه اروپا باید با بهره‌گیری از توانمندی‌های خود و تجدید همکاری درزمینه فناوری بر مبنای یک دستور کار مشترک ، به هدایت چالش‌های کنونی و چالش‌های در حال ظهور در عرصه فناوری بپردازند.

 

فارین پالسی این فوکس

آیا حکوکت قانون در عراق حاکم است؟: وقتی به مردان مسلحی در عراق اشاره می‌کنیم که در پشت کشتار، آدم‌ربایی و شکنجه معترضان، خبرنگاران و اجتماعاتی قرار دارند که دیده شده بود با داعش در عراق روابط نزدیکی داشتند؛ حامیان حقوق بشر در این کشور از این توصیف‌ها استفاده می‌کنند: «گروه‌های مسلح»، «نیروهای شبه‌نظامی»، «گروه‌هایی که از دستورات کشوری دیگر پیروی می‌کنند».

 

بنیاد پژوهشی آبزرور (هند)

چندجانبه گرایی محدود آمریکا-اسراییل-امارات-هند در غرب آسیای در حال تغییر: نشست سه‌جانبه آمریکا-اسراییل-امارات در ماه اکتبر با حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، یائیر لاپید، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اسراییل و شیخ عبدالله بن زیاد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات برگزار شد. چند روز بعد هند نیز به این چندجانبه محدود پیوست.

هند دریایی: در طلب هویتی ثابت: جغرافیای هند برای رشد و گسترش روابط دریایی مناسب است. بااین‌حال، این کشور در بخش عمده‌ای از تاریخ معاصر خود چنین فرصت‌هایی را نادیده گرفته است. هند بیش‌ازپیش به مشارکت در حوزه دریایی تمایل دارد و در این خصوص توانایی پیداکرده است. این مقاله تحول چشم‌انداز دریایی هند را تشریح می‌کند. این کشور در حال تغییر تمرکز عمدتاً قاره محور خود به سمتی است که در آن مناسبات دریایی برای سیاست خارجی امری حیاتی محسوب می‌شود.

چرا تحریم‌های کاتسا برای شراکت راهبردی هند-آمریکا غیرسازنده است: درحالی‌که شراکت راهبردی هند با آمریکا در حال عمیق‌تر شدن است، هند نباید گرفتار تنش‌های آمریکا و روسیه شود.

 

موسسه توسعه کره (جمهوری کره)

بررسی اقتصاد کره شمالی: ثبات قیمت‌ها و نرخ ارز در کره شمالی، بهبود و توسعه اقتصادی و غیره تا حدودی مرهون دلاری شدن بازار داخلی این کشور بود. بااین‌حال، در بحبوحه وضعیت بی‌سابقه بستن مرزها در پی بحران کرونا در سال 2020 و نیز تحریم‌های طولانی‌مدتی که از سال 2016 علیه کره شمالی اعمال ‌شده است، ظاهراً مقامات این کشور در جهت ممنوعیت استفاده از دلار اقدام کردند.

 

موسسه روابط بین‌الملل معاصر چین

احترام متقابل، برابری، نفع متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز – بررسی چارچوبی جدید در میان پیچیدگی روابط چین و آمریکا: جهان در سده اخیر به سرعت در حال تکامل بوده است و روابط چین و آمریکا در این میان به مرحله حساسی رسیده است. روابط چین و آمریکا به یک نگرانی راهبردی مهم برای جهان تبدیل‌شده است. دولت ترامپ در چند سال گذشته سیاست آمریکا در قبال چین را تغییر داد و به مهار همه‌جانبه علیه پکن پرداخت. این امر به مشکلات و چالش‌های بی‌سابقه‌ای در روابط چین و آمریکا منجر و باعث نگرانی در مورد آینده این روابط شد.

 

موسسه امور بین‌الملل سنگاپور

کووید-19: کشورهای عضو آسه‌آن باید بازگشایی و دوباره به هم متصل شوند: اعضای کلیدی آسه آن در حال حرکت به سوی راه‌اندازی مجدد اقتصاد و گشودن مرزهای خود هستند، این اقدام برخلاف تعطیلی‌هایی است که از ماه مه تا سپتامبر برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به سویه دلتا بیماری کرونا صورت گرفت. ابتکارات آسه‌آن با اقدامات چین، هنگ کنگ و سایر اقتصادهایی که با هدف به صفر رساندن موارد ابتلا به این بیماری، مرزها را بسته نگه می‌دارند، متفاوت است. این منطقه دیگر نمی‌تواند محدودیت‌های فلج‌کننده اقتصادی را تحمل کند و باید به مسیر رشد بازگردد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *